تجهیزات آشپزخانه ابری چیست؟

تجهیزات Cloud Kitchen یا آشپزخانه ابری، نسل جدیدی از لوازم آشپزخانه صنعتی هوشمند میباشند. یعنی علاوه بر دارا بودن تمامی ویژگیهای ساختاری و عملکردی قبلی، قابلیت کنترل پذیری و کانکشن های مختلف نیز به این لوازم رستورانی اضافه شده است. در واقع دنیای تجهیزات آشپزخانه صنعتی بطور مداوم در حال تغییر است. حال این سکان به دست تجهیزات آشپزخانه ابری (Cloud Kitchen) افتاده است که با سرعت به سمت هوشمندتر شدن، در حرکت می‌باشند.

همه ما شنیده ایم که شرکت های فناوری در حال ورود به تجارت مواد غذایی هستند. و این چیز خوبی است! زیرا صنعت آشپزخانه و رستوران، برای مدت طولانی در گذشته گیر کرده است. اکنون ما هیجان زده هستیم که ببینیم چگونه این نوآوری ها می توانند زندگی ما را راحت‌تر کرده و بهبود ببخشند.

منظور از تجهیزات آشپزخانه ابری چیست؟

مفهوم تجهیزات آشپزخانه ابری

تجهیزات ابری یا «CKE» (Cloud Kitchen Equipment)، تجهیزاتی هستند که با سیستم‌های هوشمند کنترل‌پذیر آمیخته شده اند. سیستمهای آشپزخانه ابری، به شما امکان می دهند آشپزخانه خود را از هر جایی مدیریت کنید. همچنین با اتصال به اینترنت و استفاده از صفحه های لمسی اجاق، پیشخوان مدرن یا میز کار صنعتی هوشمند، شما می توانید:

  • لوازم و مواد غذایی مورد نیاز برای آشپزخانه صنعتی را سفارش دهید،
  • صورتحساب ها را پرداخت کنید و
  • حتی برنامه های کارمندان خود را از فضای ابری پیگیری کنید.

توجه به این نکته مهم است که CKE فقط برای رستوران ها و هتل‌ها نیست. یعنی می‌تواند برای خانه های هوشمند و حتی هر تجارت غذایی دیگر، از جمله:

  • خدمات پذیرایی و تالارها،
  • کافی شاپ‌ها،
  • و یا بستنی فروشی ها

استفاده شود.

طریقه استفاده از تجهیزات آشپزخانه ابری

طریقه استفاده از تجهیزات آشپزخانه ابری

این سیستمها بسته به شرکت سازنده خود، میتوانند راه اندازی متفاوتی داشته باشند. چنانکه باید گفت:

بسیاری از شرکتهای سازنده تجهیزات ابری (Cloud Kitchen Equipment)، هیچگونه شرایط پیچیده‌ای را برای استارت کار با این دستگاه‌ها تعیین نمیکنند. یعنی پس از خرید، به راحتی میتوانید از آنها استفاده نمایید. همچنین برای شروع کار با CKE برخی از سازندگان نیز، باید ابتدا یک حساب کاربری در وب سایت یا برنامه موردنظر ثبت کنید.

پس از انجام این کار، می‌توانید برای هر مکانی که از CKE استفاده می‌شود، یک نمایه ایجاد کنید. این نمایه شامل اطلاعاتی مانند:

  • ساعات کار و
  • اطلاعات تماس

است. همچنین به صفحه «داشبورد» دسترسی خواهید داشت تا تمام سفارش‌های فعلی و سفارش‌های آتی را که باید انجام شوند، مشاهده کنید. از اینجا به بعد، همه چیز به صورت خودکار اتفاق می افتد. بطوریکه سیستم به طور خودکار سفارشات مشتریان رستوران را از طریق تماس تلفنی/یا فرم سفارش آنلاین دریافت می‌کند. اینها مستقیماً برای کارکنانی که بر اساس سطح مهارتشان وظایفی به آنها محول میگردد، ارسال می شود.

صفحه پیشنهادی: دستگاه مرینیتور فست فود

آیا استفاده از تجهیزات Cloud Kitchen امن است؟

آیا استفاده از تجهیزات Cloud Kitchen امن است؟

مبحث ایمنی برای تجهیزات آشپزخانه ابری یا همان Cloud Kitchen، از دو منظر قابل بررسی است:

  1. ایمنی فیزیکی:

مسلماَ در بحث امنیت فیزیکی، طراحی تجهیزات Cloud Kitchen همانند یک شاهکار است. زیرا بسیاری از دغدغه‌های افراد برای حضور یافتن در نقاط دور برطرف میشود. تصور کنید که صدها کیلومتر از رستوران/خانه خود دور شده‌اید و از بستن شعله‌ی اجاق گاز یا گریل صنعتی خود مطمئن نیستید. چنانچه این تجهیزات تحت سیستم آشپزخانه ابری و متصل به WI-FI باشند، به راحتی میتوانید آنها را:

  • کنترل،
  • خاموش و
  • یا روشن

نمایید. همچنین بسیاری از سیستم‌های الکترونیکی آشپزخانه‌های ابری در صورت بروز مشکلات خطرزا، سیگنال هشدار به گوشی‌های هوشمند مالکان ارسال می‌کنند.

  1. امنیت مجازی:

با استفاده از سیستم‌های هوشمند ابری رستوران‌ها، میتوانید به اینترنت متصل شده و از اخبار و یا دستورالعمل‌های کاری جدید آگاه شوید. البته اتصال به فضای مجازی و شبکه اینترنت در کنار مزایای خاص خود، میتواند معایب و تهدیدهای زیادی را نیز در پی داشته باشد. دررابطه با قابلیت هک شدن و چگونگی وارد شدن اقدامات مخرب هکری، سازندگان تجهیزات Cloud Kitchen باید توضیحات کاملتری را ارائه دهند.

انتخاب تجهیزات آشپزخانه ابری مناسب

انتخاب تجهیزات آشپزخانه ابری مناسب

وقتی رستورانی را اداره می‌کنید، باید مراقب جزئیات باشید. به‌ویژه وقتی صحبت از لوازم آشپزخانه صنعتی می‌شود. درواقع هنگامیکه صحبت از تجهیزات آشپزخانه تجاری شما می‌شود، انتخاب های زیادی بلحاظ کارایی وجود دارد. اما همه آنها انتخاب مناسبی برای کسب و کار شما نیستند. برای اطمینان از یافتن ادوات مناسب، باید بدانید که به دنبال چه هستید. بنابراین بلحاظ ماهیتی، باید در مورد انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه ابری بدانید که:

  • شما به چیزی انعطاف پذیر و مقیاس پذیر با کمترین زمان خرابی نیاز خواهید داشت.
  • امروزه به سیستم‌های یکپارچه با جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و گزارش در زمان واقعی احتیاج می‌باشد. کاری که به خوبی از عهده‌ی تجهیزات آشپزخانه ابری بر می‌آید.
  • به یک رابط کاربری آسان نیاز است که بتوان بر اساس نیازهای خاص شما، سفارشی سازی شود. کنترل‌پذیری این سیستمها و قابلیت اتصالشان به دنیای اینترنت، مهمترین مزیت لوازم آشپزخانه ابری محسوب میشود.
  • شما چیزی می خواهید که بسته به شلوغی کارها در هر لحظه، قابلیتشان کاهش یا افزایش یابد.
  • به‌سراغ سیستمهایی بروید که قابلیت پخت عالی و یکسانی همانند مدلهای صنعتی معمول داشته باشند.

چرا از آشپزخانه ابری استفاده کنیم؟

چرا از آشپزخانه ابری استفاده کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کسب و کارهای غذایی مختلف و رستوران ها، استفاده از آشپزخانه های ابری را انتخاب می‌کنند:

  1. صرفه جویی در زمان:

کارمندان مجبور نیستند انرژی خود را در اطراف شهر به دنبال مواد یا تجهیزات هدر دهند. بدان معنی که آنها میتوانند زمان بیشتری را صرف تمرکز بر روی کسب و کار خود کنند. (به‌جای اینکه تلاش کنند آنچه را که نیاز دارند، پیدا کنند)

بهره‌گیری از تجهیزات آشپزخانه ابری کمک میکند تا به راحتی به اینترنت متصل شوید. سپس به راحتی میتوانید همه چیز را آنلاین سفارش دهید.

  1. باعث صرفه جویی در هزینه می شود:

استفاده از تجهیزات آشپزخانه ابری، نه تنها هزینه کمتری نسبت به داشتن آشپزخانه تجاری شما دارد. بلکه هزینه های سربار را نیز با کنترل پذیری هرچه بیشتر کاهش می‌دهد. بعنوان مثال نیازی به رفت‌وآمد کارمندان متعدد بین مکان‌ها، برای خرید، به‌جهت کنترل غذا و… نخواهد بود. البته امروزه بسیاری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی دارای سیستم‌های کنترل‌گر هستند. مثلاَ انواع یخساز صنعتی (یخساز حبه ای، پولکی، پودری و…) دارای سیستم‌های هوشمند متصل به مخزن می‌باشند. چنانکه با پر شدن مخزن از یخ، سیستم یک سیگنال فلوتری را به تابلو/یا دیگر بوردهای هدایتگر دستگاه ارسال میکند. بدین‌ترتیب یخساز صنعتی بطور خودکار خاموش میشود تا در مصرف آب/و انرژی صرفه‌جویی شود. (کارکرد مشابه با دستگاه تصفیه آب)

  1. تهیه غذا را آسان‌تر می‌کند:

آشپزخانه‌های ابری، مجهز به هر چیزی هستند که بلحاظ راحتی می‌خواهید. بعلاوه اینکه از راه دور و نزدیک، امکان کنترل پذیری بیشتری بر روی انواع تجهیزات خواهید داشت.

  1. کیفیت پخت یکسان:

این فناوری‌های جدید چگونه بر عادات آشپزی ما تأثیر می‌گذارند؟!. درحقیقت چگونه می‌توانید مطمئن شوید که بهترین معامله ممکن را در مورد نیازهای آشپزخانه‌ای خود دریافت کنید؟!. بایستی بدانید که تجهیزات آشپزخانه ابری دارای کیفیت پخت یکسانی با انواع مدلهای رایج صنعتی دارند.

سوء تفاهمات در مورد تجهیزات آشپزخانه ابری چیست؟

مشکلات تجهیزات آشپزخانه ابری

اکثر مردم فکر می کنند تجهیزات آشپزخانه ابری فقط برای شرکت های بزرگ کارایی دارند. درحالیکه این لوازم می توانند توسط مشاغل کوچک و افراد نیز استفاده شوند. در اینجا برخی از تصورات غلط رایج در مورد تجهیزات آشپزخانه ابری را ذکر میکنیم:

  1. فضای غیر ضروری آشپزخانه شما را اشغال می‌کند:

این درست نیست. چراکه آشپزخانه‌های ابری می توانند بسیار فشرده باشند. شما باید از فضای کافی در شبکه خود برای مدیریت انتقال داده های مورد نیاز بمنظور راه اندازی دستگاه اطمینان حاصل کنید.

  1. اگر می خواهید از آشپزخانه های ابری استفاده کنید، باید در IT متخصص شوید!!:

چنین صحبتی نیز غلط است. زیرا آنها ساده تر از آن چیزی هستند که در نگاه اول به نظر می‌رسند. بنابراین برای هر کسی که دانش اولیه کامپیوتر و شبکه دارد، کار با آنها به‌اندازه‌ی کافی آسان است. اگر با آنها آشنایی ندارید، نگران نباشید. شرکتهای سازنده موظفند در کاتالوگهای راهنمای خود، نحوه کار را توضیح بدهند تا هر کسی بتواند بدون هیچ مشکلی از Cloud Kitchen Equipment خود استفاده کنند!

  1. لوازم آشپزخانه ابری بسیار جدید هستند:

واقعیت اینست که آنها بیش از 20 سال است که وجود دارند. تنها تفاوت این است که اکنون ما فناوری بهتر، مدرن‌تر و کنترل پذیرتری برای استفاده از آنها داریم.

  1. آشپزخانه‌های ابری هیچ هزینه‌ای ندارند:

همانند دیگر رستوران های صنعتی، آشپزخانه‌های کلود نیز به نگهداری و رفع عیب صحیح نیاز دارند.

  1. برای راه اندازی یک آشپزخانه ابری، نیازی به خرید تجهیزات جدید یا استخدام افراد ندارید:

اگرچه وجود این تجهیزات، کار را راحت‌تر کرده و نیاز به نیروی انسانی را کاهش میدهند. اما می توانید با مدیریت صحیح‌تر، از تجهیزات و کارکنان موجود خود بصورت بهینه استفاده کنید.

انواع Cloud Kitchen Equipment

انواع آشپزخانه های ابری

هدف کلی Cloud Kitchen Equipment کمک به مشتریان خود در دستیابی به حداکثر خروجی:

  • بدون به خطر انداختن کیفیت و
  • اطمینان از ارائه بهترین خدمات با مقرون به صرفه ترین قیمت

است. علاوه بر این، هدف آن بررسی حوزه های دیگری مانند ارائه تجهیزات، لوازم خانگی، طراحی سفارشی و راه حل های مهندسی است. اگر می خواهید محصول جدیدی بخرید که می تواند توانایی های آشپزی شما را به شدت افزایش دهد و زندگی شما را آسان تر کند، باید خط تجهیزات آشپزخانه ابری را بررسی کنید.

آشپزخانه‌های ابری همانند رستورانهای صنعتی معمول، به تجهیزات زیر نیاز دارند:

  • لوازم آشپزخانه: شما به تجهیزات برودتی مانند یخچال و فریزر و همچنین تجهیزات پخت و پز مانند اجاق گاز، اجاق گاز، گریل و اجاق های مایکروویو نیاز دارید.
  • ذخیره‌سازی: برای نگهداری مواد، ادویه‌ها و ظروف آماده، به باکسهای ذخیره، ادوات نگهداری و قفسه‌های ظروف نیاز می‌باشد.
  • تجهیزات آماده سازی غذا: برای تهیه غذا به تخته برش، چاقو و سایر ظروف نیاز دارید.
  • ظروف پخت و پز: تهیه و طبخ غذاها با استفاده از قابلمه، تابه و سایر وسایل آشپزی صورت می‌پذیرد. انواع دیگ خورشت پز صنعتی و… نیز میتوانند بسیار کارا باشند.
  • لوازم سرو: برای سرو غذا به ظروف، بشقاب و ظروف میل کردن غذا احتیاج است.
  • نظافت و ظرفشویی: تمیز کردن و ضدعفونی ظروف و لیوانها با استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی، سینک صنعتی و وانهای شستشو انجام میشود.
  • تجهیزات تحویل: گرم و تازه نگه داشتن غذا در حین تحویل نیز به‌کمک کیسه های تحویل و ظروف حرارتی عملیاتی میشود. (همانند گرمخانه‌های مرطوب و…)

بطورکلی مهم است که تجهیزات با کیفیتی را انتخاب کنید که برای استفاده تجاری طراحی شده و تمیز کردن و نگهداری آنها آسان باشد. برای صرفه جویی در هزینه های انرژی و کاهش اثرات زیست محیطی خود، سرمایه گذاری در تجهیزات کم مصرف را در نظر بگیرید. حال در نظر داشته باشید که با قابلیت تنظیم از راه دور، تا چه حد میتوانید به ایمنی، سیستم مدیریت و بهیته سازی انرژی رستوران خود کمک نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *