گریل روغنی | گریل صنعتی

کلمه گریل به لاتین (Grill) دارای انواع گریل صنعتی، تخت و ذغالی به معنای گوشت کباب کن می باشد و از جمله تجهیزات فست فودی بسیار مورد استفاده می باشد. گریل صنعتی، گریل ذغالی، گریل روغنی، مدلهای تخت و…، همگی از جمله تجهیزات آشپزخانه صنعتی هستند که بدلیل نوع پخت خاص و خوشمزه گوشت و مواد پروتئینی، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. امروزه انواع دستگاه گریل صنعتی به عضوی جدانشدنی در همه‌ی فست فودها و فودکورت ها تبدیل شده‌اند. چراکه امکان پخت لذیذ و خاص انواع گوشت، فیله، قارچ، استیک، سوسیس و… با این تجهیزات ممکن است. با توجه به طول عمر مناسب، طبخ خاص و قابلیت درآمدزایی‌های گسترده، قیمت گریل صنعتی نیز بسیار مناسب است. خوراک هایی که توسط این دستگاه آماده میشود، عمدتاَ خاص و نسبتاَ گران می باشند.

گریلها همچنین میتوانند در قالب فر ساندویچی طراحی و تولید شوند و پکیجی کامل را برای ساخت و پخت انواع ساندویچ‌ها بوجود بیاورند. اما بطورکلی این تجهیزات بر اساس مکانیزم ساخت، به دو دسته «گریل صنعتی» و «ترکیبی» تقسیم میشوند. بد نیست بدانید که در مدلهای ترکیبی، از گریل ذغالی و گریلهای روغنی بطور همزمان استفاده میشود. گرچه که استفاده از این مدلها، به نوع کسب و کار و نوع طبخ خوراک های گوشتی و پروتئینی بستگی دارد. با ما همراه باشید تا در این مقاله تخصصی، بررسی ویژگیها، شرایط خرید و قیمت انواع گریل بپردازیم.

مزایای گریل صنعتی

گریل روغنی

  • به نسبت ماندگاری و طبخ خوشمزه و خاص انواع استیک و گوشت، قیمت گریل صنعتی بسیار مناسب است.
  • طبخ و پخت لذیذ و عالی انواع غذا
  • بغیر از پخت گوشت و استیک، طبخ انواع غذاهایی نظیر مواد پروتئینی، قارچ، فیله، بندری و… نیز با بهترین کیفیت ممکن توسط این تجهیزات ممکن می باشد.
  • ابعاد کوچک و عدم جاگیری
  • قابلیت طراحی در انواع مدلهای گریل روغنی، گریل تخت، مدلهای ساندویچی و همچنین ذغالی
  • انواع طراحی بلحاظ نحوه قرارگیری. (مدلهای مبله، پایه دار و رومیزی)
  • امکان عایق نمودن بدنه داخلی و خارجی دستگاه در راستای کاهش اتلاف انرژی
  • تعویض راحت سنگریزه ها در مدلهای دستگاه گریل ذغالی
  • باز و بسته سازی راحت دستگاه و امکان تمیزکاری مستمر
  • عدم نیاز به تعمیرات خاص و پیچیده
  • قابلیت اتصال به گاز شهری و کپسول های مجاز
  • قابلیت طراحی بصورت ساده و ترکیبی. (مدلهای مرکب یا ترکیبی، پکیجی کامل از انواع گریل صنعتی را در خود دارا می باشد)
  • عدم تضاد با ارگونومی بدن انسان

کاربردهای انواع گریل صنعتی و روغنی

انواع گریل‌های صنعتی

هرکجا که صحبت از تجهیزات آشپزخانه صنعتی و انواع فضاهای فست فودی باشد، صحبت از دستگاه گریل صنعتی به میان می آید. انواع مدلهای گریل تخت، ذغالی و گریل روغنی در کاربری های زیر میتوانند مورد استفاده قرار گیرند:

  1. خانه ها و مجتمع های مسکونی (مدلهای تک کاربرد کوچک و خانکی)
  2. فست فود
  3. فود کورت های کوچک و بزرگ
  4. آشپزخانه صنعتی و آشپزخانه های تهیه غذاهای بیرون بر
  5. باشگاه های بدنسازی دارای بار و غذاخوری حرفه ای
  6. رستوران ها
  7. استیک فروشی ها
  8. هتل ها و مجموعه های پذیرایی و…

انواع دستگاه گریل

دستگاه های گریل صنعتی چه به لحاظ «مکانیزم ساده یا ترکیبی»، چه به لحاظ «نوع طبخ بدون روغن و با روغن» و چه به لحاظ «نوع نصب و قرارگیری دستگاه»، در انواع مختلفی طراحی و تولید میشود. هریک از این مدلها، تفاوت های بنیادینی را در بحث پخت، میزان چربی، مباحث رژیمی، فضای اشغال، قیمت و… رقم میزنند.

گریل صنعتی آشپزخانه

گریل صنعتی اصطلاحی است که به طورکلی برای انواع مدلهای گریل تخت، ذغالی، مبله یا رومیزی، گریل روغنی و مدلهای ساندویچی بکار می رود. این دستگاه ها بلحاظ مکانیزم ساخت میتوانند به صورت ساده و یا ترکیبی (مرکب) طراحی شوند. بطور کلی گریل‌های صنعتی ساده به مدلهای تک کاربرده اطلاق میشود. یعنی دستگاه یا بصورت تخت (روغنی) باشد و یا ذغالی.

گریل ذغالی (گریل زغالی)

گریل ذغالی

مکانیزم دستگاه گریل ذغالی بدینگونه است که با روشن نمودن دستگاه، شعله نیز روشن میشود. شعله در زیر صفحه مشبک قرار دارد و روی صفحه مشبک نیز ذغال سنگ ریخته میشود. درنهایت صفحه شیاردار چدنی بر روی ذغال سنگها نصب میشود که استیک، گوشت و… بر روی آن قرار میگیرند. حرارت شعله (غالباَ شعله U شکل) به ذغال سنگها انتقال می یابد و این سنگریزه ها نیز صفحه چدنی را داغ می‌کنند. یعنی نیاز به هیچگونه روغن برای عملیات پخت نمی باشد. برای طرفداران طعم لذیذ برگر و استیک تنوری، طبخ غذا با گریلهای ذغالی مسلماَ یک امتیاز محسوب میشود.

گریل صنعتی زغالی با اتصال به گاز شهری یا کپسول و یا بصورت برقی کار می کند. برخی از افراد به اشتباه تصور میکنند که این دستگاه ها با استفاده از ذغالهای کبابی و هیزمی کار میکند!!. بنابراین همواره استرس آماده سازی ذغال را دارند که تصوری کاملاَ اشتباه می باشد. بایستی بدانید که ذغالهای این دستگاه بصورت مصنوعی بوده و با روشن شدن برنر، داغ میشود.

این گریلها دارای صفحه چدنی تخت نیز می باشند. صفحه چدن اصلی گریل ذغالی بایستی هر روز (یا هر 2روز یکبار) برداشته شود و زیر و روی آن تمیز گردد. چنانچه در گذر زمان هرگونه دفرمگی و یا نازک شدن صفحه را مشاهده کردید، پیشنهاد میشود به تعویض آن اقدام کنید تا سطح کیفی پخت دستگاه پایین نیاید.

گریل روغنی (گریل تخت)

گریل تخت

گریل روغنی یا همان گریل تخت، نوع دیگری از گریلها محسوب میشود که به منظور پختن انواع گوشت، استیک، اسنک مرغ و… به ریختن روغن نیاز دارد. درست برخلاف مدلهای ذغالی که بدون استفاده از روغن (بصورت رژیمی)، طبخ غذا را ممکن میسازد. در گریلهای تخت، درحقیقت کافیست مقداری روغن بر روی سطح صاف صفحه‌ی دستگاه ریخته شود. سپس میتوانید با روشن نمودن دستگاه به پخت و پزی لذتبخش بپردازید. صفحه صاف این نوع گریل‌پز، غالباَ از جنس چدن لعابدار یا استیل است.

یک سینی نیز در زیر دستگاه تعبیه شده است. وظیفه‌ی این سینی، جمع آوری روغن سوخته و اضافه است تا در نهایت این روغنها از دستگاه خالی شود. دلیل طراحی صاف صفحه گریل روغنی، عدم چکه‌ی روغن و استفاده برای پخت انواع غذاهای ریز فست فودی است.

انواع گریل تخت دارای حرارت دهی یکسان و یکنواختی خواهد بود. درنتیجه انواع گوشت و فرآورده های پروتئینی بر روی آن به خوبی پخته شده و تمام بخش های غذا به صورت یکسان، پخته و برشته میگردد. یکی از نکات قابل توجه دستگاه گریل روغنی، امکان کنترل جداگانه صفحات پایین و بالای دستگاه است.

دستگاه گریل ترکیبی

دستگاه گریل ترکیبی

گریل ترکیبی درواقع دستگاهیست که به طور همزمان دارای گریل روغنی و ذغالی می باشد. نیمی از دستگاه گریل ترکیبی به مدل پخت ذغالی و نیمی دیگر به صفحه روغنی پخت اختصاص دارد. البته بسته به سایز دستگاه و سفارش خریدار، میتوان سطح بیشتری از دستگاه ترکیبی را نوع خاصی از گریلها اختصاص داد. یعنی مثلاَ کارفرما بر اساس نیاز خود یک گریل ترکیبی سایز 90 سفارش داده و درخواست میکند که دو سوم حجم دستگاه به سطح پخت مدل ذغالی اختصاص پیدا کند.

مدلهای ترکیبی امروزه شدیداَ در انواع فضاهای رستورانی و فوت کورت های بزرگ و هتلها کاربرد دارند.

تفاوت گریل صنعتی و فر ساندویچی

انواع گریل صنعتی میتواند به صورت ترکیبی یا ساده طراحی شود. بهرحال در هر دو مدل، از انواع گریل تخت، گریل روغنی (تخت) به صورت همزمان و یا تک کاربرده استفاده میشود. اما ساختار فر ساندویچی تا حدودی متفاوت تر است. چرا که علاوه بر وجود گریلهای مختلف در این دستگاه، دارای یک سرخ کن و همچنین شعله‌ی پخت مجزا می باشد. به‌بیان بهتر، فر ساندویچی یک پکیج کامل برای آماده سازی انواع ساندویچ برگر، استیک، فست فودی و… میباشد.

فرهای ساندویچی غالباَ به یکی از شکلهای 5 کاره، 7کاره یا 9 کاره طراحی و تولید میگردند.

فر ساندویچ ساز

انواع فر ساندویچی در تجهیزات آشپزخانه صنعتی

بلحاظ مدل قرارگیری، انواع فر ساندویچی به دو گونه طراحی میشوند:

  • فر ساندویچ ساز پایه دار و
  • فر ساندویچی دو مدله. (در این تجهیزات به جای پایه، از نوع دیگری از فرها (مثلاَ فر پیتزاپز) استفاده میشود.)

جالب است بدانید که نوع دو مدله، بدلیل قرار داشتن یک فر دیگر در سطح زیرین دستگاه، بایستی حتماَ عایق باشد. عایق بودن این مدلها از دو جهت مورد اهمیت است:

«جلوگیری از سوزاندن سطح میز یا کابینت» و «عدم اتلاف انرژی». توصیه میشود هرگاه یک فر اضافی در زیر دستگاه تعبیه گردد، بدنه های گریل صنعتی را با متریال پشم سنگ عایق کنید. میدانید که این تجهیزات همواره گرمای زیادی را از خود ساطع می کنند. بنابراین کم‌کاری در عایق نمودن این مدلها، میتواند موجب آسیب رسیدن به دستگاه های برودتی مانند یخچال شود!

نوع مدل ساختاری این دستگاه ها دارای تفاوت آنچنانی نمی باشد. مثلاَ ممکن است نهایتاَ نوع گریل روغنی یا ذغالی در آنها متفاوت باشد. پیشنهاد میشود که در طراحی گریل ذغالی، گریل روغنی و فر ساندویچی، حتماَ از ورقه‌هایی با ضخامت حدواقل 0.8 میلیمتر استفاده گردد.

انواع گریل روغنی صنعتی بلحاظ نوع قرارگیری

گریل صنعتی رومیزی

گریل صنعتی رومیزی

گریل رومیزی به عنوان پرمصرف ترین مدلهای این تجهیزات شناخته می شود. گاهاَ سطح زیرین این تجهیزات را با لایه های بسیار مقاوم طراحی می کنند تا حتی امکان قرارگیری آنها بر روی دستگاه های برودتی نیز وجود داشته باشد. انواع گریل رومیزی را میتوان به راحتی بر روی سطوح سنگی، چوبی و میزهای کار قرار داد.

گریل تخت پایه دار

گریل تخت پایه دار

عمدتاَ گریل تخت و برخی دیگر از مدلهای صنعتی را به صورت پایه دار طراحی و تولید میکنند. چنانچه فضای کافی روی میزهای کار و سطوح رستوران ها و آشپزخانه های وجود نداشته باشد، از مدلهای پایه دار استفاده میشود تا در گوشه ای از آشپزخانه ها و فضاهای فست فودی قرار داده شود.

گریل تخت و گریل ذغالی مبله

گزیل ذغالی مبله

انواع گریل مبله بیشتر برای مدلهای تخت و ذغالی بکار می رود. این مدل تجهیزات گرانقیمت تر از مدلهای رومیزی و پایه دار می باشند. چرا که دارای دو درب و فضایی برای نگهداری لوازم و تجهیزات جانبی در زیر دستگاه هستند. در حقیقت در گریل‌های مبله، کابینتی در زیر دستگاه تعبیه میشود. با توجه به حجیم بودن این مدلها، تجهیزات گریل صنعتی مبله در ابعاد 60 و 90 طراحی می گردد.

مشخصات فنی گریل تخت و ذغالی رومیزیمشخصات فنی گریل تخت ذغالی

  1. گریل تخت رومیزی و گریل ذغالی رومیزی بدنه از استنلس استیل 304 ( NO-4) خش دار خارجی به ضخامت 1-2 میلیمتر درست شده و جوشکاری به روش TIG و با گاز آرگون
  2. دارای یک صفحه از جنس چدن لعاب کاری شده در ابعاد استاندارد به ضخامت 1٫5 سانتیمتر
  3. در گریل ذغالی رومیزی صنعتی از سنگ لاواستون و چدن شیاردار برای انتقال گرمای یکپارچه و حرارت غیر مستقیم به منظور مغز پخت شدن
  4. دارای لبه های 7 سانتیمتری و قسمت جلویی صفحه گریل شیاردار جهت تخلیه روغن
  5. دارای ولوم های نسوز از جنس باکالیت
  6. دارای سینی روغن استنلس استیل جهت تخلیه روغن مازاد دستگاه گریل تخت و ذغالی
  7. دارای عایق بین جداره ها از نوع پتوی سرامیکی به ضخامت 2 اینچ
  8. دارای پایلوت گازی ساخت ایتالیا
  9. دارای ترموکوپل ایتالیا ساخت ایتالیا
  10. دارای 4 عدد پایه ثابت از جنس استنلس استیل 304 به صورت ثابت همراه 4 عدد پایه قابل تنظیم از جنس پلاستیک نشکن
  11. قابلیت تمیز کردن و نگهداری بسیار آسان اجاق گریل صنعتی
  12. نهایت ارگونومی و کاربری آسان
  13. نگهداری و سرویس آسان اجاق با بهره گیری از پنل های بازشو و دسترسی به آسان به قطعات
  14. جديدترين تكنولوژي Fire Tube جهت تسريع در گرمايش و بهبود كيفيت پخت
  15. مجهز به لوله خروجی و سيستم تصفيه روغن
  16. دارای گواهی استاندارد و نشان ملی استاندارد ایران
  17. طراحی و ساخت با پیشرفته ترین و بروز ترین ماشین آلات تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  18. دارای گارانتی و خدمات پس از فروش

قیمت گریل صنعتی

قیمت گریل صنعتی غالباَ بر اساس پارامترهای مختلفی تعیین می شود. برخی از پارامترهای موثر بر قیمت این دستگاه ها عبارتست از:

  • نوع دستگاه (گریل روغنی، گریل تخت، ذغالی و ساندویچی)
  • میزان عایق بودن سطوح داخلی و خارجی
  • نوع شعله (شعله U شکل گرانتر و البته کاربردی تر است)
  • جنس بدنه
  • سیستم ها و تجهیزات بکار رفته
  • جنس قطعات
  • نوع کاربری
  • ابعاد دستگاه
  • نوع قرارگیری دستگاه (پایه دار، مبله و رومیزی)
  • متریال ولوم و…

بیاد داشته باشید که:

مهمترین عوامل موثر بر تعیین قیمت گریل ذغالی، روغنی و ترکیبی، مولفه های «نوع دستگاه» و «سایز گریل‌پز» می باشد. متریال بدنه و صفحات مشبک و صاف نیز در اولویت بعدی تأثیرگذاری قرار دارند.

قیمت گریل صنعتی

قیمت گریل تخت مبله

قیمت گریل تخت مبله میتواند بین 10 تا 30 میلیون تومان باشد. مجموعاَ گونه های مبله به عنوان گران قیمت ترین مدلهای این تجهیزات شناخته میشوند. زیرا دارای کابینت و درپوشی در پایین دستگاه می باشند. نگهداری و تمیزکاری این مدلها بسیار آسان می باشد. همچنین وجود آپشن هایی نظیر:

  • پایه های کنترل شونده و با امکان تنظیم
  • وجود سیستم ترموکوپل
  • برقی یا گازی بودن دستگاه
  • نشانگر آماده به کار
  • ولوم های کنترلی همراه با لایه های عایق ضدحریق
  • داشتن فندک
  • تعبیه لولاهای غیرثابت (متحرک) مدلهای گریل روغنی برای پخت خوراک های بزرگ و حجیم

و… نیز میتواند در تعیین نهایی قیمت گریل تخت مبله موثر باشد. بدنیست بدانید که گریل‌های روغنی سایز 60 در حدود 25 الی 30 کیلوگرم وزن ناخالص دارد. وزن خالص این دستگاه‌ها بطور حدودی، 2 الی 3 کیلوگرم کمتر از وزن ناخالص آن می باشد.

قیمت گریل APW

شرکت APW همواره بعنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع گریل صنعتی شناخته میشود. تا حدی که امروزه بسیاری از شرکتهای داخلی نیز با الگوبرداری کامل از مدل تجهیزات APW، به تولید مشابه نمونه های محصولات APW می‌پردازند. محصولات خود این شرکت، علاوه بر هزینه های قطعات و سیستم ها، دارای هزینه گمرکی و البته قیمت برند نیز نمی باشد. بنابراین سفارش مدلهای اصل گریل صنعتی APW، بسیار برایتان هزینه بردار خواهد بود. با توجه به تقاضای بالای گریل صنعتی APW Wyott آمریکا این شرکت با توجه به همکاری بلندمدت با این شرکت اقدام به اخذ نمایندگی از شرکت APW آمریکا نیز نموده و تمامی گارانتی و خدمات پس از فروش گریل‌های صنعتی APW آمریکا را بر عهده دارد، این گریل‌ در 4 سایز 40، 60، 90 و 120 تولید می گردد.

خرید گریل صنعتی دست دوم

خرید گریل صنعتی

با توجه به حساسیت نگهداری و تمیزکاری این دستگاه ها، خرید گریل دست دوم به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود. در واقع دلایل زیادی برای این امر وجود دارد که مهمترین چالشهای پیش رو عبارتند از:

  • نگهداری این تجهیزات، بخصوص گریل‌های ذغالی بسیار حائز اهمیت است. آیا از نگهداری صحیح این قطعات مطمئن در گذر زمان هستید؟
  • بسیاری از قطعات دستگاه، بصورت مصرفی باشد. یعنی به مانند بسیاری دیگر از قطعات تجهیزات آشپزخانه صنعتی، پس از اتمام مدت مفید کارکرد، آن قطعه بایستی تعویض گردد. قطعاتی مانند صفحات مشبک، صفحه صاف و شیاردار یا ذغال سنگ های مدل گریل ذغالی.
  • میزان استهلاک دستگاه نیز بسیار مهم است. هر دستگاه عمر مفیدی دارد؛ اما اگر نگهداری مناسبی از آن صورت نگیرد، عمر مفید نیز کاهش می‌یابد. مشکل اینجاست که با بررسی چشمی و فیزیکی انواع گریل تخت و ذغالی، نمیتوان به چگونگی نگهداری و میزان استهلاک این دستگاه ها پی برد!!
  • خرید گریل دست دوم دارای یک ریسک دیگر نیز می باشد. و آن اینست که چنانچه نیاز به فروش گریلها را داشتید، فروش چندباره‌ی این دستگاه ها بسیار سخت خواهد بود. این در حالیست که پس از مدتی استفاده، فروش گریل صنعتی نو (به‌عنوان کالای دست دوم) بسیار راحت‌تر می باشد.

نوع شعله در انواع گریل روغنی صنعتی

شعله‌ی تعبیه شده در انواع گریل روغنی و گریل ذغالی میتواند به دو صورت مختلف:

  1. شعله ساده (متمرکز) و
  2. شعله U شکل

باشد. مدلهای شعله ساده و صاف بایستی دائماَ زیاد یا کم شوند تا استیک و فیله دچار سوختگی نشود و آبدار باشد. همین مسئله موجب اتلاف انرژی و افزایش هزینه های گاز میشود و دستگاه‌ را نیز سریعتر مستهلک میکند!!. همچنین نیازمند توجه بیشتری از سوی تیم آشپزی می باشد. اما شعله های U شکل قادرند تا حرارت را به صورت یکنواخت در صفحه پخش کنند. درنتیجه هم از اتلاف انرژی جلوگیری شده و هم طبخ غذاها را باکیفیت بالاتری انجام میدهد. گریل ذغالی صنعتی و گریل روغنی عمدتاَ با استفاده از شعله U شکل طراحی و تولید میگردند.

تعداد مشعل گریل تخت و ذغالی (برنر)

مدلهای گریل ذغالی و گریل روغنی (تخت) دارای شعله یا شعله هایی در بخش زیرین صفحه مشبک هستند. تعداد مشعل یا برنر این تجهیزات بسته به سایز و پوشش دهی مناسب تمام سطح تعیین میشود. بطوریکه اگر سایز دستگاه بزرگ باشد، تعداد کم مشعل میتواند موجب طول کشیدن فرآیند پخت استکی، گوشت، مرغ و … شود. همچنین خوراک نهایی به احتمال زیاد کاملاَ پخته نشده و یا بخشی از آن دچار عیب میشود. همچنین اگر سایز گریل صنعتی کوچک باشد و تعداد برنر زیاد باشد، احتمال سوختگی بسیار بالا میرود!

  • تعداد برنر (مشعل) استاندارد در این دستگاه ها عبارتست از:
  • برای مدلهای گریل روغنی و ذغالی رومیزی سایز 40: 1 عدد مشعل استیل
  • سایز 60 رومیزی (ذغالی و تخت): 2 عدد مشعل استیل
  • سایز 90 رومیزی: 3 عدد مشعل استیل
  • مدلهای گریل ذغالی و تخت سایز 120: 4 عدد مشعل استیل

کیفیت طبخ در گریل ذغالی و گریل روغنی

کیفیت طبخ در گریل روغنی

هر نوع گریل صنعتی دارای ویژگی ها و مزایای خاص خود می باشد. طعم و عطر غذا نیز مسئله ای کاملاَ سلیقه ایست. اما بطور کلی انواع گریل ذغالی، با توجه طعم تنوری و خاصی که به خوراک و غذا می‌بخشند، از استقبال بیشتری برخوردار هستند. بطوریکه در اکثر رستورانها و فودکورت های مجلل، خرید گریل ذغالی به اولین انتخاب رستورانداران تبدیل شده است.

البته فست فودهای هتلها و فودکورت های بزرگ، امروزه به خرید دستگاه های گریل ترکیبی روی آورده اند. مدلهای ترکیبی همانگونه که پیشتر نیز عنوان شد، بطور همزمان دارای گریل تخت (روغنی) و گریلهای ذغالی می‌باشند. از همین رو دست تیم آشپزی برای طبخ به شیوه های مختلف، بازتر خواهد بود. انواع خوراک بر روی گریلها، چه مدلهای ساده و چه مدلهای ترکیبی، از حرارت مستقیم آتش به‎دور هستند. بنابراین با فرصت مجال کافی، به خوبی پخته شده و طعم آبداری به خود می گیرند. ضمناَ خوراک با استفاده از گریل‌سازی و پخت، عطر و طعم ابتدایی خود را حفظ میکنند.

اجزای گریل‌های صنعتی

اجزای گریل‌های صنعتی

  • فندک
  • بدنه
  • مشعل یا برنر
  • صفحه صاف یا شیاردار چدنی یا استیل
  • ذغال سنگ (برای مدلهای گریل ذغالی)
  • تنظیمات شمعک
  • ترموکوپل
  • صفحه مشبک (برای دفع حرارت مستقیم شعله ها و مجرای ورودی گرما به صفحات رویی)
  • پایلوت و شلنگ گاز
  • پایه یا نشیمنگاه مبلی
  • لوله های خروجی
  • ایستگاه تصفیه روغن
  • سیستم فایر تیوب. (دربرخی از دستگاه های نوین)
  • پیچ و مهره و اتصالات دیگر
  • جداره ها و عایق های میان آنها
  • ولوم
  • صفحه مغناطیسی

ابعاد و اندازه گریل روغنی (گریل تخت)

دستگاه گریل تخت در سایزها و ابعاد متفاوتی طراحی و تولید میشود. لزوم اطلاع از ابعاد دستگاه‌های صنعتی، از آن جهت حائز اهمیت است که بایستی برایشان جای خالی در محیط پروژه یا کسب و کار درنظر گرفته شود. ابعاد گریل روغنی (تخت) بسته به سایز آنها، عبارتست از:

ابعاد گریل صنعتی

  • ابعاد گریلهای روغنی رومیزی سایز 120 سانتی متر: طول 121 – عرض 68 و ارتفاع 40 سانتیمتر
  • گریل تخت رومیزی سایز 90 سانتیمتر: طول 91 – عرض 69 و ارتفاع 40 سانتی متر
  • مدل تخت (روغنی) رومیزی سایز 60 سانتیمتر: طول 61 – عرض 68 و ارتفاع 40 سانتی متر
  • مدل تخت رومیزی سایز 40 سانتیمتر: طول 45 – عرض 68 و ارتفاع 40 سانتی متر

ابعاد دستگاه گریل ذغالی

ابعاد و اندازه های این نوع تجهیزات نیز در تمامی سایزهای 40، 60، 90 م 120 به مانند مدلهای روغنی می باشد. گر چه مدلهای ترکیبی بدلیل استفاده همزمان از مکانیزمهای گریلسازی ذغالی و روغنی، دارای ابعاد متفاوتی هستند.

وزن گریل تخت و ذغالی

انواع دستگاه گریل صنعتی از جمله‌ی تجهیزاتی محسوب میشوند که نسبت به ابعاد خود، دارای وزن زیادی هستند. گریلها دستگاهی کاملاَ پرتابل می‌باشند؛ اما جهت برآورد شرایط حمل و جابجایی، بایستی از وزن آنها مطلع باشید. وزنهای حدودی این تجهیزات به شرح زیر می باشد:

  • وزن گریل ذغالی و تخت رومیزی سایز 40 سانتیمتر: حدود 54 کیلوگرم
  • دستگاه گریل تخت و ذغالی رومیزی سایز 60 سانتیمتر: وزن حدودی 67 الی 70 کیلوگرم
  • وزن گریلهای ذغالی و تخت رومیزی سایز 90 سانتیمتر: حدود 118 تا 120 کیلوگرم
  • گریل روغنی و ذغالی رومیزی سایز 120 سانتی متر: وزن حدودی 132 الی 133 کیلوگرم

تمامی این اوزان، میتواند بسته به تعبیه تجهیزات جانبی و تغییر مکانیزم، کاهش یا افزایش یابد.

اصطلاحات رایج گریل فست فود

گرچه که گریلها دارای تنوع گسترده ای در ساختار نیستند؛ اما برخی به دلیل تعدد نام ها، در شناخت دقیق مکانیزم دستگاه ها دچار اشتباه میشوند. به‌همین دلیل پیش از خرید گریل فست فود، حتماَ با اصطلاحات زیر آشنایی پیدا کنید:

  • مدلهای ترکیبی با نام گریل میکس نیز شناخته میشوند. یعنی همزمان دارای گریلهای ذغالی و تخت هستند.
  • نام های گریل تخت، صاف یا روغنی، همگی اشاره به یک دستگاه دارند. دستگاه هایی که دارای صفحه چدنی یا استیل صاف هستند.
  • اطلاح گریل صنعتی ساده، اشاره به مدلهای تک کاربرده دارد. یعنی دستگاه یا بصورت ذغالی طراحی شده باشد و یا بصورت تخت.
  • گریل ذغالی با نام گریلهای تنوری نیز شناخته میشوند.

اصول نگهداری گریل صنعتی

نگهداری گریل صنعتی

در میان انواع گریل صنعتی، نگهداری گریل ذغالی همواره با چالش های بیشتری همراه است. از همین رو به بررسی نکات نگهداری گریل ذغالی خواهیم پرداخت:

  1. استحکام این نوع تجهیزات، بطور کلی بسیار بالاست. اما رعایت نکات نگهداری دستگاه گریل صنعتی، میتواند حداقل 10 سال به افزایش ماندگاری این تجهیزات کمک کند.
  2. هرشب صفحه چدنی دستگاه را تمیز و عاری از چربی و آلودگی کنید.
  3. صفحه شیاردار روی ذغال سنگ‌ها را با فرچه مخصوص تمیز نمایید. استیک، گوشت و… بر روی همین میله یا صفحه شیاردار قرار می گیرد.
  4. تمامی آثار و توده های روغن را پاک کنید تا رسوب و جرم در گریل ذغالی تشکیل نشود. استفاده از اسپری های چربی زدا و غیرسمی، گزینه ای مناسب برای این کار بشمار می رود. چربیها و روغنها پس از برخورد با اسپری، به حالت مایع درآمده و وارد سینی زیر دستگاه میشود. مدلهای گریل روغنی و تخت نیز دارای سینی زیرین می باشند.
  5. سینی زیر دستگاه را بهتر است هر روز یا هر دوروز یکبار، تمیز کاری کنید.
  6. ذغال سنگ های زیر صفحه چدنی گریل ذغالی را هفته ای یکبار بررسی نمایید. سنگریزه‌ها ممکن است بنا به دلایلی نظیر گرمادیدگی شدید و یا ضربه، کوچک شده و یا حتی گم شوند. بنابراین بایستی ذغال را به دستگاه اضافه شود تا بازدهی مطلوب همواره وجود داشته باشد.
  7. صفحه مشبک زیر ذغالها، پس از مدتی در اثر گرمای زیاد میشکنند؛ و یا نازک میشوند. توصیه میشود در بازه های زمانی منظم به چک کردن صفحات مشبک دستگاه بپردازید. این نکته برای تمامی مدلهای گریل تخت و ذغالی نیز صدق میکند.

استفاده از شیشه برای گریل ذغالی و فر ساندویچی

تکنیک هایی برای جلوگیری از گرمای گلخانه ای و بوی شدید غذا در رستورانها وجود دارد. یکی از این تکنیک ها، استفاده از شیشه محصور کننده دورتادوری برای گریل ذغالی و فر ساندویچی می‌باشد. بدینگونه که دستگاه بایستی زیر هود صنعتی نصب شود و دورتادور حدفاصل ارتفاعی بین هود و دستگاه پخت و پز با شیشه بسته شود. بنابراین دود، بو و بخار حاصل از فر و پخت، مستقیماَ با استفاده از این مجرای مصنوعی به سمت هود هدایت میشود.

توصیه میشود برای انجام چنین کاری، حتماَ و حتماَ از هودهای قدرتمند صنعتی بهره بگیرید. تجهیزات هود فست فودی نیز گزینه‌ای مناسب برای دفع بو و دود شدید آشپزی صنعتی محسوب می‌شوند. البته از این تکنیک میتوان برای انواع دیگر ایی تجهیزات، مانند گریل روغنی و تخت نیز استفاده نمود.

عملکرد ذغال مصنوعی در دستگاه گریل ذغالی

ذغال مصنوعی

یکی از مهمترین اجزای گریل ذغالی، سنگریزه یا همان ذغال سنگ هایی است که بین صفحه شیاردار و صفحه مشبک قرار می گیرد. بعبارت دقیق تر، سنگریزه ها بالای صفحه مشبک و زیر میله ها یا صفحه شیاردار تعبیه میشوند. با روشن شدن شعله زیرین دستگاه گریل صنعتی، ذغال ها نیز داغ شده و گرما را در درون خود نگه میدارند. در نتیجه حرارت بصورت کاملاَ یکنواحت برای پختی عالی، در سطح صفحه گریل ذغالی پخش میشود.

سنگریزه ها به مرور زمان و در اثر حرارت‌های شدید و مداوم مستهلک میگردند. لذا بایستی پس از مدتی با ذغال سنگهای جدید تعویض شوند.

انرژی مصرفی دستگاه گریلساز

دستگاه های گریل تخت یا ذغالی، غالباَ به یکی از دو صورت:

  1. برقی
  2. و گازی

طراحی و تولید می شود. مدلهای گازی قابلیت اتصال به کپسول های گاز را دارا هستند. همچنین باید گفت که برخلاف صنعتی بودن مکانیزم عملکرد گریلها، نوع برق مصرفی آنها بصورت معمولی و تکفاز می باشد.

قدرت گریل تخت و ذغالی رومیزی 40 معادل 60000BTUs ، 60 معادل 80000BTUs ، 90 معادل 120000BTUs و 120 معادل 160000BTUs می باشد.

نکات خرید گریل صنعتی

خرید گریل تخت

خرید انواع گریل تخت و گریل ذغالی، تابع شرایط و عوامل مختلفی می باشد. در حقیقت به منظور خرید این دستگاه ها بایستی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به سراغ شرکتهای معتبر سازنده‌ی این دستگاه ها بروید. شرکت های معتبر همواره در کنار فروش این تجهیزات، خدمات پس از فروش و گارانتی نیز اعطا میکنند.
  • پیش از خرید گریل ذغالی و روغنی، سلامت فیزیکی دستگاه را چک کنید. میله‌ ها، صفحات و بدنه بایستی عاری از هرگونه خوردگی، تورفتگی و دفرمگی باشند.
  • حساسیت های نگهداری این تجهیزات بالاست. لذا پیشنهاد میشود به خرید گریل صنعتی دست دوم اقدام نکنید!
  • شعله U شکل میتواند به میزان زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کند. اگر استفاده از دستگاه زیاد باشد، نوع و تعداد شعله میتواند در کاهش هزینه های دستگاه موثر باشد.
  • طعم های تنوری خوراک با استفاده از گریل ذغالی آماده می شود. طعمهای فست فودی‌تر و غذاهای با روغن نیز با استفاده از گریل روغنی به ارمغان می آید. درنتیجه هنگام خرید گریل صنعتی، به نوع طبخ تیم آشپزی دقت داشته باشید.
  • اگر به تمامی طعمها در هنگام گریل‌سازی نان، گوشت و مرغ نیاز دارید، خرید مدلهای ترکیبی بهترین گزینه ممکن خواهد بود.
  • کیفیت جوشکاری موضوع بسیار مهمی در میزان ماندگاری گریل صنعتی می باشد. حتماَ و حتماَ بایستی جوشکاری بدنه‌های چدن و استیل به روش «TIG» (گاز آرگون) انجام شود.

بزرگترین تولید کننده گریل تخت و ذغالی

شرکت تجهیز گستر خاورمیانه (https://industrial-kitchen.com) را به جرئت میتوان در زمره‌ی بزرگترین تولید کنندگان انواع لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی در ایران و کشورهای همسایه بشمار آورد. خلاقیت و دانش فنی بالای نخبگان صنعتی تجهیز گستر، بهره گیری از استانداردهای جهانی و مواد اولیه باکیفیت و استفاده توأمان از ماشین آلات تولیدی پیشرفته، همه و همه موجب شده تا امروزه، مجموعه تجهیز گستر بتواند به تمامی نیازهای داخلی جامه‌ی عمل پوشانده و به صادرات گسترده‌ی محصولات خود بپردازد. از مهمترین محصولات شرکت تجهیز گستر خاورمیانه میتوان به:

و صدها محصول دیگر اشاره نمود. از همین رو بمنظور دریافت آخرین اطلاعات از شرایط خرید و همچنین کسب اطلاع از بروزترین قیمت گریل صنعتی، گریل روغنی و مدلهای ذغالی، با کارشناسان زبده‌ی ما تماس حاصل فرمایید. و البتـــــــــــه مشاوره تخصصی رایگان نیز دریافت نمایید.

سوالات متداول گریل صنعتی

فروش گریل صنعتی

بهترین نوع گریل صنعتی کدام است؟

نمیتوان مدل خاصی را به عنوان بهترین نوع گریلساز معرفی نمود. بسته به نیاز و سلیقه تیم آشپزی، هریک از مدلها میتواند کارا باشد. طعم تنوری و خشک با مدلهای ذغالی و طعمهای روغنی تر با استفاده از گریل تخت بدست می آید.

تفاوت دستگاه گریل صنعتی و گریل ترکیبی (مرکب)

مدلهای صنعتی ساده تک کاربرده است؛ یعنی فقط یک مدل گریلساز دارد. اما مدلهای ترکیبی بطور همزمان از گریل تخت و ذغالی بهره میبرند و البته گرانتر نیز می‌باشند.

تفاوت گریل تخت با گریل ذغالی

تفاوت گریل تخت با ذغالی در نوع پخت غذا می باشد، مدل تخت با روغن کار می کند ولی نوع ذغالی بدون روغن عملیات سرخ کردن را انجام می دهد و به صورت عام گریل ذغالی را برای پخت های رژیمی مورد استفاده قرار می دهند.

دلایل تعویض ذغال در دستگاه گریل ذغالی

ذغال های گریل زغالی (ذغالی) ممکن است بیفتند و گم شوند. و یا در اثر حرات زیاد بشکنند، کوچک شده و یا مستهلک شوند. بروز چنین مسائلی میتواند بازدهی دستگاه را به شدت کاهش دهد.

گریلهای برقی بهتر است یا گازی؟

مدلهای گازی دارای فشار بیشتری برای حرارت دهی می باشند. مهمترین دلیل استقبال بیشتر از مدلهای گازی، همین عامل است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *