یخساز قالبی

یخساز قالبی نیز گونه ای از مدل‌های یخساز صنعتی است که به سبب تولید یخهایی در قالبهای بزرگ، کاربردهای گسترده ای در کارخانجات و صنایع بزرگ کشور دارد. مدلهای مختلف دستگاه یخ ساز قالبی را میتوان بر اساس دستی یا اتومات بودن سیستمها و نوع موتور این تجهیزات تقسیم بندی نمود. همچنین بر اساس ظرفیت (تعداد قالبهای دستگاه) نیز قابلیت تقسیم بندی دارند.

انواع یخساز قالبی بزرگ، بخصوص در گذشته با استقبال بسیار زیادی روبرو بودند. جایی که شرکتهای بزرگ همواره نیاز به مقدار زیادی یخ داشتند؛ و پس از خرید قالبهای چند متری یخ، بصورت دستی یا با دستگاه یخ خورد کن به خرد کردن قطعات یخ مشغول می‌شدند. اما با گذشت زمان، دستگاه یخساز قالبی نیز دستخوش تغییراتی شد. تغییراتی از جمله: کوچکتر شدن ابعاد دستگاه، استفاده از موتورهای حرفه‌ای تر و تولید یخ در سایزهای قابل حمل‌تر.

با بهینه شدن نوع طراحی و توجه بیشتر به مسئله بهداشت در این مدل دستگاه‌های یخ ساز، نه تنها از طرفداران این غول یخسازی کاسته نشد؛ بلکه با افزایش شرکتهای صنعتی، تولیدی و کشتارگاهی، نیاز به قطعات بزرگ یخ نیز افزایش یافت.

یخساز قالبی چیست؟

دستگاه یخساز قالبی یک ماشین عظیم‌الجثه است که با استفاده از تونل انجماد، اقدام به ساخت یخهایی به شکل مستطیل می‌نماید. علاوه‌ بر سردخانه‌ها، تقریباَ تمامی صنایع: غذایی، شیمیایی، دارویی، واحدهای جابجایی مواد فاسد شدنی، بسته بندی، تولید فرآورده‌های گوشتی، کارخانجات تولید نان/شیرینی، شیلات و بازارهای فروش ماهی، بتن‌سازی و… از مدلهای قالبی استفاده میکنند.

یخ ساز قالبی چیست

دستگاه یخ ساز قالبی را میتوان به عنوان صنعتی ترین نوع دستگاه‌های تولید یخ به شمار آورد. با توجه به تولید یخهایی به طول نیم تا 1 متر و میزان ظرفیتهای بالا، این دستگاه‌ها دارای ابعاد و اندازه‌های به مراتب بزرگتری نیز در مقایسه با مدلهای پودری، حبه ای و سکه ای (پولکی) می باشند. دستگاه‌های تولید یخ قالبی عمدتاَ در ظرفیتهای 100، 200، 400 و 500 قالب در شبانه روز عرضه می شوند.

اما اساساَ منظور از ین تعداد قالب ها چیست؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که:

بنا به استانداردهای بین المللی، هر قالب دارای وزن حدودی 25 کیلوگرم می باشد. از طرفی اگر بخواهیم مثلاَ دستگاه 200 قالب را در اختیار داشته باشیم، نوع عملکرد یخساز قالبی به گونه ایست که در هر 12 ساعت کار مستمر، قادر است 200 قالب یخ تولید کند.  یعنی به عبارتی در یک شبانه روز (24 ساعت)، این تجهیزات 400 قالب یخ تولید می کنند.

حالا با در نظر داشتن وزن حدودی هر قالب 25 کیلوگرمی، متوجه می شویم که یخساز قالبی 200 قالب توانایی تولید 10.000 کیلوگرم (10 تن) یخ قالبی را در هر شبانه روز دارند. مدلهای تمام اتومات این تجهیزات دارای کارایی بسیار بهینه ای هستند. پس یخساز 200 قالب معادل 10 تن در شبانه روز یخ تولید می کند.

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های تولید یخ، دستگاه یخساز حبه ای میباشد.

کاربردهای یخساز قالبی

از دستگاه یخساز قالبی در کاربریهای بسیار گسترده ای استفاده میشود. البته بایستی بدانید که نوع، ظرفیت و فرآیند طراحی این مدل یخساز‌ صنعتی، کاملاَ مطابق با نوع استفاده و کاربری موردنظرتان خواهد بود. یعنی صرفاَ یکسری دستگاه تیپ و از پیش طراحی شده، تولید نمیشود و سفارش ظرفیتی و ابعادی هر کارفرما میتواند متفاوت باشد.

برخی از موارد کاربردهای گسترده دستگاه یخساز قالبی عبارتست از:

  • کارگاه‌های تولیدی بچینگ بتن. (خنکسازی قطعات داغ بتن به جهت گیرش سریعتر و قدرتمندتر)
  • کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی نیمه بزرگ و بزرگ
  • کارخانجات صنعتی
  • شرکتهای تولیدی بزرگ (تولیدهای انبوه)
  • لنج ها و کشتیهای تفریحی
  • برخی از صنایع سنگین و نیمه سنگین
  • استفاده از یخساز صنعتی در صنایع بسته بندی
  • ساخت مواد شیمیایی و دارویی
  • تالارهای پذیرایی و عروسی
  • مجموعه‌های تولیدی شیرینی جات و فرآورده‌های پروتئینی
  • حمل و نقل طولانی مواد فاسد شدنی
  • سازمانهای شیلات و شرکتهای صیادی
  • بازارهای فروش ماهی و آبزیان
  • مجتمع ها و مغازه‌های بین راهی

ویژگیهای دستگاه یخساز قالبی

ویژگیهای دستگاه یخساز قالبی

مدلهای مختلف یخساز قالبی دارای مزیت‌های گسترده ای می باشند. از مهمترین مزایای انواع دستگاه‌های تولید یخ قالبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بهداشت بالا (به دلیل عدم دخالت مستقیم نیروی انسانی در تولید یخ)
  2. استفاده از آب تصفیه شده و تولید یخ باکیفیت
  3. تراکم و فشردگی بالا (دیرتر آب شدن یخهای تولیدی)
  4. بهره گیری از قالبهای ضد زنگ و ضد اکسیداسیون
  5. عدم استفاده از قالبهای فلزی اکسید شونده (که دائماَ زنگ می زدند!)
  6. امکان استفاده در تمامی اقلیم ها و شرایط دمایی کشور ایران
  7. کاهش مصرف آب در طراحیهای نوین دستگاه یخساز قالبی
  8. کاهش ابعاد و کاهش هزینه‌های ابتدایی تولید. (بدلیل حذف برخی از ویژگیهای با کارایی کم در مراحل طراحی؛ نظیر: مخازن آب نمک و اواپراتورهای تعبیه شده در آن، سیستمهای هم زن، تجهیزات ذوب ساز و پرکن و ستونهای ساختاری)
  9. شکل ظاهری مناسب
  10. نصب راحت و بی دردسر یخساز قالبی (در تمامی ظرفیت ها)
  11. سیستم یکپارچه
  12. تابلوها و کابلهای برق مورد استفاده در دستگاه‌های قدیمی، بزرگ و پرهزینه بودند. لذا در مدلهای جدید دستگاه تولید یخ قالبی، این مشکل نیز برطرف گردیده است.

حجمهای دستگاه یخساز قالبی

ابعاد یخ دستگاه یخساز قالبی

یخهای تولید شده توسط دستگاه تولید یخ قالبی عمدتاَ با ابعاد استاندارد به طول نیم تا 1 متری می باشند. امروزه با توجه به سخت بودن حمل و نقل برخی یخهای تولید شده، این دستگاه‌ها به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند یخهای قالبی به ابعاد 50 (طول) * 24.5 (عرض) * 24.5 (ارتفاع) تولید کنند. همچنین با توجه به تراکم و فشردگی عالی آب منجمد شده، وزن هر قطعه این قالبهای یخی تولیدی به 25 کیلوگرم میرسد.

یخساز قالبی 100 قالب

یخ ساز 100 قالبی

انواع یخساز قالبی 100 قالب قادر است تا در هر 12 ساعت، 100 قالب یخ تولید کند. به عبارتی در هر شبانه روز، امکان تولید 200 قالب یخ (معادل 5000 کیلوگرم) فراهم است. موتور این دستگاه با توجه به نوع اقلیم، 30 الی 40 اسب بخار می باشد. مصرف برق این تجهیزات نیز در حدود 35 الی 50 کیلو وات است. ضمن اینکه یخ سازهای قالبی دارای سیستمهای چپه ساز و پرکن نیز هستند.

متریالهای بکار رفته در این دستگاه‌ها را میتوان به سه بخش کلی تقسیم نمود:

  • حوضچه آب شور یا دیگ آب که از جنس گالوانیزه 5 الی 3 میلیمتری با لایه ضد اکسیداسیون است.
  • بدنه خارجی یخساز 100 قالبی که از متریال استیل نگیر با ضخامت 1 میلیمتری می باشد.
  • متریال قالبهای این تجهیزات از جنس گالوانیزه با تیکنس 1.5 میلیمتری است.

جالب است بدانید که در تمامی ظرفیتهای یخ ساز قالبی، تعداد فنهای موجود در کندانسور بسته به توان و تعداد کندانسور تعیین میگردد. همچنین در کندانسورهای این تجهیزات نیز از الکتروموتورهای 3 فاز استفاده میشود.

مشخصات فنی دستگاه تولید یخ 100 قالب

مشخصات فنی یخساز قالبی 100 قالبی

یخساز قالبی 200 قالب

یخساز قالبی 200 قالب قادر است در هر 12 ساعت، 200 قالب یخ و در هر 24 ساعت، 400 قالب یخ تولید نماید. بعبارت دیگر میزان تولید یخها توسط اینگونه تجهیزات در شبانه روز، 10 تن (10.000 کیلوگرم) می باشد. به مانند تمامی مدلهای 100، 200 و 500 قالبی، عایقهای بکار رفته در این دستگاه‌ها نیز بسیار ویژه است.

لایه‌های عایق این تجهیزات به صورت کامل و به ترتیب زیر انجام می شود:

  1. عایق یونولیتی 10 سانتیمتری
  2. پوششهای عایق فوم تزریقی 10 سانتیمتری؛
  3. مدلهای عایق پلیمری 2 سانتیمتری

در حقیقت میزان عایقکاری در یخساز قالبی از آن جهت بسیار حائز اهمیت است، زیرا:

  • هم اتلاف انرژی کاهش یابد.
  • و هم تونلهای انجماد هیچگاه سرمای خود را به محیط گرم بیرون انتقال ندهند و بالعکس.

نوع برق مصرفی، نوع الکتروموتور و جنس بدنه در تمامی مدلهای دستگاه‌های تولید یخ قالبی یکسان است. نکته قابل ذکر دیگر این است که تمامی این مدلها پرتابل (قابل حمل) هستند.

مشخصات فنی یخساز قالبی 200 قالب

مشخصات فنی یخساز قالبی 200 قالبی

یخساز قالبی 500 قالب

یکی از پرفروش ترین مدلهای یخساز قالبی برای استفاده در کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگ، یخساز قالبی 500 قالب می باشد. تجهیزات یخ ساز 500 قالب امکان تولید 500 قالب یخ در هر 12 ساعت (12.5 تن) را دارا می باشند. همچنین در هر شبانه روز فعالیت مستمر، 25 تن یخ را میتوان توسط این دستگاه تولید نمود. میزان عایق، مدل الکترموتور، جنس بدنه، نوع کندانسور و نوع کمپرسور از جمله مواردی است که در تمامی مدلهای یخساز 100، 200 و 500 قالب یکسان است.

مصرف انرژی در یخساز قالبی 500 قالب با توجه به استفاده از موتورهایی با توان بالا، مشخصاَ بیشتر از مدلهای 100 و 200 قالب می باشد.

مشخصات فنی یخساز قالبی 500 قالب

مشخصات فنی یخ‌ساز قالبی 500 قالبی

جنس بدنه یخساز قالبی

کارکرد 24 ساعته و مجاورت مستمر قطعات و جداره‌ها با آب، لزوم استفاده از متریالهای قدرتمند در ساختار یخ سازها را بیش از پیش نمایان‌تر میکند. بخشهای داخلی دستگاه یخ ساز قالبی از ورقهای گالوانیزه و یا استیل ساخته شده‌اند و قسمت خارجی آن دارای روکش استنلس استیل می‌باشد. به‌ همین دلیل قسمتهای داخلی و بیرونی دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند.

بدنه بیرونی دستگاه‌های تولید یخ قالبی از جنس گالوانیزه گرم و با لایه‌ پوشش دهنده ضد اکسیداسیون (ضد زنگ) است. گاهاَ از متریال استیل استنلس نیز در بدنه خارجی انواع یخساز قالبی استفاده میشود. اما باید بدانید که بهره گیری از گالوانیزه به دلایلی همچون:

  • «قیمت مناسبتر»
  • «امکان قرارگیری لایه ضد زنگ بر روی آن»
  • «داشتن ویژگیهای استحکامی شبیه به استیل»

رایج تر بوده و هزینه نهایی طراحی و تولید یخساز قالبی را کاهش می دهد.

قطعات یخ ساز قالبی

اجزاء و جداره‌های داخلی یخ سازهای قالبی عمدتاَ از جنس استنلس استیل می باشند. استیل متریالی است که هم از نظر استحکامی عملکردی فوق‌العاده دارد و هم امکان زنگ زدگی را به صفر می رساند. با توجه به سر و کار داشتن مداوم اجزای داخلی با آب و فضای رطوبتی، متریال استیل بی‌شک به عنوان مطمئن ترین گزینه در ساخت این تجهیزات بشمار می آید.

قالب‌های یخ نیز به همین دلیل از متریال استیل (و گاهاَ برای کاهش هزینه‌ها از متریال گالوانیزه) ساخته میشوند. این امر البته با توجه به درخواست و سفارش کارفرما انجام میگردد. برای مستحکم تر شدن هرچه بیشتر یخساز قالبی، شاسی‌هایی با ترکیب «ناودانی و تیرآهن شانزده» نیز در ساختار این تجهیزات گنجانده میشود. مخزن تولید یخ این تجهیزات غالباَ از متریال فولاد (با لایه پوششی ضدزنگ) تولید میگردد.

در این قسمت شاید علاقمند باشید در مورد یخساز پولکی نیز اطلاعات کسب کنید.

مزایای دستگاه تولید یخ قالبی

کاربردهای یخ ساز قالبی

مجموعه تجهیز گستر خاورمیانه در سایه الطاف الهی و اعتماد صدها مجموعه داخلی و خارجی، به غول تولید کننده انواع یخسازهای صنعتی و انواع تجهیزات آشپزخانه صنعتی تبدیل شده است. اما دلیل این حجم استقبال از محصولات شرکت تجهیز گستر چیست؟!

  • قطعات هریک از دستگاه‌ها در نهایت دقت، کیفیت و همخوانی با اجزای کل، تولید و انتخاب میشوند.
  • طول عمر تمامی تجهیزات بسیار بالاست. علاوه بر آن گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی مدت، دیگر خدمتی است که از سوی مهندسین تجهیز گستر خاورمیانه به تمامی مشتریان گرامی ارائه میشود.
  • تنوع در طراحی، ظرفیت و سیستمهای بکار رفته و پیشرفته
  • قیمت عالی یخساز قالبی و دیگر تجهیزات صنعتی. (میتوان گفت بهترین قیمت ممکن!)
  • و نزدیک به دو دهه تجربه و حضور در سطح اول طراحی و تولید تجهیزات صنعتی

مدلهای قالبی یخساز به‌ صورت جداگانه در محیطهای کوچک مانند رستوران قابلیت استفاده ندارد. ولی کارخانه‌های بزرگ یخ‌سازی با خرید این دستگاه، اقدام به فروش قالب یخهای خود به دیگر کاربری‌ها می‌کنند. یخساز قالبی یخ را بدون دخالت دست، کاملا اتوماتیک و بهداشتی تولید می‌کند. بکارگیری یخ‌سازهای قالبی مزایای دیگری نیز همچون موارد زیر به همراه دارد:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی؛
  • نیاز به نصب تابلو برق کوچکتر

با کاهش مصرف انرژی، عمر مفید دستگاه بالا می‌رود و بهتر کار می‌کند. یخسازهای قالبی ظرفیتهای مختلفی دارد و قابلیت تولید از ظرفیت 200 کیلوگرم تا 20 تن در شبانه روز را دارند. تمامی ظرفیتهای دستگاه در انواع شرایط بد آب و هوایی، به خوبی کار می‌کنند. ضمناَ مقرون به‌ صرفه نیز هستند. در اتتها پیشنهاد می نمائیم صفحه یخساز پودری را نیز مطالعه فرمائید.

اجزای تشکیل دهنده یخساز قالبی

اجزای تشکیل دهنده یخساز قالبی

تمامی تجهیزات صنعتی الکتریکی و غیر الکتریکی (مکانیکی)، از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. بهره گیری از قطعات و سیستمهای مختلف، البته باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد. ساخت انواع یخساز قالبی نیز با استفاده از قطعات و سیستمهای مکانیکی و الکتریکی متعددی میسر می باشد که از جمله‌ی آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وان یا مخزن یخسازی (عمدتاَ از جنس فولاد)
  • بدنه یخساز قالبی. (جداره‌های داخلی و خارجی که استفاده از متریالهای گالوانیزه و استیل در ساختشان رایج است)
  • شاسی نگهدارنده دستگاه (از جنس تیرآهن 16 یا بیشتر)
  • مخزن گاز تبرید
  • لوله‌های ورود آب
  • تیغه برش دهنده (برش و فرم دهنده‌ی یخ)
  • بخش تصفیه ساز
  • کندانسور
  • اواپراتور
  • کمپرسور
  • الکتروموتور
  • مخزن نگهدارنده و…

بخش قالب زن به‌ صورت هیدرولیک عمل می‌کند. این تجهیزات به سیستم تصفیه آب مجهز هستند و در صورت نیاز می‌توان آن را به دستگاه بسته بندی نیز مجهز کرد. یخهای تولید شده به‌ وسیله یخساز قالبی عمدتا دارای وزن 25 کیلوگرم و ابعاد 500×245×245 میلیمتر می‌باشند. البته توانایی تولید یخ تا حداکثر 500 میلیمتر را نیز دارد.

قیمت یخساز قالبی خارجی

قیمت یخساز قالبی

قیمت یخساز قالبی با در نظر گرفتن تجهیزات برودتی، ظرفیت و تکنولوژیهای بکار رفته در ساخت دستگاه می تواند متفاوت باشد. در واقع پارامترهای مهم زیر در تعیین قیمت نهایی موثر خواهند بود:

  • تعداد قالب
  • نوع الکتروموتور
  • توان موتور و میزان مصرف انرژی
  • جنس بدنه خارجی و جداره‌های داخلی
  • نوع و توان کمپرسور و کندانسور
  • سیستم ها و تکنولوژیهای بکار رفته در این تجهیزات
  • برند سازنده
  • وارداتی یا داخلی بودن دستگاه.

جالب است بدانید که تعداد قالبهای این تجهیزات نیز اساس محاسبه‌ خاص خود را دارد. بطوریکه در تعدادهای کم به ازای هر قالب 15 میلیون تومان، در تعدادهای متوسط به ازای هر قالب 10 میلیون تومان و در ظرفیتها و تعداد زیاد، به ازای هر واحد 8 میلیون تومان محاسبه میشود.

ردیف مدل یخساز ظرفیت تعداد شیفت تعداد قالب کمپرسور برقی مصرفی گارانتی
1  1000 TGM 1 تن 2 20 10 6 12 ماه گارانتی
2 2000 TGM 2 تن 2 40 20 10 12 ماه گارانتی
3 2500 TGM 2.5 تن 2 50 25 12 12 ماه گارانتی
4 5000 TGM 5 تن 2 100 40 25 12 ماه گارانتی
5 7500 TGM 7.5 تن 2 150 60 35 12 ماه گارانتی
6 10000 TGM 10 تن 2 200 2 عدد 40 50 12 ماه گارانتی
7 15000 TGM 15 تن 2 300 دو عدد 60 75 12 ماه گارانتی
8 20000 TGM 20 تن 2 400 ………. 105 12 ماه گارانتی
9 25000 TGM 25 تن 2 500 ………. 120 12 ماه گارانتی

برای تشریح کاربری و میزان یخ مورد نیازتان و دریافت آخرین قیمتهای “یخساز قالبی”، پیشنهاد میکنیم با مشاورین فنی مجموعه تجهیز گستر خاورمیانه تماس حاصل نمایید.

قیمت یخساز قالبی

مشخصاَ با توجه به فاکتورهایی نظیر وارداتی بودن، هزینه‌های گمرک، و البته نوسانات همیشگی ارز و دلار، قیمت یخساز قالبی وارداتی به مراتب بیشتر از مدلهای داخلی است.

البته این سوال بوجود می آید که: از یک دستگاه یخ ساز قالبی چه انتظاری دارید؟! و میخواهید دارای چه ویژگیهایی باشد؟! کافیست به کاتالوگ مشخصات فنی مدلهای دستگاه‌های تولید یخ وارداتی و داخلی رجوع کنید. با آغاز کار مقایسه، مشاهده خواهید کرد که مدلهای وارداتی و داخلی به هیچ عنوان تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و با قیمتی به مراتب کمتر، میتوان به خرید یخساز قالبی داخلی (تولید داخل) اقدام نمود.

دستگاه یخساز قالبی تمام اتوماتیک

دستگاه یخساز قالبی تمام اتوماتیک

یخساز قالبی تمامی اتوماتیک دارای ویژگیهای متعددی می باشد که انجام امور را راحت می کند. کاهش نیاز به نیروی کار (بدلیل اتومات بودن کل فرآیند)، یکی از ویژگیهای مهم دستگاه تولید یخ قالبی محسوب میشود. همچنین پس از تولید یخ و وجود یخ در مخزن، این دستگاه‌ها بطور اتومات خاموش میشوند تا در مصرف آب و انرژی صرفه جویی شود.

ساختار کلی یخ ساز قالبی تمام اتوماتیک، متشکل از دو قسمت:

  • پرس یخ (قالب زن) و
  • «مولد آب منجمد (یخ) به صورت هیدرولیک

می باشد که هر کدام از این بخشها دارای سیستمها و قطعات متنوعی هستند. تقریباَ برای نصب یخساز قالبی اتوماتیک به 21 متر مربع فضا نیاز خواهید داشت. گر چه که مدل و ابعاد ساخت با توجه به خواسته‌های کارفرما میتواند متفاوت باشد.

خرید یخ ساز قالبی

خرید یخساز قالبی

خرید یخ ساز قالبی باکیفیت، کارآمد و با طول عمر بالا به دغدغه‌ مهمی برای تمامی کارفرمایان تبدیل شده است. بنابراین توصیه میشود که پیش از خرید اینگونه تجهیزات، به موارد زیر حتماَ توجه داشته باشید:

  • پیش از خرید یخساز قالبی، ابتدا شرکتهای تولید کننده معتبر را شناسایی کنید. مجموعه‌های معتبر تولید کننده، همواره ضمانت نامه و خدمات پس از فروش عالی و معتبری را ارائه می نمایند.
  • بسته به کارکرد و میزان یخ مورد نیازتان، ظرفیت دستگاه را برای سفارش تعیین کنید.
  • بیاد داشته باشید که هریک از ظرفیتهای 100، 200 و 500 قالبی، عمدتاَ به دو نفر پرسنل نیاز دارند. بر خلاف مدلهای تمام اتومات!
  • استانداردهای کیفی طراحی و تولید یخساز قالبی را چک نمایید.
  • مشخصات فنی یخ ساز قالبی را در هنگام خرید بررسی کنید. درحقیقت ببینید جداره‌ها و قطعات بکار رفته در دستگاه، از چه جنسی می باشند.
  • حتماَ از ابعاد و اندازه‌های دستگاه آگاهی پیدا کنید؛ تا پس از خرید با دغدغه کمبود فضای فیزیکی برای نصب مواجه نشوید!
  • مواظب باشید که به سراغ یخسازهای آمونیاکی نروید. یخهای تولید شده به وسیله یخسازهای آمونیاکی امکان همراه کردن آلودگی ها را با خود دارند!

موتور یخ ساز قالبی

موتور یخ ساز قالبی

در انواع یخساز قالبی عمدتاَ از دو نوع موتور «هرماتیک» و «سمی هرماتیک» استفاده میشود. هر یک از این موتورها دارای ویژگیهای مربوط به خود هستند که در ادامه به بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت.

  1. موتور سمی هرماتیک:
    تولید یخساز قالبی عمدتاَ با استفاده از موتور سمی هرماتیک صورت می گیرد. ماندگاری بیشتر، امکان تعمیر، ایمنی بالا، استحکام و مقاومت قابل توجه، کنترل مناسب سرعت و عملکرد عالی در انواع شرایط سخت، از جمله ویژگیهای چشمگیر موتور سمی هرماتیک محسوب می شود. استفاده از موتور سمی هرماتیک، مشخصاَ میتواند به افزایش قیمت یخ ساز قالبی در ظرفیتهای مختلف بیانجامد.
  2. موتور هرماتیک:
    موتورهای هرماتیک که با نام موتور پرس شده نیز شناخته میشوند، به میزان کمتری در انواع یخساز صنعتی بکار می روند. چرا که این موتورها امکان تعمیر نداشته و همچنین راندمان پایینی دارند. ضمناَ دقت عملکردی موتور هرماتیک نیز بالا نیست و ضرب آهنگ گشتاور آن نیز یکنواخت نمی باشد. قیمت پایینتر در قیاس با موتورهای سمی هرماتیک، یکی از دلایل استقبال نسبی از این موتورهاست. کاربرد اصلی این موتورها مربوط به ساخت برخی از مدلهای یخچال می باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *