باربیکیو

امروزه باربیکیو (Barbecue) بعنوان یک روش مدرن و طراحی شده برای پخت و پز با آتش و یا دود مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این دستگاه‌ها میتوانید غذاها را سریع تر و در وعده‌های زیاد تامین کنید. باربیکیو یکی از قدیمی‌ترین روشهای پخت و پز در جهان است که برای پخت کباب یا ماهی و… مناسب است و طعم عالی را به غذای شما می‌بخشد.

امروزه ساخت باربیکیو با توجه به سبک پخت و یا سلیقه و نیاز شما متفاوت است. بنابراین، باربیکیوها در مدلهای مختلف نظیر ذغالی، گازی، برقی و… طراحی و ساخته می‌شود.

باربیکیو چیست؟

باربیکیو چیست؟

کلمه “باربیکیو” مربوط به یک روش پخت و پز است که شامل برشته کردن غذا در دمای متوسط ​​(به طور کلی تکه‌های بزرگ گوشت و…) است. در واقع باربیکیو یک واژه فرانسوی است که امروزه برای پخت گوشت و کباب و… مورد استفاده قرار میگیرد.

در تعریفی دیگر باربیکیو واژه‌ای است که از زبان فرانسه به فارسی رسیده است. امروزه این کلمه اغلب در زندگی روزمره اغلب صاحبان آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. این دستگاه مهم، وسیله‌ای است که در تهیه کباب استفاده می‌شود و اغلب با کمک چوب، زغال سنگ، گاز یا برق سوزانده می‌شود. انواع باربیکیو گازی، زغالی و برقی وجود دارد که انتخاب آنها به امکانات موجود در محل بهره برداری و سلیقه آشپزی شما بستگی دارد.

ضرورت استفاده از باربیکیو

هنگامی که گوشت یا کباب را در باربیکیو و در دمای مناسب قرار دهید، غذایی سالم و با طعم بهتر در اختیار دارید. این وسیله مهم در تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی، محصولی است که شامل یک تکنیک پخت بسیار سریع است. باربیکیو وسیله‌ای برای پخت و پز است که مدلهای زیادی دارد. همچنین یک ابزار کاربردی است که در فضای باز استفاده می‌شود. هدف استفاده از این دستگاه‌ها تهیه غذای با کیفیت در کمترین زمان و سالم و با پخت یکدست می‌باشد.

تاریخچه اختراع باربیکیو

باربیکیو برای اولین بار توسط مورخ گونزالو و والدس در سال (1478-1557) طراحی شد و پس از آن باربیکیوهای مدرن و مجهز طراحی و ساخته شد که با باربیکیوهای ساخته شده اولیه بسیار تفاوت داشت و تا به امروز یکی از بهترین روشها برای پخت و پز سالم غذاهای گوشتی است.

مزایای استفاده از باربیکیو

پخت و پز با باربیکیو یک روش متفاوت در پخت و باز با اجاق گاز و… است. استفاده از آنها به طور شگفت انگیزی با طیف وسیعی از مزایا همراه است. باربیکیو و اجاق گاز از نظر فنی در واقع کار یکسانی را انجام میدهند. اما در تکنیک پخت با باربیکیو، گوشت در دمای بالاتر و در زمان کوتاه تری پخت می‌شود. این وسیله مهم یک محصول با طراحی نو آورانه است که وقتی صحبت از کباب می‌شود به صورت ناخودآگاه به ذهن خطور می‌کند. امروزه به لطف باربیکیوهای متنوعی که توسط گروه صنعتی تجهیز گستر تولید می‌شود، امکان لذت بردن از غذاها با طعم خوشمزه و سالم وجود دارد. در ادامه به مهمترین مزایای آنها اشاره شده است که عبارتند از:

طعم‌های منحصر به فرد

حفظ طعم و مزه غذای یکی از مهمترین امور در پخت و پز است که شما با با بهره گیری از یک باربیکیو میتوانید طعم و مزه غذا را حفظ نمایید. پخت کباب و ماهی و گوشت و… در این وسیله کاربردی طعم غذای شما را با پخت در اجاق گاز یا فر متفاوت خواهد کرد و یک طعم خاص و متفاوت به شما ارائه میدهد. استفاده از باربیکیو غذاهایی را به شما ارائه مینماید که سطح آنها به طور کامل و یکدست پخت شده است و هیچ گونه سوختگی بر روی آنها دیده نمی‌شود. غذای کبابی نه تنها خوشمزه است، بلکه سالم است. در حالی که غذای سرخ شده یا گریل شده با چربی خارج شده از آن پخته می‌شود و مضر است. با این حال، بهترین روش تهیه کباب و… بهره گیری از باربیکیوها است.

حفظ مواد مغذی

غذایی که با باربیکیوها پخته می‌شود نه تنها خوشمزه است، بلکه اغلب غذاهای سالم ‌تری نسبت به سایر روشهای پخت و پز کباب و انواع گوشت به دست میدهد. غذای پخته شده با باربیکیوها مواد مغذی را بهتر از پخت با ماهیتابه و… حفظ می‌کند.

چربی کمتر

هنگام پختن گوشت در تابه، ممکن است مقدار زیادی از روغن استفاده کنید که دارای چربی زیاد است. شما میتوانید برای پخت غذاهای سالم تر و بدون استفاده از روغن و فاقد چربی، از باربیکیوها استفاده نمایید لذا آنها نیازی به روغن و چربی ندارند و در نتیجه غذایی سالم‌تر و با کیفیت‌تر را به شما ارائه میدهد.

طول عمر بالا

باربیکیوها یکی از وسایل فوق العاده عالی برای تهیه غذا در فضاهای باز یا آشپزخانه‌های صنعتی است و با توجه به مزایا و ویژگیهایی که دارد یکی از ضروری ترین وسایل برای تهیه غذای سالم در آشپزخانه‌هاست. اگر این دستگاه‌ها از مواد اولیه و اجزای با کیفیت ساخته شده باشد، چه در یک محیط بسته یا فضای باز استفاده می‌شود، میتواند طول عمر بالایی داشته باشد و تا چندین سال میتوانید به طور موثر از آنها استفاده نمایید.

یکی دیگر از دلایلی که امروزه استفاده از باربیکیوها به طور چشمگیری گسترده یافته است و بهترین امتیاز برای کسب و کار شما بشما میرود، عملکرد فوق العاده عالی است که برای شما فراهم می‌کنند تا شما را یاری نمایند تا در حد ممکن در کسب و کار و حرفه جدید خود موفق باشید.

انواع باربیکیوها

یکی از امکانات و ایده‌هایی که در فضای باغ، آلاچیق و حیاط ویلاها مورد استفاده قرار میگیرد، باربیکیو است. لین وسیله پر کاربرد در صنعت پخت و پز، میتواند یک گزینه عالی برای حیاط باشد و با استفاده از آن میتوانید پخت و پز و کباب و مواد غذایی مانند گوشت را بر روی حرارت در فضای باز انجام دهید و از حضور در هوای باز و آزاد لذت ببرید. باربیکیوها، وابسته به سبکی که شما ترجیح میدهید از مواد گوناگون مانند آجر، سیمان یا سنگ و… ساخته می‌شوند، بنابراین میتوانید به ماندگاری آنها اطمینان داشته باشید.

باربیکیو سنگی

باربیکیوهای سنگی به اندازه کافی قوی است تا در برابر تغییرات آب و هوایی فصلی مقاومت کنند، به این معنی که لازم نیست در طول سال نگران خراب شدن و آسیب به آنها باشید. باربیکیوی سنگی به گونه‌ای طراحی شده است که در تمام طول سال آسیب نمیبیند، آنها از کوره‌های قدرتمند و با عملکرد عالی طراحی شده‌اند. از مزایای اصلی آنها میتوان به طراحی زیبا، توانایی پخت عالی و طول عمر آن اشاره کرد. تولید انواع باربیکیوی سنگی در هر ابعاد و اندازه یکی از بهترین روشها برای پخت و پز و کباب کردن است و اگر قصد دارید، قسمتی از فضای باز را به پخت و پز کباب اختصاص دهید بهتر است باربیکیوی سنگی با مدل خاص و کاربردی را طراحی کنید.

باربیکیو آجری

باربیکیو آجری

یک باربیکیو آجری یک گزینه عالی برای نصب در محوطه باز یا فضای باغها است. ساخت و استفاده آن بسیار آسان است. احتیاجی به فضای بزرگی برای نگهداری ندارد. آنها در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و با ظاهری زیبا و جذاب، بهترین روش برای پخت و پز غذاهای سالم است. باربیکیو آجری محصولی با ماندگاری بالا و با کیفیت است که با دقت برای فضای بیرون و باغ طراحی شده است. نیازی به رنگ آمیزی در قطعات بنایی و استفاده از متریال نسوز برای مقاومت در برابر دمای بالا ندارند. کیفیت حرارتی بسیار خوبی دارد که امکان پخت و پز در دمای بالا را فراهم می‌کند.

باربیکیو سیمانی

برای بالکنهایی که فضای کافی برای جایگذاری ندارند و نمیتوانند انواع باربیکیوی آماده را منتقل کرد، باربیکیوی سیمانی بهترین گزینه برای آنها است.

باربیکیو استیل

استیل یک ماده انتخابی و محبوب برای بدنه باربیکیوها است. علت محبوبیت باربیکیوهای با بدنه استیل، ظاهر زیبای آنهاست. بدنه آنها در برابر لکه و ضربه، گرد و غبار و چربی و… مقاوم است و باعث حفظ درخشش بدنه آنها می‌شود. اغلب از استیل 304 برای ساخت بدنه این مدل استفاده می‌شود که با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب عرضه می‌شوند. بدنه ساخته شده از استیل درجه یک که به وسیله رنگ استاتیک به خوبی پوشش شده است.

باربیکیو گازی

این نوع باربیکیوها داری بدنه ساخته شده از استیل و سنگ و… است. اغلب رنگ این مدلها مشکی بوده است که سبب زیبایی آنها می‌شود. از این باربیکیو میتوان به منظور نصب در آپارتمان و باغ استفاده نمود. باربیکیوی گازی در حقیقت از یک عدد شعله اجاق گاز صنعتی جهت پخت و تهیه سبزیجات و گوشتها و… تشکیل شده است. این مدل باربیکیو دارای دربی است که به صورت مجزا بر روی قسمت اجاق و کباب پز قرار میگیرد.

باربیکیو برقی

باربیکیو برقی با توان 2300 وات، نیاز شما به یک دستگاه پخت و پز با کیفیت را در فضای باز و بسته برآورده می‌کند. صفحه گریل آنها نچسب است و پس از استفاده به راحتی تمیز و پاک می‌شود و میتوان آن را از دمای 100 درجه سانتی گراد تا 220 درجه سانتی گراد تنظیم کرد. این محصول در ابعاد و ظرفیتهای مختلف تولید می‌شود و به هیچ گونه سوخت فسیلی نیاز ندارد و همچنین دود ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از مدلها دارای سطوح قابل جابجایی پخت و پز برای تمیز کردن آسان هستند و برخی حتی دارای لوازم جانبی هستند. اندازه‌ها از گریل‌های قابل حمل دو نفره تا آنهایی که می‌توانند یک مهمانی شام کامل را تهیه کنند، متغیر است. در باربیکیو برقی، هیچ ابری از دود وجود ندارد، هیچ سوختی برای حمل وجود ندارد و به راحتی تمیز می‌شوند و سرآشپز و مهمانان را بسیار راضی نگه میدارد. یک باربیکیو برقی با برق کار می‌کند. نه تنها عملکرد و استفاده از آن آسان است، بلکه بسیار ایمن است، زیرا محفظه‌ای دارای آتش باز وجود ندارد. از سوی دیگر، هیچ هزینه اضافی برای زغال، چوب یا گاز پرداخت نخواهید کرد.

نحوه استفاده از کباب پز برقی

کباب پز برقی در هر شرایط دلخواه قابل استفاده است. استفاده از آن در هر مکان باعث شده است که افراد زیادی آن را ترجیح دهند. قبل از استفاده از باربیکیو برقی، گریل باید به خوبی گرم شود. در واقع در تمامی روشهای پخت گوشت، تعویض قطعات درونی از قبل اهمیت فوق العاده‌ای دارد. باربیکیوهای برقی باید تا دمای بالا گرم شوند.

با این حال، پس از حرارت دادن، گوشت باید به دمای پخت برگردد. باربیکیوهای برقی دارای مخزن آب برای تخلیه چربی گوشت پخته شده هستند. به همین دلیل لازم است قبل از هر بار استفاده به پر شدن آب توجه شود. پس از استفاده از باربیکیو، کاسه را باید با ریختن آب تمیز کرد. از مزایای باربیکیوهای برقی میتوان به داشتن مخزن آب اشاره کرد. زیرا به لطف مخزن آب، هنگام پختن گوشت در باربیکیو، ایجاد دود وجود ندارد. علاوه بر این، از آنجایی که روغنها با آتش تماس ندارند، از بروز بو جلوگیری می‌شود.

باربیکیو ذغالی

این مدل باربیکیو جهت استفاده در محیطهای که به سوخت گاز و برق دسترسی ندارند، مناسب است.

درب 2 لایه به کار رفته در این سری باعث یکنواخت نگه داشتن حرارت محفظه پخت میشود که امکان پخت یکدست را برای شا عزیزان فراهم نموده است. شست و شوی سریع و آسان قسمتهای مختلف و بدنه مجهز به روکش رنگ الکترو استاتیک باربیکیوی زغالی گروه صنعتی تجهیز گستر نشان از کیفیت بالای ساخت این دستگاه و طول عمر زیاد آن می‌باشد که از آنها در محیط‌هایی همچون بالکن، باغ و ویلا، پاسیو و حیاط میتوان استفاده کرد.

کباب پز گازی ایستاده

کباب‌پزهای گازی ایستاده، محصولات فوق‌العاده پیشرفته و مدرنی هستند که به صورتی طراحی شده‌اند تا عصاره مواد غذایی بر روی حرارت آتشین نریزد و موجب می‌شود تا از به وجود آمدن دود و آلایندگی جلوگیری کند. این دستگاه‌ها به صورت ایستاده و سیخ‌ها به صورت موازی با حرارت حاصل از تابش باعث پخته شدن کباب و گوشت‌ها می‌شود. چربیهای حاصل شده از پخت کباب و مواد غذایی از سیخهای بالا بر روی سیخهای پایین ریخته و در نهایت بر روی سینی که کف دستگاه به صورت کشویی قرار دارد، ریخته می‌شود.

در این صورت رطوبت کباب حفظ می‌شود و میتوان آن را درون سینی نان و سالاد و سبزیجات گذاشته و استفاده نمود. یکی از مزایای مهم باربیکیوی ایستاده، عدم ایجاد دود است که میتوان از آن در منازل به راحتی استفاده و موجب آزار و اذیت همسایگان نشود. پخت سریع و یکدست و عمقی مواد پروتئینی یکی دیگر از مزایای این دستگاه است. همچنین پخت سریع آن سبب کاهش انرژی، وقت و زمان میگردد. بر خلاف سایر کباب پزهای موجود در بازار، هنگام استفاده از آن دست، صورت، لباسها کمتر در معرض حرارت قرار میگیرند و برای شما خطری ندارد. نظافت و تمیز کردن باربیکیوی رومیزی بسیار آسان است و با ابعاد 420*180*330 سانتی متر و با وزن 40 کیلوگرم طراحی و تولید می‌شود.

مکان مناسب نصب باربیکیو

یک باربیکیو خوب به مکان مناسب نیاز دارد. جایی که باربیکیو خود را قرار میدهید میتواند بر کیفیت و بهره وری و عملکرد آن تأثیر بگذارد و همچنین چندین مورد ایمنی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. باربیکیو را وسط حیاط قرار ندهید و باید در کنار دیوار نصب و اجرا کنید. باریکیو را دی یکی از جهات جنوب غرب و یا شمال شرق قرار دهید. باربیکیو را در فاصله‌ای دور از خانه خود قرار دهید. مهم است که هنگام تنظیم باربیکیو، نماها و خطوط دید را در نظر بگیرید. افراد داخل خانه باید بتوانند باربیکیو را از داخل خانه از پنجره‌ها و درها به وضوح ببینند.

ظرفیت و ابعاد باربیکیو

باربیکیوها با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آنها مانند استیل، سیمان، آجر و سنگ و همچنین انواع مختلف آن از نظر مصرف سوخت، باربیکیو گازی، ذغالی، برقی دارای ابعاد و ظرفیتهای مختلف و متنوع هستند. به طور مثال باربیکیو ذغالی با وزن 12،70 و… کیلو گرم و با طول 75 و… و عرض 45 و… و دارای ارتفاع 105 تولید می‌شود. باربیکیوهای گازی دراندازه‌های 83 و 63 و… قابل سفارش هستند. باربیکیوهای برقی با وزن 3200 گرم و حداکثر توان 2300 وات قابل تولید هستند.

نحوه تمیز کردن باربیکیو گازی

برای تمیز کردن باربیکیوی گازی خود، ابتدا باید گاز را قطع کنید تا از ایمنی خود اطمینان حاصل کنید. تمام قطعات قابل جدا شدن را جدا کرده و به صورت جداگانه تمیز کنید. بدنه باربیکیو را بشویید، بگذارید خشک شود و گریل را دوباره سر هم کنید.

  • گاز را قطع کنید

اولین و مهمترین کاری که قبل از شروع فرآیند تمیز کردن باید انجام دهید این است که گاز را قطع کنید. یک سطل آب صابون آماده کنید. نیازی به استفاده از مواد شیمیایی خطرناک نیست.

  • قطعات باربیکیو را جدا کنید

با استفاده از دستکش کار، رنده‌ها، صفحات فلزی و اصولاً تمام صفحات را از داخل باربیکیو در حالی که هنوز گرم هستند جدا کنید.

  • چربی اضافی را حذف کنید.
  • قطعات را تمیز کنید.

تمام صفحات داغ، صفحات گریل زغال سنگ، پخش کننده‌های شعله و قفسه‌های گرم کننده را در سطل آب گرم صابون قرار دهید و از یک اسفنج برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.

تمیزکاری باربیکیو زغالی

اگر یک باربیکیوی زغالی دارید، باید حداقل سالی یک بار آن را تمیز کنید. حتی بیشتر اوقات، اگر به طور منظم از آن استفاده میکنید. کربن و خاکستر میتوانند از استفاده مکرر کباب انباشته شوند که میتواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد. صفحه گریل و صفحه زغال را تمیز کنید. خاکستر را بردارید و کف دستگاه و سینی را تمیز کنید. باربیکیو را دوباره سر هم کنید و قبل از گذاشتن آن در هوا بگذارید تا خشک شود.

تمیز کردن باربیکیو برقی

وقتی باربیکیو شما خاموش و خنک است، با تمیز کردن داخل آن از بالا به پایین شروع کنید. تمیز کردن کامل حداقل دو بار در سال توصیه می‌شود. استفاده مداوم ممکن است نیاز به تمیز کردن و پاکسازی بیشتر احتیاج داشته باشد.

خرید باربیکیو مناسب

مهمترین نکته‌ای که در خرید باربیکیو باید به آن توجه کرد، انتخاب سایز مناسب این وسیله مهم در تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. بالکن، باغ یا تراس در هر کجا که مورد استفاده قرار میگیرد، اندازه باربیکیو باید متناسب با اندازه محیط باشد. نوع بدنه آن که میتواند از استیل و سنگ، آجر و… طراحی شود می‌بایست با توجه به نیاز و خواسته خود، مناسب ترین آن را برای خرید انتخاب نمود. انواع باربیکیوها نیز بر اساس مصرف سوخت متفاوت است که می‌بایست با توجه به نیاز شما مطابقت داشته باشد تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید. از عوامل دیگر که در خرید باربیکیو مهم است شامل: قابلیت جابجایی، جنس صفحه گریل، ضمانت نامه، ایمنی و… است.

قیمت باربیکیو

قیمت باربیکیو

دو عامل مهم که قیمت باربیکیو را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند: جنس بدنه آن که میتواند از موادی همچون: آجر،سیمان، سنگ، استیل و… باشد و مصرف سوخت آن است که از گاز یا برق و ذغال استفاده می‌کند.

وجود پایه یا کابینت و لوازم جانبی بر قیمت باربیکیو تاثیر گذار است. نوع کاربرد و نحوه طراحی ومیزان سهولت نصب نیز جز عوامل دیگری است که قیمت باربیکیو را متغیر می‌نماید. همچنین ابعاد و ظرفیت و وزن آنها نیز جز عوامل بسیار مهم در تعین قیمت می‌باشد.

امکانات و قابلیتهای باربیکیو (Barbecue) نظیر: تنظیم ارتفاع، تنظیم دما، سینی چرک و… نیز در قیمت باربیکیو حائز اهمیت است. یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت این وسیله مهم در تجهیزات آشپزخانه صنعتی، نوع و جنس گریل می‌باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *