سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی مجموعه ای از ساختمان‌ها و تاسیسات است که محیط را برای نگهداری انواع مواد غذایی فاسد شدنی، میوه‌ها، سبزیجات، بستنی و… در دمایی که مورد نظر خریدار است مساعد نگه می دارد. مهمترین دسته بندی آنها عبارتند از: زیر صفر، بالای صفر، یخچال و فریزرهای بزرگ فروشگاهی، سردخانه‌های صنعتی و تجاری، تونل انجماد، سردخانه بستنی و سردخانه صنعتی آمونیاکی

سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه صنعتی سوله‌ای عظیم یا اتاقکی است که به وسیله سیستمهای برودتی برای آن محدوده دمایی تعیین میشود و فضایی مناسب برای نگهداری مواد غذایی مانند میوه، گوشت، مرغ، سبزیجات و نوشیدنیها می‌باشد.

سردخانه صنعتی دارای دیواره‌های عایق حرارتی از جنس ساندویچ پانل جهت ایزولاسیون دمایی است و به سیستم برودتی مجهز. وظیفه کمپرسورها در سردخانه‌های صنعتی این است که گرمای اتاقک را بگیرد و آن را به محیط بیرون منتقل کند. این محصول ایمنی، کیفیت، بهداشت و عمر بالایی دارد و در مصرف انرژی صرفه جویی میکند.

سردخانه صنعتی چیست

سردخانه‌های صنعتی، به مثابه یخچال و فریزرهای بزرگی هستند که میتوان در آنها راه رفت و به چیدمان حجم زیادی از محصولات اقدام نمود. در دنیای پرسرعت صنعت خدمات مواد غذایی، تجهیزات برودتی کارآمد و قابل اعتماد، ستون فقرات هر شرکت موفقی هستند. سردخانه‌های پرتابل یا ثابت، نقش مهمی در حفظ کیفیت و تازگی کالاهای فاسد شدنی دارند.

انواع سردخانه صنعتی

این تجهیزات به طور کلی به 2 دسته تقسیم میشوند که هر دسته زیر مجموعه‌های وسیع تری نیز دارد. ذیلاً ضمن لیست نمودن تیتروار انواع سردخانه صنعتی در ادامه به طور مفصل در مورد انواع صحبت کرده‌ایم.

  • فریزر و یخچال‌های بزرگ فروشگاهی
  • تونل انجماد
  • سردخانه‌های تجاری
  • سردخانه‌ صنعتی بالای صفر
  • زیر صفر
  • سردخانه بستنی و محصولات لبنی
  • سردخانه صنعتی آمونیاکی مخصوص نگهداری میوه‌ها
  • سردخانه جسد

که همه اینها در دو حالت دو مداره و تک مداره قابلیت اجرا دارند.

سردخانه صنعتی بالای صفر

سردخانه صنعتی بالای صفر دمای بالای صفر دارد و این دما معمولا بین 0 تا 5 درجه سانتیگراد می‌باشد. این سردخانه برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی که باید در دمای پایین و البته بدون یخ زدگی نگهداری شوند، استفاده میشود. سردخانه‌های میوه و لبنیات از این مدل هستند.

آنها دارای ساندویچ پنل‌هایی با ضخامت 8 الی 10 سانتیمتر می‌باشند و در طرحهای مختلف بصورت درب لولایی و درب ریلی اجزا می‌شوند. همچنین میتوان در قسمت درب آن یک المنت نصب کرد تا از یخ زدگی و چسبیدن درب به بدنه جلوگیری شود.

انواع سردخانه صنعتی

از انواع سردخانه صنعتی بالای صفر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سردخانه صنعتی بالای صفر گوشت و مرغ تازه

لاشه گرم حیوانات اعم از دام و طیور، دارای باکتریهای خطرناکی هستند و به همین دلیل باید هر چه زودتر بعد از تمیز کردن به محیطی سرد منتقل شوند. دمای بدن دام به هنگام ذبح به 38 الی 40 درجه سانتیگراد میرسد که اگر این لاشه‌ها به سردخانه و پیش سرد کن منتقل نشوند، فعالیت باکتریها شروع میشود و فاسد میشوند.

بنابراین این لاشه‌های گرم باید به مدت 10 ساعت در دمای کمتر از 10 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. سپس باید به مدت 24 ساعت در دمای نزدیک به 0 درجه سانتیگراد قرار بگیرند تا باکتریها و میکروبهای خطرناک کاملا از بین بروند. سردخانه گوشت دام و طیور بالای صفر 80 الی 95% رطوبت گوشت را حفظ میکند و مانع از کاهش وزن لاشه‌ها میشود.

سردخانه صنعتی بالای صفر نگهداری تخم مرغ

برای نگهداری مواد غذایی حاوی تخم مرغ و همچنین خود تخم مرغ و مایع درون آن، باید آنها را در سردخانه‌ای با دمای 60 درجه سانتیگراد به مدت 3 الی 4 دقیقه نگه داشت تا پاستوریزه شوند.

فرآوریهای دارای ماده تخم مرغ، اکثرا دارای 2 الی 12 درصد شکر و یا نمک هستند. مواد دارای تخم مرغ و شکر باید در دمای 67 درجه سانتیگراد نگهداری شده و مواد دارای تخم مرغ و نمک در دمای 64 درجه سانتیگراد نگه داشته شوند، با همان مدت زمان، تا کاملا پاستوریزه گردند.

انواع دیگر سردخانه‌های صنعتی بالای صفر برای نگهداری موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • مواد پروتئینی مانند سوسیس و کالباس
  • مواد غذایی خشک
  • میوه، تره بار، سبزیجات، صیفی جات
  • لبنیات تازه مانند شیر، دوغ، پنیر و ماست

سردخانه صنعتی زیر صفر

اجرای سردخانه صنعتی میوه

سردخانه صنعتی زیر صفر که به آن فریزر صنعتی نیز گفته میشود، دمای زیر صفر دارد و این دما به طور معمول بین صفر درجه تا منفی 40 درجه سانتیگراد می‌باشد. این سردخانه برای نگهداری محصولاتی از قبیل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، میگو و مواد غذایی مانند انواع بستنی، کره، پنیر پیتزا و خرما مورد استفاده قرار میگیرد.

این سیستم برودتی دما را تا حدی پایین می‌آورد که بتواند مواد و محصولات را طولانی مدت منجمد کند و از فاسد شدن آنها جلوگیری نماید.

این نوع از سردخانه‌ها دارای ساندویچ پنلهایی با ضخامت 12 الی 20 سانتی متر می‌باشد و میتواند دما را تا منفی 40 درجه زیر صفر بیاورد. سردخانه صنعتی زیر صفر دارای دربهای لولایی و کشویی همراه با المنت است و یکی از قسمتهای مهم آن، کمپرسور می‌باشد. معیار انتخاب کمپرسور در این مدلها، میزان بار برودتی و دمای اواپراتور و کندانسور می‌باشد. در مواقعی که بار برودتی بالا باشد، میتوان از کمپرسورهای دو مرحله‌ای استفاده نمود.

از انواع سردخانه‌های صنعتی زیر صفر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تونل انجماد

تونل انجماد یکی از روشهای سریع انجماد است و معمولا برای سرد و منجمد کردن سریع مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. این تونل خیلی سریع دمای مواد غذایی و خوراکی را به منفی 18 درجه سانتیگراد میرساند؛ البته دمای خود تونل به طور معمول در حدود منفی 40 درجه سانتیگراد می‌باشد.

تونل انجماد برای منجمد کردن مواد از 2 روش آهسته و سریع استفاده میکند. در روش آهسته به مرور دمای مواد غذایی را پایین می‌آورد و آنها را کم کم منجمد میکند. در روش سریع یا از تماس مستقیم محصول با ماده منجمد کننده استفاده میکند یا از تماس غیر مستقیم و عبور هوای سرد.

در روش تماس مستقیم محصول با ماده منجمد کننده، محصول درون مایع نیتروژن با دمای بسیار پایین قرار میگیرد و خیلی سریع منجمد میشود. در روش تماس غیر مستقیم و عبور هوای سرد که با نام انجماد مکانیکی نیز شناخته میشود، در اطراف محصولات به کمک یک فن جریان هوای سرد ایجاد میشود و همین کار باعث منجمد شدن مواد و محصولات میگردد.

سردخانه بستنی

شرایط نگهداری بستنی بسیار حساس و وابسته به دمایی خاص می‌باشد. به طور معمول بستنی را در دمای منفی 18درجه سانتیگراد نگهداری می‌کنند.

با توجه به اینکه بستنی از محصولات پر مصرف و پر طرفدار می‌باشد و کل سال مصرف کننده دارد، سردخانه‌ بستنی بعنوان پرکاربردترین سردخانه زیر صفر نام برده می شود.

سردخانه مواد غذایی منجمد

شرایط نگهداری گوشت گوسفند، گاو و گوساله با گروه‌های دیگر پروتئینی، به لحاظ دمایی متفاوت است. اگر گوشت و مواد پروتئینی به روشی درست و صحیح نگهداری شوند، میتوان کیفیت ظاهری و عمر مفید آنها را افزایش داد.

گوشت دام و مواد پروتئینی باید سریعا بعد از ذبح فریز شده و نباید به صورت آهسته خنک شوند، زیرا باکتریهای درون گوشت بعد از ذبح، به دلیل افزایش دمای بدن دام، سریع وارد فعل و انفعالات میکروارگانیسمی میشوند و موجب فاسد شدن گوشت میگردند.

سردخانه صنعتی نگهداری مواد غذایی منجمد مانند گوشت و مواد پروتئینی، لاشه‌های دام را به صورت درسته، نیمه لاشه، یک چهارم لاشه، قطعه قطعه شده و بدون استخوان در دمای منفی 30 درجه سانتیگراد و با سرعت گردش هوای 3/5 متر در ثانیه نگه میدارد.

سردخانه صنعتی گوشت

هنگام استفاده از سردخانه گوشت و مواد پروتئینی باید به چند مورد دقت کنید:

  1. حتما این سردخانه را به برق اضطراری وصل کنید.
  2. گوشتهای درون سردخانه را با فاصله معین از دیوار و بالاتر از سطح زمین قرار دهید.
  3. پس از خارج کردن گوشتها، درون سردخانه را به دقت بشویید و ضدعفونی کنید.
  4. سردخانه را در مکانی تاریک نصب کنید و از ورود نور به داخل آن جلوگیری نمایید.

سردخانه صنعتی گوشت مرغ

در سالهای گذشته برای نگهداری از گوشت مرغ و لاشه طیور از روش خنک سازی با هوا یا همان پیش سردکن استفاده میکردند اما امروزه با افزایش نیاز انسان به طیور آماده طبخ، لاشه پرندگان به صورت پوست شده و کاملا تمیز سریعا توسط یک ماده سرمازا یا با استفاده از یخ مایع منجمد میگردد.

به طور کلی سردخانه‌های گوشت مرغ و طیور از 4 روش سردسازی به روش اسپری آب، سرد سازی به روش چیلینگ روم، سردسازی به روش یخ خشک و سردسازی به روش اسپری نیتروژن مایع استفاده می‌کنند که رایج‌ترین و پر طرفدار‌ترین روش استفاده از یک ماده سرمازا است.

سردخانه صنعتی گوشت مرغ، لاشه‌های مرغ و طیور را در پالوده یخ قرار میدهد و سرعت خنک سازی آنها را بسیار بالا می‌برد. با این کار هم رطوبت و تازگی گوشت را حفظ میکند و هم مانع کاهش وزن لاشه میشود.

البته یک عیب بزرگ این سردخانه این است که مقداری آب به لاشه اضافه میشود که همین باعث اعتراض خریداران میگردد. برای حل این مشکل باید میزان آب اضافه شده به لاشه مرغ، روی بسته بندی ذکر شود یا با روشهایی خاص، این آب از لاشه زدوده گردد.

سردخانه صنعتی زیر صفر نگهداری ماهی

پس از صید ماهیان و ماکیانی همچون میگو باید خیلی سریع آنها را منجمد و فریز کرد زیرا اگر این کار سریع انجام نشود، گوشت آنها سفت میگردد. سردخانه صنعتی زیر صفر نگهداری ماهی، لاشه ماهی و میگو را در دمای منفی 30 درجه سانتیگراد نگه می‌دارد و آنها را با استفاده از روش غوطه ور سازی در ماده سرمازا یا روش دمنده هوایی منجمد میکند.

در روش غوطه ور سازی در ماده سرمازا، لاشه ماهی با صفحه‌ای عمود که دارای ضخامت 5 سانتی متر است، تماس داده میشود و از مواد سرمازا همچون ازت و دی اکسید کربن برای منجمد کردن آن استفاده میگردد. البته برای ماهیهای دارای وزن بالا از آب نمک سرد استفاده میشود. در روش دمنده هوایی با استفاده از فنهایی دمنده، به صورت پیوسته و منقطع لاشه‌های ماهی را منجمد می‌کنند.

از انواع دیگر سردخانه‌های صنعتی زیر صفر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیر صفر میوه، سبزی و صیفی جات منجمد
  • سردخانه زیر صفر بیمارستانی مانند سردخانه مرده یا جسد، سردخانه نگهداری خون و ضایعات عفونی
  • زیر صفر دارویی مانند سردخانه دارو
  • سردخانه زیر صفر شیمیایی مانند سردخانه مواد قابل تبخیر و تصعید شیمیایی

سردخانه صنعتی دو مداره

سردخانه صنعتی دو مداره میتواند دما را هم بالای صفر و هم زیر صفر درجه تنظیم کند. در شرایطی که کارفرما نیاز به استفاده از هر دو دما دارد و نمیتواند هزینه هنگفتی بابت خرید 2 مدل سردخانه کند، از این نوع استفاده می‌نماید.

سردخانه‌های دو مداره هم هزینه‌ها را کاهش میدهد و هم میتوان با استفاده از آن، بهره برداری کامل از فضا و محیط داشت. برای تغییر دمای این سردخانه باید مجددا یک برنامه عملکردی برای آن تنظیم کرد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از مدتی استفاده از سردخانه صنعتی دو مداره برای آن پیش بیاید، این است که درون آن دچار یک بوی نامطبوع شود. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که مواد و محصولات را بیش از اندازه و به مدت طولانی درون آن نگه داشته‌اید.

برای حل این مشکل و رفع بوی نامطبوع، درون سردخانه را کاملا خالی کنید، آن را شست و شو دهید و تمام دیواره‌ها را ضدعفونی کنید. سپس برنامه سرمایشی مناسبی را تنظیم و راه اندازی کنید و محصولات و مواد را دوباره داخل آن بچینید.

یکی دیگر از معایب سردخانه صنعتی دو مداره این است که مصرف انرژی بالایی دارد زیرا تغییر فاز دمایی میدهد و بعد از هر بار استفاده و بارگیری محصولات جدید، باید داخل آن را شست و ضدعفونی کرد. اما از نظر قیمت و صرفه جویی در هزینه‌ها به شدت مناسب است و طرفداران زیادی دارد.

سردخانه‌های صنعتی براساس ظرفیت و ابعاد نیز به 3 دسته تقسیم میشوند.

سردخانه‌های صنعتی اتاقی

سردخانه صنعتی اتاقی که به آن سردخانه کوچک نیز گفته میشود، برای نگهداری مواد غذایی در رستورانها، هتلها، مراکز توزیع و ذخایر میوه جات باغها مورد استفاده قرار میگیرد و دارای 2 سایز کوچک و متوسط می‌باشد. درون این نوع از سردخانه‌ها توسط ساندویچ پنل عایق کاری شده است.

سردخانه صنعتی کوچک

سردخانه کانکسی متحرک

سردخانه متحرک که به آن سردخانه کانکسی نیز گفته میشود، در 2 اندازه کوچک و متوسط طراحی و تولید میگردد و از کانتینر یا سازه فلزی تشکیل شده است.

سردخانه صنعتی بزرگ

سردخانه بزرگ در ظرفیتهای بالا تولید میشود و برای ذخیره و انبار مواد غذایی انبوه مناسب است. این نوع دارای تعدادی اتاق سرمایشی است که هر یک مختص نگهداری یک دسته از مواد غذایی می‌باشند.

سردخانه‌های صنعتی براساس میزان ماندگاری مواد غذایی درون آنها به 2 دسته تقسیم میشوند.

سردخانه‌های صنعتی بلند مدت

سردخانه صنعتی بلند مدت باید از فرآیندهای خاصی استفاده کند تا بتواند برخی از مواد غذایی را که نیازمند نگهداری بلند مدت می‌باشند، نگهداری و ذخیره نماید. این نوع از سردخانه‌ها به صورت کاملا هوابند طراحی میشوند و با کاهش غلظت اکسیژن یا اتیلن از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.

سردخانه‌های صنعتی کوتاه مدت

سردخانه صنعتی کوتاه مدت همان سردخانه معمولی است که فقط وظیفه کنترل هوای درون انبار مواد غذایی را بر عهده دارد.

این تجهیزات برودتی را همچنین بر اساس نوع اتمسفر به 2 دسته تقسیم میشوند.

  1. در نوع اول دی اکسید کربن از مخزن مجاور اتاق به داخل تزریق میشود و ترکیب هوا را تغییر میدهد.
  2. در نوع دوم برخی از ترکیبات هوا به کمک فیلترهایی خاص از هوا جدا شده و از اتاق خارج میشوند.

قطعات سردخانه صنعتی

از نظر ساختار درونی، این محصول ساختاری شبیه به چیلرها دارد. در زیر به اجزا و قطعات سردخانه صنعتی اشاره کرده‌ایم و نقش و وظیفه هر یک را توضیح داده‌ایم.

چیلر سردخانه صنعتی

  • الکتروموتور:
    الکتروموتور در حقیقت تامین کننده انرژی و محرک کمپرسور می‌باشد و به صورت برقی است.
  • کمپرسور:
    کمپرسور که به آن متراکم کننده نیز گفته میشود، وظیفه متراکم سازی گاز مبرد درون سردخانه را بر عهده دارد. این قطعه با ایجاد فشار بر روی گاز مبرد، حرارت گاز را افزایش میدهد تا این گاز تبدیل به بخار گردد.
  • کندانسور:
    کندانسور گاز متراکم شده و جریان یافته از کمپرسور درون سردخانه صنعتی را خنک میکند.
  • گاز ذخیره:
    گاز ذخیره گرمای مواد داخل سردخانه را جذب و به کندانسور منتقل می‌نماید و با اینکار مواد درون سردخانه را خنک میکند. در گذشته این گاز بیشتر از نوع ازت بود اما در حال حاضر فریون می‌باشد. امروزه به دلیل تخریبهای زیست محیطی این نوع گاز، از گازهای مبرد که دوست دار محیط زیست هستند، استفاده میشود.
  • اواپراتور:
    اواپراتور در حقیقت خنک کننده درون اتاقک سردخانه می‌باشد و گاز سرد شده توسط کندانسور را که از شیر انبساطی به سوی آن جاری شده است، توسط فنهای دمنده وارد اتاقک می‌نماید.
  • لوله‌های ارتباطی:
    لوله‌های ارتباطی باعث میشوند گاز سرد یا همان بخار سرد، به بخشها و نقاط مختلف سردخانه صنعتی منتقل شود.
  • اویل سپراتور:
    اویل سپراتور از یک بدنه توری و یک صفحه فلزی و فلوتر تشکیل شده است و وظیفه دارد روغن نشتی کمپرسور را جداسازی کند.
  • ریسیور:
    ریسیورها وظیفه ذخیره سازی مبرد مایع شده درون کندانسور را بر عهده دارند.
  • فیلتر درایر:
    فیلتر درایر نوعی تصفیه کننده است که از دو قطعه پوسته و سنگ هسته تشکیل شده و جذب کننده رطوبت داخل سیستم می‌باشد.
  • اکسپنشن:
    اکسپنشن یک شیر تمام اتومات است که اسپری کننده مبرد درون اواپراتور می‌باشد.
  • آکومولاتور:
    آکومولاتور در حقیقت تبدیل کننده مبرد به بخار می‌باشد و مانع برگشت مبرد به صورت مایع به سمت کمپرسور میشود.

نحوه عملکرد سردخانه صنعتی

نمای داخلی سردخانه کانکسی

پس از شناخت اجزا و قطعات داخلی سردخانه صنعتی، حال به بررسی نحوه عملکرد و چگونگی انجام فرآیند خنک سازی و انجماد مواد درون آن میپردازیم.

پس از روشن نمودن الکتروموتور، کمپرسور نیز فعالیت خود را آغاز میکند. مبرد از طریق کمپرسور از قسمت کم فشار یونیت، مکیده میشود و به سوی پرفشار یونیت حرکت میکند و در آنجا پرس میگردد. سپس از طریق فشار وارده، به گاز داغ و متراکم تبدیل میشود و به سوی اویل سپراتور میرود تا روغنی که همراه مبرد از کمپرسور خارج شده، جدا شود. بعد از فیلتر شدن، فلوتر باز میشود و روغن به کمپرسور برمیگردد.

مبرد متراکم شده به سوی کندانسور میرود و در آنجا خنک میشود و به مایع با دمای محیط تبدیل میگردد. سپس به سوی ریسیور جریان می‌یابد. این مبرد، از طریق شیر انبساطی یا همان اکسپنشن به داخل اواپراتور اسپری میگردد. سپس به واسطه افت فشار ناگهانی مبرد به جوش آمده، گرمای مواد و هوای اطراف خود را جذب میکند و لوله‌ها و فین‌ها را سرد می‌نماید.

این سرمای درون فین‌ها توسط فن دمنده به داخل اتاقک دمیده میشود. مبرد اشباع شده بعد از گذر از آکومولاتور به سوی کمپرسور باز میگردد تا دوباره عملیات تبرید بر روی آن آغاز گردد. این عملیات و سیکل بارها و بارها انجام میشود تا دمای درون سردخانه صنعتی تنظیم گردد و سردخانه بتواند کار خود را انجام دهد.

کاربردهای سردخانه‌ صنعتی

از سردخانه‌های صنعتی برای نگهداری کالاهایی که در دماهای بالاتر تخریب میشوند، استفاده میشود، از جمله مواد غذایی، دارویی، کشاورزی و باغبانی و حتی سرورهای عملیاتی فناوری اطلاعات که نباید گرمای زیادی ایجاد کنند در غیر این صورت باعث کاهش عملکرد و طول عمر سیستم میشوند.

دمای پایین یک سردخانه صنعتی، که میتواند از 18 تا منفی 40 درجه سانتیگراد در سیستمهای ارائه شده توسط شرکت تجهیز گستر خاورمیانه باشد، به کارفرما این اطمینان را میدهد که کالاها و مواد ذخیره شده در دمای پایین نگهداری میشوند تا از آنها محافظت شود.

اتاقهای سرد برای صنعت غذا و نوشیدنی و همچنین در خرده فروشی مواد غذایی و رستورانها، غذاهای داخل را به همان روشی که یخچال آشپزخانه انجام میدهد، حفظ می‌کنند.

در سردخانه‌های صنعتی داروسازی، یک اتاق سرد از داروها در برابر تخریب در دماهای بالاتر محافظت میکند. در صنعت فناوری اطلاعات IT نیز تجهیزات ظریف رایانه‌ای که باید خنک نگه داشته شوند با استفاده از این سیستمهای خنک سازی از آنها محافظت میشود.

کاربرد سردخانه صنعتی

تعداد زیادی از صنایع وجود دارد که به دلایل مختلف میتوانند از سردخانه صنعتی استفاده کنند. مواردی که در بالا ذکر شد، غذا و نوشیدنی، خرده فروشی، رستوران، داروسازی و فناوری اطلاعات، فقط تعدادی از آن صنایع هستند که میتوانند از این سیستم برودتی پرکاربرد بهره مند شوند.

سردخانه‌های صنعتی برای کشاورزی و باغداری، کشتارگاه‌ها، فرآوری مواد شیمیایی و هر جا که نیاز به سردخانه در حجم زیاد با دسترسی آسان و سازمان یافته داشته باشید، مفید هستند.

سردخانه مدولار صنعتی بهترین راه حل برای مشاغل تجاری و صنعتی است که باید مقدار زیادی از انبار مواد غذایی، دارویی، سرورهای IT و تجهیزات محاسباتی و سایر محصولات را سرد نگه دارند.

کاربردهای سردخانه در آشپزخانه صنعتی

کاربرد سردخانه در آشپزخانه صنعتی

سردخانه‌ها بنا به كاربری مورد نظر و نوع مواد غذایی كه باید در آنها نگهداری شوند دارای دماهای متفاوتی هستند. سطح مورد نیاز سردخانه‌های مختلف و همچنین جهت تعیین دما، محاسبات بار برودتی و ابعاد مورد نیاز سردخانه‌های گوناگون را میتوان از كارشناسان این حوزه پرسید.
سردخانه‌ها در آشپزخانه‌های صنعتی دارای كاربری متفاوتی هست كه میتوان به موارد زیر اشاره كرد.

استفاده بعنوان سردخانه عمومی

سردخانه عمومی در آشپزخانه صنعتی با درجه حرارت داخلی 4.4 درجه سانتیگراد جهت نگهداری لبنیات، سبزیجات، صیفی جات و میوه‌ها، تخم مرغ و انواع نوشیدنیها مورد استفاده قرار میگیرد.

سطح مورد نیاز این نوع سردخانه معادل 4 متر مربع به ازای هر 1000 وعده غذا در روز لحاظ میگردد. به عنوان مثال اگر تعداد وعده‌های غذای تولیدی یك آشپزخانه صنعتی 2400 وعده در روز باشد، سطح مورد نیاز برای سردخانه عمومی آن معادل 10 متر مربع است.

استفاده بعنوان سردخانه گوشت تازه

این نوع سردخانه با درجه حرارت داخلی 1.1 درجه سانتیگراد در آشپزخانه صنعتی جهت نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و میگو تازه مورد استفاده قرار میگیرد. سطح مورد نیاز این نوع سردخانه معادل 6 متر مربع به ازای هر 1000 وعده غذا در روز لحاظ میگردد. به عنوان مثال اگر تعداد وعده‌های غذای تولیدی یك آشپزخانه صنعتی 2400 وعده در روز باشد، سطح مورد نیاز برای سردخانه گوشت تازه آن معادل 15 متر مربع است.

استفاده بمنظور سردخانه گوشت منجمد

سردخانه صنعتی گوشت در آشپزخانه‌های صنعتی با درجه حرارت داخلی منفی 18 درجه سانتیگراد جهت نگهداری گوشت، مرغ، ماهی و میگو منجمد مورد استفاده قرار میگیرد. سطح مورد نیاز این نوع سردخانه معادل 1000 كیلوگرم به ازای هر متر مربع لحاظ میگردد.

ظرفیت ذخیره سازی در این نوع سردخانه‌ها بر اساس 150 گرم به ازای هر وعده غذا در روز و برای یك دوره 2 ماهه محاسبه میشود. به عنوان مثال اگر تعداد وعده‌های غذای تولیدی یك آشپزخانه صنعتی 2400 وعده در روز باشد، سطح مورد نیاز برای سردخانه گوشت منجمد آن معادل 22 متر مربع است.

استفاده بمنظور سردخانه روزانه

این نوع سردخانه صنعتی با درجه حرارت داخلی 4.4 درجه سانتیگراد جهت نگهداری مایحتاج روزانه استفاده شده و محل آن نزدیك به فضای مركزی آشپزخانه در نظر گرفته میشود.

سطح مورد نیاز این نوع سردخانه معادل 1.5 متر مربع به ازای هر 1000 وعده غذا در روز لحاظ میگردد. به عنوان مثال اگر تعداد وعده‌های غذای تولیدی یك آشپزخانه صنعتی 2400 وعده در روز باشد، سطح مورد نیاز برای سردخانه روزانه آن معادل 4 متر مربع است.

استفاده بمنظور سردخانه زباله

سردخانه زباله در آشپزخانه‌های صنعتی با درجه حرارت 6 درجه سانتیگراد جهت نگهداری موقت زباله‌ها، پسماندهای غذا و مواد زائد قسمتهای آماده سازی مورد استفاده قرار میگیرد. ظرفیت این نوع سردخانه‌ها باید حداقل برای 24 ساعت ذخیره سازی زباله طراحی شود؛ كه البته با در نظر گرفتن روزهای تعطیل بهتر است حجم محاسبه شده در ضریب اطمینان 1.5 ضرب گردد.

سطح مورد نیاز این نوع سردخانه معادل 2.5 متر مربع به ازای هر 1000 وعده غذا در روز لحاظ میگردد. به عنوان مثال اگر تعداد وعده‌های غذای تولیدی یك آشپزخانه صنعتی 2400 وعده در روز باشد، سطح مورد نیاز برای سردخانه زباله آن معادل 6 متر مربع است؛ كه با احتساب ضریب اطمینان 50 درصدی بهتر است معادل 9 متر مربع در نظر گرفته شود.

مشخصات فنی سردخانه صنعتی

مشخصات فنی سردخانه‌های صنعتی

سردخانه صنعتی دارای ویژگیها و خصوصیات خاص و منحصر به فردی است و به همین دلیل پرکاربرد و پرمصرف می‌باشد. این مشخصات فنی عبارتند از:

  • دارای ساندویچ پنلهایی از جنس گالوانیزه، آلوزینک، استیل، آلومینیوم، فایبرگلاس و یا PVC می‌باشد که این جنسها بر اساس نوع سردخانه انتخاب میشوند.
  • دیواره‌های آن با دو صفحه استیل 304 با ضخامت 1 میلیمتر عایق شده اند. بسته به نوع سردخانه ضخامت و متریال دیواره‌ها قابل تغییر است. برای افزایش کارایی و بازدهی دیواره‌ها مابین آنها فوم تزریق میشود.
  • در ساخت سردخانه صنعتی از کمپرسور مرغوب اروپایی متناسب با ظرفیت سردخانه و اوپراتور اروپایی و کره‌ای برای آن استفاده میشود.
  • صفحات فلزی آن با فوم پلی یورتان با دانسیته 340 عایق شده است و ضخامت این فوم به ظرفیت، زیر صفر یا بالای صفر بودن سردخانه بستگی دارد و ضخامت آن از 8 سانتیمتر به بالا می‌باشد.
  • لایه فوم پلی اورتان تزریقی آن در برابر آتش سوزی مقاوم است.
  • قفسه‌های داخل آن از جنس آلومینیوم یا استیل است و بسته به محصولی که قرار است در داخل کانکس سرد قرار بگیرد، طراحی و ساخته میشود.
  • برای کارایی و بازدهی بیشتر دارای نقشه برای ساختن فوندانسیون می‌باشد.
  • سیستم کنترل دیجیتالی دما یا همان ترموستات از برند مرغوب خارجی دارد.
  • کندانسور هوای آن از برندهای مرغوب خارجی است.
  • کنترل کننده‌های فشار بالا و فشار پایین آن از برندهای معتبر دانفوس و بیتزر تهیه میشود.
  • دارای مخزن ازت.
  • درب دسترسی آن کاملا ایزوله و عایق بندی شده است و مانع ورود آلودگیها و از دست رفتن سرما از داخل سردخانه صنعتی میشود.
  • تابلو برق دستگاه که شامل کنتاکتورها و بیمتال برای کنترل خاموش و روشن شدن کل یونیت می‌باشد، از برندهای اشنایدر یا LS می‌باشد.
  • با برق سه فاز قابل استفاده می‌باشد.
  • از لامپهای کم مصرف و دارای بار حرارتی پایین استفاده شده است.
  • یونیت برودتی سردخانه صنعتی از برندهای معتبری مانند دانفوس و کستل می‌باشد.
  • دارای بدنه‌ای کاملا مقاوم در برابر ضربه، رطوبت، مواد خورنده و مواد آنتی باکتریال می‌باشد.
  • دارای گواهی استاندارد و نشان ملی استاندارد ایران است.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش دارد.
  • با پیشرفته‌ترین و بروز‌ترین ماشین آلات تجهیزات آشپزخانه صنعتی طراحی و تولید میشود.

طراحی سردخانه صنعتی

طراحی سردخانه صنعتی گوشت

مهندسین گروه صنعتی تجهیز گستر خاورمیانه هنگام طراحی سردخانه صنعتی موارد و متغیرهای زیادی را مدنظر قرار میدهند. اولین و مهم‌ترین مورد، انتخاب نوع گاز مبرد است. گاز مبرد برای استفاده در ساخت تجهیزات برودتی به 2 نوع آمونیاک و فریون تقسیم میشود که هر کدام از این گازها در رده‌های مختلف گازی تقسیم بندی میشوند. برای انتخاب این گاز باید شرایط آب و هوایی، ظرفیت برودتی، فاصله بین کانکس و موتور خانه و… بررسی شود.

بعد از انتخاب گاز باید به سراغ انتخاب لوله، متراژ و ضخامت آن رفت تا بتوان برای بهینه سازی انرژی بهترین انتخاب ممکن را داشت. تمام این موارد را میتوان با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته مهندسی آنالیز و طراحی کرد.

پارامتر بعدی انتخاب اواپراتور و کندانسور متناسب با سردخانه صنعتی است. تمام این مراحل و پارامترها توسط تیم مهندسی ما انجام میشود تا شما با بتوانید با خیالی راحت و خاطری آسوده، خرید مطمئن و استاندارد داشته باشید.

بهینه سازی عملکرد سردخانه صنعتی

طراحی نقشه سردخانه صنعتی

• تعبیه فضای ذخیره سازی کافی
اولین چیزی که سردخانه‌های صنعتی را از یک اتاق سرد جدا میکند فضای ذخیره سازی برای تعداد زیادی از محصولات است. سردخانه صنعتی فضای بزرگی با امکانات لازم برای مقابله با سطح فعالیت تولید شده توسط کار انبار است.

سردخانه‌های تجاری شما برای کار نیاز به توانایی اسکان کارگران، تجهیزات بالابر و حمل و حتی ممکن است کامیونهای باری را داشته باشد. هر چه کارآمدتر باشد، هر چند این ویژگیها باید با توجه به عایق حرارتی بهینه شوند تا هزینه‌های انرژی کاهش یافته و بازده بالا برود.

• بهره گیری از یک سیستم خنک کننده صنعتی
برای خنک سازی فضای داخلی بزرگ سردخانه‌های صنعتی، به یک سیستم خنک کننده قدرتمند نیاز دارید. سیستمهای خنک کننده صنعتی ارائه شده توسط شرکت تجهیز گستر خاورمیانه یکی از راه‌های اطمینان از نگهداری انبار سردخانه شما در دمای مناسب است، زیرا چیلرهای قدرتمند میتوانند درجه حرارت را به میزان لازم کاهش دهند و شرایط دمایی را حفظ کنند و اطمینان کامل از دمای ثابت نگهداری در انبار داشته باشید.

• عایق بندی کامل سردخانه صنعتی
بدون عایق بندی، انبار سردخانه‌های صنعتی شما به یک مخزن گرمایشی برای محیط اطراف تبدیل شده و گرما وارد آن میشود و باعث میشود واحد خنک کننده صنعتی شما بیش از حد کار کند.

عایق انبار سردخانه‌های تجاری موجود، شامل عایقهای دیواری، دربهای عایق بندی شده و کفهای عایق بندی شده است و با قرار گرفتن هر سه در محل، شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که هیچ نقطه ضعفی در عایق سردخانه شما وجود ندارد که ممکن است باعث ورود گرما شود و مشکلاتی ایجاد کند!

• نصب درب‌های عایق حرارتی
دربهای عایق حرارتی از مهمترین ویژگیهای انبار سردخانه صنعتی است. جلوگیری از تشکیل جریانهای همرفتی، یا رسانایی و تشعشع، یک درب انبار عایق حرارتی همچنین دارای این مزیت است که میتواند مانع جریان هوا یا ایجاد اختلال در هوا در هنگام استفاده، باز و بسته شدن سریع و حداقل اختلال در هوا، که به خنک نگه داشتن فضای داخلی انبار حتی در شرایط ترافیکی سنگین نیز کمک میکند. هر چقدر انبار سردخانه شما شلوغ باشد، میتوانید به درهای عایق حرارتی کمک کنید تا به خنک شدن آن کمک کند!

• اجرای دیوارهای عایق حرارتی
ساندویچ پانل دیواری عایق شده با محافظت در برابر رسانایی، همرفت و تابش، مانع از نفوذ گرما به دیواره‌های انبار سردخانه‌های صنعتی میشود.

عایق دیواری موجود توسط تیمهای متخصص ما قابل نصب است و عایق بندی بی نظیری را برای انبار سردخانه شما فراهم میکند، بهره وری انرژی شما را افزایش میدهد، هزینه‌های راه اندازی انبار سردخانه‌ صنعتی را کاهش میدهد و به شما در تضمین کیفیت عالی در تمام کالاهای ذخیره شده کمک میکند!

• نصب کفپوش عایق حرارتی
یک قسمت از عایق بندی اتاقهای سردخانه‌های صنعتی که در هنگام عایق بندی محل اغلب نادیده گرفته میشود عایق بندی کف است. غالباً فرض بر این است که یک کف جامد متصل به پایه‌های محکم به اندازه کافی بعنوان عایق عمل میکند و باعث سرما یا گرمای زیاد نمیشود. متأسفانه، این طور نیست و بعنوان غرق شدن هوای سرد، گرما افزایش می‌یابد.

در صورت وجود عایق بندی مناسب کف، کف اتاق به همان اندازه مکانهای دیگر منجر به ورود گرما به اتاق سرد نمیشود، بنابراین همیشه باید در هنگام تجهیز انبار این سیستمهای تبریدی به آن توجه داشته باشید!

قیمت سردخانه صنعتی

قیمت سردخانه صنعتی

قیمت سردخانه صنعتی به عوامل زیادی همچون ظرفیت، ابعاد، شرکت تولید کننده، بالا یا زیر صفر بودن، کیفیت سیستم برودتی،کیفیت ساندویچ پنل و استراکچر بستگی دارد. سردخانه‌ها از ساندویچ پنلهایی در ابعاد مختلف ساخته میشود که کیفیت و نوع این پنلها تاثیر به سزایی در تعیین قیمت سردخانه دارد.

شما برای اطلاع از کیفیت و نوع این پنلها حتما باید با یک متخصص و کارشناس مشورت کنید زیرا اگر ساندویچ پنل باکیفیت و استاندارد نباشد، سردخانه نمیتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و بازدهی ندارد.

از دیگر تجهیزاتی که در قیمت نهایی سردخانه صنعتی تاثیرگذار هستند میتوان به کمپرسور، اواپراتور و کندانسور اشاره کرد. این تجهیزات در واقع قلب سردخانه شما هستند و در صورت بی کیفیت و غیر استاندارد بودن طول عمر دستگاه شما را کم می‌کنند و هزینه مضاعف برای شما ایجاد می‌نمایند. پس سعی کنید از برندهای معروف و مرغوب و شرکتهای معتبر خریداری نمایید.

قیمت ثابتی برای این محصول کاربردی و مهم نمیتوان اعلام کرد زیرا باید تمام موارد بالا بررسی شود و سپس قیمت نهایی تعیین گردد. شما میتوانید برای اطلاع دقیق از قیمت سردخانه تجاری و ثبت سفارش خود با مشاوران و کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

عوامل موثر بر قیمت سردخانه صنعتی

بسیاری از رستورانهای بزرگ نیز از این سردخانه‌ها برای نگهداری انواع محصولات غذایی خود استفاده میکنند. بنابراین نوع نگاه به این سیستمهای برودتی، میتواند بعنوان تجهیزات آشپزخانه صنعتی باشد.

با این حال، اگر صاحب کسب‌وکار یا مدیر خدمات غذایی در بازار این لوازم صنعتی هستید، ممکن است با یک سوال مهم دست و پنجه نرم کنید: دقیقاً چه پارامترهایی هزینه‌های فریزر و هزینه‌های سردخانه‌های تجاری را تعیین می‌کنند؟

عوامل موثر بر قیمت سردخانه صنعتی و یخچال فریزر

هزینه‌های تمام‌ شده برای انواع تجهیزات برودتی و فریزرها، متأثر از عوامل مختلفی هستند که می‌تواند به طور قابل توجهی بر قیمت کلی تأثیر بگذارد. به عنوان یک صاحب کسب و کار یا مدیر خدمات مواد غذایی، درک این عوامل به شما امکان می دهد در هنگام خرید سردخانه صنعتی و انواع تجهیزات تبرید، تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید.

بیایید عوامل کلیدی را که بر قیمت این تجهیزات تأثیر می‌گذارند، بررسی کنیم.

دمای درونی

انواع سردخانه صنعتی

تمامی مواد غذایی را نمیتوان در یک بازه‌ی دمایی یکسان نگهداری نمود. همچنین مدت نگهداری و فریز نمودن انواع مواد کاملاَ میتواند متفاوت باشد. چرا که برخی از مواد غذایی را باید برای طولانی مدت در دمای بسیار منفی و برخی از محصولات را باید در مدت زمان کوتاه و در دمای با سردی کمتر ذخیره سازی کرد. بطور کلی انواع سردخانه‌های صنعتی از نظر تنظیم دما، در دسته زیر قابل تقسیم بندی می‌باشند:

  • سردخانه‌های صنعتی زیر صفر
  • سردخانه بالای صفر
  • مدلهای دو مداره 

اندازه و ظرفیت دستگاه

ابعاد و اندازه‌های انواع تجهیزات برودتی، یعنی از سردخانه‌های صنعتی و کانکسی و یخچال صنعتی گرفته تا انواع یخسازها، یخچال کبابی، شیر سرد کن صنعتی و…، عامل تعیین کننده‌ای بر هزینه آنها بشمار می‌آید.

به‌طور طبیعی، واحدهای بزرگتر (با ظرفیت ذخیره سازی بالاتر)، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. قبل از خرید، ضروری است که نیازهای خاص کسب و کار خود را ارزیابی کرده و حجم محصولاتی را که باید ذخیره کنید، تخمین بزنید.

همچنین بایستی ابعاد دستگاه را در نظر بگیرید و ببینید چنین فضای خالی را در اختیار دارید یا خیر.

عایق‌کاری و بهره وری انرژی

بهره وری انرژی و عایق بندی، نقش مهمی در هزینه‌های اولیه و بلند مدت سردخانه‌ها و فریزرها دارد. واحدهایی با:

  • عایق کاری عالی و
  • ویژگیهای کم مصرف،

ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند. اما مزایای قابل توجهی در بلند مدت خواهند داشت.

با خرید فریزرهای صنعتی دارای گرید انرژی مناسب و فریزرهای کم مصرف، برق کمتری در رستورانها و دیگر صنایع مرتبط مصرف میگردد. در نتیجه قبض آب و برق و اتفاقات منفی زیست محیطی کاهش می یابد. در ضمن بیاد داشته باشید که عایق بندی مناسب:

  • حفظ دمای مطلوب را تضمین می کند؛
  • نوسانات دما و خطرات فساد مواد غذایی را به حداقل می رساند.

استفاده از فن آوری‌های متنوع

سردخانه صنعتی پیشرفته و نوین

سیستم خنک کننده و فناوری گنجانده شده در یک فریزر یا سردخانه، می تواند بطور قابل توجهی بر قیمت آن تأثیر بگذارد. سیستمهای خنک کننده پیشرفته مجهز به مکانیسمهای پیچیده کنترل دما و ارائه:

  • مدلهای خاصی از خنکسازی و
  • چرخش فن‌ها،

ممکن است هزینه اولیه بالاتری داشته باشند.

همچنین سرعت ایجاد تونل انجماد و خنکسازی، دیگر عامل مهم بر تعیین هزینه‌هاست. با این حال، این سیستمهای مدرن، تنظیم دقیق دما را ارائه می دهند و تضمین می کنند که محصولات شما برای مدت طولانی تازه می مانند. سرمایه گذاری در فناوری پیشرفته می تواند از نظر حفظ کیفیت و ایمنی کالاهای ذخیره شده شما، بسیار مهم و مفید باشد.

کیفیت قطعات مورد استفاده در سردخانه صنعتی

تاثیر کیفیت قطعات بر قیمت ساخت سردخانه صنعتی

برند و کیفیت انواع قطعات ساختاری و برودتی مورد استفاده در تجهیزات تبریدی و البته سردخانه‌های صنعتی، نقش بسیار قابل توجهی بر قیمت نهایی آنها خواهد داشت. بعنوان مثال نوع، جنس و برند انواع قطعاتی نظیر:

  • بدنه و پایه و شاسی،
  • کمپرسور،
  • کندانسور،
  • فن؛
  • اواپراتور،

در بحث ساخت این سیستمهای خنک سازی و قیمت سردخانه صنعتی تأثیرگذار خواهد بود.

سفارشی سازی و ویژگیهای اضافی

سفارشی سازی و بکارگیری ویژگی‌های اضافی نیز در مشخص‌سازی هزینه کلی یک خنک‌کننده یا فریزر تأثیرگذار خواهد بود. در حالی که مدل‌های پایه عموماً مقرون به صرفه‌تر هستند، کسب‌وکارها اغلب به راه‌حل‌های متناسب با نیازهای خاص خود نیاز دارند. بکارگیری ویژگیهای اضافی مانند:

  • قفسه بندی قابل تنظیم،
  • سیستمهای نظارت بر دما،
  • سیستمهای کاهنده سرعت چرخش فن‌ها (بهینه سازهای انرژی)
  • و کنترلرهای دیجیتال،

بدون شک به افزایش هزینه‌های اولیه منجر میشوند.

با تمامی این اوصاف، توصیه میشود  الزامات منحصر به فرد کسب و کار خود را ارزیابی کنید تا مشخص کنید آیا سفارشی سازی سردخانه صنعتی و دیگر تجهیزات تبریدی ضروری است و ارزش سرمایه گذاری را دارد؛ یا که خیر.

عایق بندی سردخانه‌های تجاری

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، واحدهای خنک کننده با تبادل گرما کار می‌کنند، هوا بداخل واحد کشیده میشود، با استفاده از مواد شیمیایی مبرد خنک میشود، سپس برای گردش در سردخانه‌های صنعتی روانه میشود و درجه حرارت کلی را کاهش میدهد.

دمای اتاق سرد توسط یک ترموستات کنترل میشود و اگر دما خیلی زیاد شود یا خیلی کم شود، سیگنالی به واحد خنک کننده می‌فرستد تا خروجی آن را متناسب تنظیم کند. عایق بندی سردخانه‌های صنعتی یکی از حیاتی‌ترین ویژگیهاست.

بدون عایق کاری، گرما به داخل سردخانه نفوذ میکند و واحد خنک کننده شما را مجبور میکند برای سرد نگه داشتن فضای داخلی بیشتر کار کند، مصرف انرژی شما را به شدت افزایش میدهد و باعث سوختن واحد خنک کننده میشود.

این عایق فقط دیوارهای سردخانه صنعتی شما نیست. کفپوش عایق بندی شده نیز حیاتی است، همانطور که سقفها و درها نیز عایق بندی شده اند و یک محیط حداکثر عایق بندی شده برای سردخانه شما ایجاد می‌کنند.

عایق سردخانه علاوه بر محافظت از قبض انرژی و واحد خنک کننده شما، از کالاهای ذخیره شده شما نیز محافظت میکند، دما را درست نگه میدارد و از گرم شدن بیش از حد و خراب شدن آن جلوگیری میکند.

سردخانه صنعتی 60 تنی

آشنایی بیشتر یا محصول پرفروش شرکت تجهیز گستر: یخساز حبه‌ ای

انتخاب بهترین سردخانه صنعتی

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یا تصمیم گیری برای خرید سردخانه صنعتی در نظر بگیرید. سوالاتی که در هنگام خرید اتاق سرد باید از خود بپرسید شامل این موارد است:

  • اندازه مورد نیاز سردخانه صنعتی

هزینه احداث سردخانه‌های صنعتی شما به اندازه مورد نیاز شما بستگی دارد. اندازه آن نیز به آنچه شما برای ذخیره سازی نیاز دارید، مقدار و سطح سازمان مورد نیاز و فضای موجود بستگی دارد.

بخاطر داشته باشید که نصب و نگهداری سردخانه‌های تجاری بزرگتر ممکن است هزینه بالاتری داشته باشد، اما تعداد چیلرهای کوچکتر که فضای ذخیره سازی معادل سرد را فراهم می‌کنند، کارآیی بیشتری خواهد داشت.

  • شرایط دمایی شما چگونه است؟

اگر شما نیاز به ذخیره کالاهایی بین 0 درجه سانتیگراد تا 18+ درجه سانتیگراد دارید، در این صورت یک سردخانه صنعتی یا چیلر برای شما ایده آل است. با این حال، اگر برای نگهداری کالاهای خود به دمای پایین تری نیاز دارید، سردخانه فریزر متناسب با نیاز شما خواهد بود.

فریزرهای ورودی میتوانند در دمای بین 0 تا 40- درجه سانتیگراد کار کنند، برای انجماد و یخ زدگی عمیق حجم زیادی از کالاها در دمای کمتر از یک سردخانه تجاری میتوانند مناسب باشند.

سازنده سردخانه صنعتی

اگر به دنبال یک سردخانه صنعتی مناسب هستید، شرکت تجهیز گستر خاورمیانه میتواند به شما کمک کند. گروه صنعتی تجهیز گستر خاورمیانه چندین دهه تجربه در زمینه ارائه راه حلهای ذخیره سازی اختصاصی برای هر نوع شغل و شرایطی دارد، بنابراین ما میتوانیم به شما کمک کنیم سردخانه صنعتی خود را متناسب با نیاز شما طراحی و تولید کنیم.

برای انتخاب بهترین ظرفیت و مدل سردخانه صنعتی ابتدا باید مقدار کالای ذخیره شده و نگهداری شده را با بیشترین درجه تخمین بزنید. آیا لازم است که شخص بتواند داخل سردخانه وارد شود و حرکت کند؟ آیا استفاده از چرخ دستی و سایر کامیونهای پالت امکان پذیر است؟ پاسخ تمام این سوالات به نوع سردخانه صنعتی شما بستگی دارد.

در مرحله بعد، قدرت واحد تبرید بسته به نوع و شکنندگی محصولات برای نگهداری، به پیکربندی محل استقرار شما، به دمای مورد نظر و نیاز به حفظ مداوم این دما متفاوت خواهد بود.

بسته به توان این تجهیزات، مسئله مصرف انرژی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برای این، ضخامت عایق، به همراه عایق بودن یا نبودن کف، تفاوت را ایجاد میکند.

از سیستمهای خنک کننده صنعتی گرفته تا پانلهای دیواری عایق بندی شده، دربهای صنعتی عایق حرارتی و موارد دیگر، گروه تولیدی و صنعتی تجهیز گستر میتواند هر آنچه برای ایجاد سردخانه‌های صنعتی نیاز دارید را فراهم کند.

نصب سردخانه صنعتی

نصب و نگهداری سردخانه صنعتی و تجهیزات برودتی

نصب و نگهداری سردخانه‌ها صنعتی، جنبه‌های حیاتی مدیریت تجهیزات تبرید کارآمد و قابل اعتماد بشمار می‌آیند. البته اصول نگهداری صحیح هر یک از تجهیزات تبریدی میتواند بسیار متفاوت باشد.

درک هزینه‌های مرتبط و اجرای استراتژی‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌تواند به‌طور قابل‌ توجهی بر نتیجه کسب‌ و کار شما تأثیر بگذارد. ضمن اینکه به سالم ماندن سردخانه‌های صنعتی نیز کمک ویژه‌ای میکند.

در این بخش، هزینه‌های مربوط به نصب و نگهداری سردخانه‌های صنعتی را همراه با نکاتی برای به حداقل رساندن هزینه و دستیابی به صرفه‌جویی درازمدت بررسی خواهیم نمود.

هنگام بودجه بندی برای ساخت و راه اندازی یک سردخانه صنعتی، ضروری است که هزینه‌های نصب آنها را در نظر بگیرید. نصب صحیح برای اطمینان از عملکرد بهینه و حفظ بهره وری انرژی، بسیار مهم است.

اجرت و هزینه‌های نصب سردخانه صنعتی و دیگر تجهیزات پیچیده تبریدی، می تواند بر اساس عوامل زیر تعیین شود:

  • مدت زمان پیکره بندی،
  • سنگینی دستگاه و اجزای آن،
  • مکان واحد،
  • دسترسی به محل نصب و
  • پیچیدگی راه اندازی

توصیه می شود برای تضمین یک فرآیند یکپارچه و کارآمد از متخصصان با تجربه و آشنا به تاسیسات برودتی تجاری استفاده کنید.

برخی از تجهیزات برودتی پیچیده و بزرگ همانند سردخانه‌های صنعتی و کانکسی، نیاز به نصابان حرفه ای بمنظور راه اندازی دارند. مسئله‌ای که از منظر افزایش هزینه‌ها، بایستی به آن توجه ویژه‌ای داشت در حالیکه سیستمهای کوچکتری مانند انواع یخساز صنعتی دردسرهای چندانی برای نصب و راه اندازی نداشته و به نوعی از هزینه‌های مربوط به نصب، معاف می‌باشند.

بطور کلی نصب سردخانه‌های متحرک شامل موارد زیر است:

  1. آماده سازی محل،
  2. مونتاژ واحدهای برودتی
  3. اتصال سیستمهای الکتریکی به یکدیگر و قطعات مکانیکی؛ و
  4. اتصال به منبع تغذیه

هزینه‌های نگهداری سردخانه‌های صنعتی

هزینه‌های نصب سردخانه صنعتی

نگهداری منظم برای افزایش طول عمر و کارایی هریک از تجهیزات برودتی آشپزخانه، امری کاملاَ ضروری است. در حالی که هزینه‌های تعمیر و نگهداری مکرر هستند، سرمایه گذاریهای ضروری برای:

  • جلوگیری از خرابیهای عمده و
  • جایگزینی‌های پرهزینه در آینده،

تنها با تمرکز بر روی رعایت اصول نگهداری حرفه‌ای و سرویسهای دوره‌ای منظم ممکن خواهد بود.

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات سردخانه صنعتی ممکن است شامل:

  • بازرسیهای معمول،
  • تقسیم کار و فشارهای وارده بر روی تجهیزات برودتی،
  • تمیز کردن روزانه، هفتگی یا ماهانه؛ و
  • رسیدگی به هر گونه تعمیرات ضروری و تعویض قطعات

باشد. اجرای یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه کمک کند و در دراز مدت در هزینه‌های شما صرفه جویی کند.

خرید سردخانه صنعتی

برای بهینه سازی و مقرون به صرفه بودن در هنگام خرید و راه اندازی سردخانه صنعتی یا فریزر تجاری چندین استراتژی را در نظر بگیرید. ابتدا، تامین‌کنندگان معتبری را که قیمت‌های رقابتی بر روی مدل‌های کم مصرف ارائه می‌دهند، بررسی کنید.

با سرمایه گذاری در یک واحد کم مصرف، می توانید هزینه‌های بلند مدت برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. علاوه بر این، برنامه‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را بررسی کنید تا تجهیزات تبرید خود را در بهترین شرایط نگه دارید و از هزینه‌های تعمیر غیرمنتظره جلوگیری کنید.

انتخاب نوع ساندویچ پانل های دیوار و کف که استاندارد بوده و از تلف شدن انرژی در آینده جلوگیری کند یکی از مهمترین پارامترها در خرید سردخانه صنعتی می باشد. وجود یک مشاور قوی جهت راهنمایی شما در محاسبه ظرفیت و خرید نیز حتما مد نظرتان باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.6]
  1. سردخانه 2000 تنی برای نگهداری سیب میخام. طراحی سردخانه صنعتی هم شما انجام میدید ؟

  2. سلام. طراحی سردخانه صنعتی امری تخصصی است و شرکت های مهندسین مشاور مخصوص این کار وجود دارد. گروه صنعتی دی و دامون صنعت تخصصیا در امور طراحی سردخانه های صنعتی فعال هستند.

  3. میزان مصرف برق سردخانه‌های صنعتی بسته به اندازه و کارایی دستگاه، متفاوت است. به‌طور متوسط، این تجهیزات میتوانند بین 5 تا 15 کیلووات در روز مصرف کنند.

  4. بهترین کار این است که افراد حرفه ای با تجربه در نصب سردخانه‌های صنعتی را فرا بخوانید تا از روند یکپارچه نصب، اطمینان حاصل کنید.

  5. مصرف برق یک سردخانه صنعتی به عواملی مانند: اندازه، کیفیت عایق‌کاری و کارایی انرژی تجهیزات برودت ساز بستگی دارد. مدل‌های کم مصرف می‌توانند به کاهش مصرف برق کمک کنند. در نتیجه در طول زمان باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شوند.

  6. با قفسه بندی مناسب و دسته‌بندی محصولات، نگه داشتن وسایلی که اغلب استفاده می‌شوند، باید به راحتی در دسترس باشند. ضمناَ بایستی جریان هوای مناسب را برای خنک‌سازی یکنواخت حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *