دستگاه آب گوجه گیری

دستگاه آب گوجه گیری صنعتی یا همان دستگاه رب گیری، یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی مدرن برای آبگیری گوجه‌ها بشمار می‌آید که قادر است فرآیند رب سازی را با بالاترین کیفیت ممکن و به راحتی هرچه تمامتر به سرانجام برساند. همواره بسیاری از دستگاه های آب گوجه گیری غیرمعتبر، فرآورده ای کم‌کیفیت و مملو از دانه‌ها و پوست‌های میوه به مخاطبان ارائه میدهند. این درحالیست که با بکارگیری رب گیرهای صنعتی باکیفیت، ربی خالص (بدون پوست و دانه) به مشتری تحویل داده میشود.

نکته‌ی قابل توجه اینجاست که بسته به فضای فیزیکی و میزان نیازتان، میتوانید به خرید انواع دستگاه آب گوجه گیری صنعتی مکعبی، استوانه ای، لوکوموتیوی و… در ظرفیت موردنظرتان اقدام نمایید. حجم فشردن و آبگیری در برخی از مدلهای صنعتی، حتی تا 99% نیز می‌باشد که نشان از قدرت بالای این تجهیزات میدهد.

مزایای آب گوجه گیری صنعتی

مزایای آب گوجه گیری صنعتی

مدلهای مختلف دستگاه آب گوجه گیری صنعتی، از یکسو به خوبی محتوای گوجه‌ها را استخراج کرده و از آن تا ذره‌ی آخر آبگیری میکند. و از سوی دیگر با مکانیزم و فیلترهای مناسب تعبیه‌شده، هیچگونه پوستی به محصول رب نهایی راه نمی‌یابد. همچنین برخلاف دستگاه های رب گیری خانگی، دانه‌های گوجه‌ها نیز بطور کامل توسط تجهیزات صنعتی گرفته میشود. جالب است بدانید که:

چنانچه پوست/ هسته‌های ریز گوجه‌ها به مایع نهایی انتقال یابد، ایجاد انواع کپک‌ها بر روی رب محتمل است. بنابراین لزوم بکارگیری دستگاه آب گوجه گیری معتبر در صنایع غذایی، بیش از پیش احساس میشود.

راندمان عملکردی تجهیزات رب گیری صنعتی بسیار بالاست. بطوریکه علاوه‌بر قابلیت کارکرد قدرتمند و بی‌وقفه، آب هریک از گوجه‌ها تا جایی که راه دارد، استخراج میشود. تفاله‌ها و ضایعات گوجه نیز از طریق مجاری تعبیه‌شده، به بخش های تخلیه انتقال پیدا می‌کند.

نحوه کار آب گوجه گیری صنعتی

استراکچر و نحوه کارکرد دستگاه آب گوجه گیری صنعتی، درحقیقت ترکیبی از:

  • چرخهای گوشت (بلحاظ فشردن گوشت گوجه‌ها و دهانه‌ی ورودی)
  • و تجهیزات آبمیوه گیری صنعتی (بلحاظ جداسازی تفاله‌ها و آبگیری حرفه ای)،

می‌باشد. معمولاَ دستگاه آب گوجه گیری صنعتی مجهز به فیلترهای ریزی برای مانع شدن در برابر عبور هسته‌ها و پوسته‌ها است. برای شروع کار کافیست دکمه‌ی پاور دستگاه را بفشارید و گوجه‌ها را به درون سینی‌های گلویی دار بریزید. گاهاَ البته به جای سینی ها، از مخزن‌های شیشه ای (شفاف) یا استیل (مات) دارای گلویی استفاده میشود. پس وارد شدن میوه ها به درون دستگاه، پوست‌ها و دانه‌ها گرفته شده و رب تهیه‌شده به داخل مخزن مربوط ریخته میشود. همچنین ضایعات گوجه نیز به مجرای تخلیه، هدایت خواهد شد. همواره این اطمینان وجود دارد که رب‌های بدست آمده توسط دستگاه رب گیری صنعتی، دارای:

  • لعاب مناسب،
  • شفافیت رنگ عالی،
  • و طعمی اصیل و لذیذ

خواهند بود.

انواع دستگاه رب گیری صنعتی بلحاظ مکانیزم

انواع دستگاه رب گیری صنعتی بلحاظ مکانیزم

تجهیزات آب گوجه گیری صنعتی را میتوان بر اساس نوع مکانیزم کار به دو دسته‌ی کلی:

  • مدلهای دستی – مکانیکی؛ و
  • مدل‌های الکتریکی

تقسیم بندی نمود. اگرچه که مدلهای «تماماَ دستی» و «مکانیکی» دارای تفاوتهایی با یکدیگر هستند که در ادامه به تحلیل آنها خواهیم پرداخت.

محصول پیشنهادی: یخساز صنعتی

رب‌گیر دستی و مکانیکی

بطورکلی دستگاه رب گیری دستی، به تجهیزاتی اطلاق میشود که استخراج دستی مایع را فراهم می‌کنند. از طرف دیگر دستگاه آب گوجه گیری مکانیکی نیز با استفاده از عناصر کمکی نظیر:

  • اهرم،
  • پرس؛ و
  • دستگیره،

برای فشردن گوجه‌ها (و برخی دیگر از میوه‌ها) کار می کنند. در همین زمینه میتوان به تفکیک بندی های زیر اشاره داشت.

آب گوجه گیری دستی:

چنین دستگاه‌هایی دارای مکانیزمی با کاربری آسان است که توسط آن، آب گوجه‌ها به صورت دستی فشرده می‌شود. طراحی این تجهیزات، همراه با یک ظرف با پرس پیچ در محفظه است. در قسمت بالایی، یک دسته قرار گرفته است که پرس با آن به حرکت در می‌آید. علیرغم اینکه کل ساختار نیز از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌است؛ ولی دستگاه مجموعاَ ارزان و راحت می‌باشد. بیاد داشته باشید که برای پردازش تعداد زیادی گوجه فرنگی، زمان و تلاش زیادی نیاز است. (که یک عیب کاملاَ شاخص است!)

ماشین رب گیری مکانیکی گوجه فرنگی:

این دستگاه از طرحی ساده بهره می برد که متشکل از:

  • شفت مارپیچ،
  • دسته،
  • مکنده برای نصب،
  • دریچه برای بارگیری میوه ها،
  • الک‌ها با حفره های متفاوت،
  • و لوله خروجی از شیره

می باشد. باتوجه به اصل عملکرد، دستگاه شبیه چرخ گوشت عمل میکند. مکانیزم بدینگونه است که پیچ توسط دسته کنترل می شود. شفت که به عنوان نوعی پرس عمل می کند، گوجه فرنگی را آسیاب می کند و با فشار زیاد، به الک انتقال می‌دهد. درنتیجه آب گوجه‌ها توسط دستگاه آب گوجه گیری صنعتی گرفته شده و الک مخصوص آن را آزاد می‌کند.

آب گوجه گیری صنعتی برقی

آب گوجه گیری صنعتی برقی

درقیاس با مدلهای مکانیکی، مسلماَ کار با انواع دستگاه آب گوجه گیری صنعتی راحت‌تر خواهد بود. اینها دستگاه‌هایی از نوع پیچی هستند که محور آن توسط یک موتور الکتریکی به حرکت در می‌آید. به‌دلایلی نظیر:

  • عملکرد بالا و پرسرعت؛ و
  • فرآوری حجم زیادی از میوه ها در مدت زمان کوتاه،

انواع رب گیر های صنعتی، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و رضایت صنایع را در پی داشته‌اند. بطوریکه در کمترین ظرفیت ممکن، این تجهیزات می توانند 51 کیلوگرم میوه در ساعت را پردازش کنند. یکی از سرآمدترین مدلهای آب گوجه فرنگی گیری برقی، مدل بلاروسی «VES 3005» است که دارای یک مارپیچ قدرتمند است. به‌لطف تعبیه‌ی این مارپیچ و تأمین نیروی چرخش آن با برق، سرعت چرخش آن به دویست دور در دقیقه می‌رسد. توان دستگاه همچنین 250 وات می باشد. قابل ذکر است که با استفاده از دستگاه‌های برقی:

  • هم از انجام امور به صورت دستی جلوگیری شده و سطح بهداشت کار افزایش می‌یابد.
  • و هم با توجه به سیستم اتوکلین (تمیز کردن اتوماتیک)، وقت اپراتور برای تمیزسازی مداوم دستگاه گرفته نمیشود.

تفاوت دستگاه رب گیری مارپیچ و سانتریفیوژ

بغیر از مدلهای کاملاَ دستی، غالباَ مکانیزم انواع دستگاه آب گوجه گیری صنعتی به دو حالت «سانتریفیوژ» و «مارپیچ» در نظر گرفته میشود. سیستم‌های رب گیری صنعتی مارپیچ، دستگاه‌هایی به همراه یک محور مخصوص هستند که میوه‌ها را آسیاب می‌کنند. سپس خمیر آسیاب شده را از طریق غربال می رانند و آب میوه را جدا میکنند. این نوع سیستم کار، بیشتر در درونمایه‌ی تجهیزات آب گوجه گیر مکانیکی یافت میشود.

درسوی مقابل دستگاه آب گوجه گیری صنعتی سانترفیوژ (گریز از مرکز)، یک سیستم تماماَ صنعتی و قدرتمند است. آبمیوه گیری‌های سانتریفیوژ قادرند ابتدا در بالاترین میزان ممکن، آب گوجه‌ها را جداسازی کنند. سپس با استفاده از رنده متحرک و تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز، فرآیند آسیاب قدرتمند میوه و جداسازی پوست آن آغاز میشود.

بهترین دستگاه های آب گوجه گیری صنعتی جهان

برخی از مطرحترین سیستم های آب گوجه گیری صنعتی دنیا که نقش قابل توجهی را در ارزش بازار جهانی انواع دستگاه رب گیری صنعتی ایفا میکنند، به شرح زیر می باشند.

دستگاه رب گیری صنعتی SVR-01

دستگاه رب گیری صنعتی SVR-01

طراحی دستگاه رب گیری صنعتی SVR-01 بر پایه‌ی بهره وری آب میوه 15 لیتر در ساعت طراحی شده است. البته حجم ظرفیت این دستگاه ها برای هر بار پر شدن، حدود 5 لیتر است. آگاه باشید که مدلهای آب گوجه گیر صنعتی «SVR-01» جدید، دارای ظرفیت به مراتب بیشتری هستند. (جهت نیازهای گسترده‌تر)

  • ابعاد: 36 * 29.5 * 46 سانتی متر.
  • وزن باکس: 10 کیلوگرم
  • جنس بدنه: فولاد ضد زنگ (استیل)

مهمترین مزیت ذکرشده برای این دستگاه ها، حفظ تمام ویتامین های گوجه حتی در پی چرخش‌های مداوم است. ساختار قدرتمند این تجهیزات، آنها را نه تنها برای فشردن گوجه فرنگی، بلکه برای آبگیری سبزیجات سفت نیز مناسب ساخته است. ضمناَ با دانه‌گیری کامل گوجه‌ها، آبمیوه‌ی نهایی اکسیده نمیشود. اصلی ترین عیب رب گیرهای صنعتی فوق، بدنه‌ی سنگین آنهاست. پرس پیچ نیز برای آبگیری میوه ها، سبزیجات، انواع توت ها و گیاهان تعبیه شده است.

نکته: طراحان این محصول، خروجی جداگانه‌ای برای رب رقیق و افشره‌های غلیظ تر در نظر گرفته‌اند. (علیرغم طراحی در سایز فشرده)

پرس گوجه فرنگی  RAWMID Dream Juicer JDP-01

دستگاه پرس گوجه فرنگی

نوع دیگری از انواع دستگاه آب گوجه گیری صنعتی در کلاس جهانی است که با پرس قدرتمند و ظرفیت عملکرد فوق العاده‌ی 3.5 تنی، قادرست تا 99% از آب گوجه ها را استخراج کند. علیرغم عملکرد بسیار قدرتمند در آبگیری، سایز این دستگاه نیز برای قرارگیری در آشپزخانه های صنعتی یا واحدهای صنعتی، کاملاَ مناسب می‌باشد.

  • اندازه‌های رب گیری صنعتی «RAWMID Dream Juicer JDP-01»: 22 * 25 * 34 سانتی متر
  • وزن محصول:5 کیلوگرم
  • متریال بدنه: استنلس استیل ضداکسایش. (گاهاَ در ترکیب با عناصر پلیمری ساخته میشوند)

سازندگان این محصول، 10 سال گارانتی را برای این تجهیزات در نظر گرفته‌اند. سرعت آبمیوه گیری در این دستگاه بسیار بالا بوده و قادرست با هر سبزی و میوه‌ای مقابله نماید. قابل توجه است که:

محفظه فلزی مقاوم دستگاه آب گوجه گیری صنعتی «RAWMID Dream Juicer JDP-01» و تجهیز به سیستم تمیزکاری خودکار، از مهمترین سوپاپ های اطمینان خرید این محصولات است. البته مشکل سنگین بودن بدنه، در این مدل رب گیر صنعتی نیز دیده میشود!

تجهیزات رب گیری صنعتی «M-YOUNG JUICE MACHINE»

درحقیقت این دستگاه ها به همان اندازه که به عنوان آبمیوه گیر بکار میروند، در قالب تجهیزات آب گوجه گیری صنعتی نیز شناخته میشوند. سیستم‌های تماماَ حرفه‌ای «M-YOUNG JUICE MACHINE»، دارای پلاستیک جمع آوری آب میوه با ظرفیت 400-600 میلی لیتری هستند. همچنین طراحان آن موفق به اخذ گواهی CE شده‌اند. مواردی نظیر:

  • ظرف آب میوه جادار
  • تمیزکاری آسان (زیرا کیس به راحتی جدا می شود)
  • و قابلیت قفل شدن دسته،

موجب محبوبیت هرچه بیشتر این سیستم‌ها شده است. اگرچه بدنه‌ی این دستگاه‌هاب رب گیری صنعتی، چندان سنگین نیست. اما از معایب سیستم‌های مذکور، میتوان به این اشاره داشت که اهرم آن گاهی می چسبد!. برای ساخت ظرف پلاستیکی رب گیری مدلهای «M-YOUNG JUICE MACHINE»، از پلاستیک بادوام بهداشتی استفاده شده‌است. مجموعاَ این مدلها را میتوان به‌عنوان دستگاهی اقتصادی و کارآمد (البته نیمه صنعتی با ظرفیت محدود) بشمار آورد.

آب گوجه گیری صنعتی «Endever Skyline-007»

پیش از هرچیز بایستی اشاره داشت که مدلهای آب گوجه گیری صنعتی «Endever Skyline-007»، تنها برای فشردن گوجه های نرم کارایی دارند. چنانکه نباید از این دستگاه ها برای آبگیری سبزیجات و گوجه‌های سخت استفاده نمود. مکانیزم عملکردی آب گوجه گیری صنعتی «Endever Skyline-007»، بر مبنای مارپیچ مکانیکی در نظر گرفته شده است. (با 500 میلی لیتر ظرفیت اضافی برای هر دور آبگیری)

  • جنس بدنه: پلاستیک
  • وزن ربگیر موردنظر: 275 کیلوگرم

استفاده از پلاستیک برای متریال بدنه دستگاه رب گیری صنعتی «Endever Skyline-007»، دارای 2 مزیت مثبت و منفی است. مثبت از ان جهت که دستگاه دارای وزن بسیار مناسبیست؛ و منفی از آن جهت که در هنگام برخورد با سیزیجات بسیار سفت، احتمال ترکیدگی بدنه‌ی پلاستیکی افزایش می‌یابد!!. اخذ گواهینامه «CE» و تجهیز به سینی بارگیری و سیستم تخلیه خودکار پالپ، از دلایل محبوبیت این مدلهاست. ضمن اینکه به لطف پدهای لاستیکی، محکم روی میز ثابت می شود و در حین کار نمی‌لغزد. (دارای سیستم آبگیری بسیار سریع و مستقیم؛ برای میوه ها و گوجه‌های نرم)

تجهیزات آب گیری گوجه فرنگی «VES 3005»

نوع طراحی این دستگاه را میتوان در دسته‌ی آب گوجه گیری های صنعتی افقی قرار داد. مکانیزم فشردن دستگاه رب گیری صنعتی «VES 3005»، به حالت گریز از مرکز می‌باشد.

  • مصرف برق: 1500 وات
  • متریال بدنه: پلاستیکی سازگار با محیط زیست (در ترکیب با استنلس استیل)
  • سرعت پرخش: 200 دور در دقیقه (با قابلیت بیرون ریختن اتومات پالپ میوه)

اصلی‌ترین عیب این تجهیزات، سر و صدای زیاد آنها در حین کار است. ولی در عوض، درصد آبگیری این سیستم‌ها از گوجه فرنگی، بسیار بالاست. همچنین ضمن جداسازی و شسشتوی بسیار راحت، نوعی قیف نیز برای آبگیری از دیگر میوه ها دارند. جالب اینجاست که اجزای آب گوجه گیری صنعتی VES 3005 را میتوان پس از جداسازی، در ماشین ظرفشویی صنعتی مورد شستشو قرار داد. مکانیزم قدرتمند پیچی رب گیر صنعتی VES 3005، قابلیت بهره‌برداری 85 درصدی از میوه‌ها را فراهم نموده است. ضمناَ به‌لطف یک فناوری خاص، تا 99٪ از عناصر کمیاب و ویتامین‌های مفید رب‌های بدست آمده حفظ میشود. یک نازل بزرگ دو حالته نیز برای گوجه های با اندازه‌های مختلف، برای این واحدها تعبیه شده است.

دستگاه رب گیری برقی پاناسونیک  MJ-L500

گونه‌ای دیگر از مدلهای برتر جهانیست که هرچقدر برای میوه های سفت مناسب نیستند، عملکرد درخشانی برای آبگیری گوجه ها و میوه های نرم دارند. بلحاظ ساختاری و قابلیت جداشدن اجزا، شرایط آسانی را برای کاربران فراهم میکنند. سرعت آبگیری بالا، یکی از شاخصه های دستگاه اب گوجه گیری صنعتی «پاناسونیک MJ-L500» است.

  • میزان مصرف برق: 230 وات
  • نوع مکانیزم: سانتریفیوژ
  • بدنه: از جنس ترکیب استنلس استیل ضدزنگ و پلاستیکهای دوستدار محیط زیست.

مدلهای رب گیری صنعتی «پاناسونیک MJ-L500» دارای چندین حالت کار مختلف هستند. علاوه بر این، مجهز به سیستم ضد چکه و نازل مخلوط کن نیز می‌باشند. سرعت پیچ فشردن گوجه ها در این تجهیزات، برای حفظ تمام مواد مغذی بهینه است.

آب گوجه گیری مکعبی

آب گوجه گیری مکعبی

واحدهای صنعتی مختلفی همواره مشغول به تولید رب های گوجه فرنگی تازه و خوش عطر و طعم هستند. در کنار واحدهای صنعتی، بسیاری از آشپزخانه های صنعتی و مجتمع های غذایی بزرگ نیز بمنظور خودکفایی، به تولید رب‌ها و فرآورده‌های مبتنی بر گوجه‌ی فشرده‌شده، اقدام میکنند. درهمین زمینه دستگاه آب گوجه گیری مکعبی یکی از سیستم های رایج در کشور است که:

  • از یکسو دارای قیمت بسیار اقتصادی می‌باشد.
  • و از سوی دیگر با توجه به shaft 1 متری گنجانده شده در آن، به خوبی نیروهای تولیدشده توسط منبع برق، برای پرس گوجه ها بکار گرفته میشود.

بخاطر داشته باشید که دستگاه های رب گیری مکعبی صنعتی نیز، گونه‌ای از مدلهای پرسی بشمار میروند. مکانیزم قدرتمند این سیستم های پرسی، علاوه بر ظرفیت بالای تولید، شرایط دوام بالای این محصولات را نیز فراهم میکند. از جمله‌ی مهمترین ویژگی های آب گوجه گیری مکعبی پرسی، میتوان به پارمترهای زیر اشاره داشت:

  • تجهیز به چرخهای دارای ترمز
  • ساختار بدون پرتی و قابلیت ایستا ماندن مناسب دستگاه
  • ابعاد دستگاه رب گیری صنعتی: 100 * 55 * 106 سانتیمتر
  • وزن دستگاه: 150 کیلوگرم؛ برای ظرفیتهای ارائه‌ی هفتصد کیلوگرم رب در ساعت. (تماماَ صنعتی و سنگین)
  • توان موتور: از 1 تا 3 اسب بخار.
  • قابلیت تفکیک کامل پوسته‌ها و دانه‌ها.

دستگاه رب گیری پرسی استوانه ای

دستگاه رب گیری پرسی استوانه ای

بلحاظ مکانیزم کارکرد، دستگاه های آب گوجه گیری صنعتی استوانه ای، تفاوت خاصی با مدلهای مکعبی ندارند. اما بایستی به دو نکته‌ی مهم از بابت تفاوت ها اشاره داشت:

  1. اول آنکه با توجه به فرم استوانه ای، همواره مقداری فضای پرت برای استقرار این دستگاه های رب گیری بایستی در نظر داشت.
  2. دوم آنکه معمولاَ سیستم‌های آب گوجه گیری صنعتی استوانه ای، از ظرفیت کمتری نسبت به همتایان مکعبی خود بهره میبرند. (بصورت رایج، نهایتاَ تا ظرفیت 300 کیلوگرم در ساعت طراحی میشوند)

پس از فرآیند آبگیری، تفاله‌های گوجه ها را که در مجاری خروج قرار میگیرند، میتوانید به‌راحتی تخلیه کنید. (با باز کردن گیره‌های مکانیکی مخزن تفاله)

نکته‌ی مهم برای خرید دستگاه رب گیری استوانه ای: ابعاد این تجهیزات در طراحی ظرفیت 300 کیلوگرم، غالباَ 50*50*120 سانتی متر در نظر گرفته میشود.

دستگاه آبگیری گوجه لوکوموتیوی

دستگاه آبگیری گوجه لوکوموتیوی

یکی دیگر از مدلهای آب گوجه گیری صنعتی بسیار قدرتمند است که توان آبگیری کاملاَ حرفه ای و فشردن 95 درصدی را از خود به نمایش میگذارد. همانند مدلهای مکعبی، دستگاه رب گیری لوکوموتیوی نیز در ظرفیتهای 700 کیلوگرمی و 1 تنی، قابلیت تولید دارد. وزن این دستگاه ها در حدود 100 الی 120 کیلوگرم می باشد. ضمن اینکه از بدنه کاملاَ استیل و سیستم عملکردی پیچ قدرتمندی بهره می برند.

سایز آب گوجه گیری صنعتی لوکوموتیوی (ظرفیت 700 کیلوگرم در ساعت): 100 * 45 * 130 سانتی متر.

قیمت دستگاه آب گوجه گیری صنعتی

بسته به نوع و ظرفیت این تجهیزات، قیمت آب گوجه گیری صنعتی را میتوان از 20 تا 250 میلیون تومان در نظر گرفت. درواقع دلیل این حجم از اختلاف قیمت دستگاه آب گوجه گیری صنعتی را میتوان در پارامترهای متعدد زیر جستجو نمود:

  • صنعتی، نیمه صنعتی یا خانگی بودن.
  • مکانیزم عملکرد و نوع دستگاه. (انواع حالات دستی، مکانیکی مارپیچ، برقی پیچی، سانتریفیوز و…)
  • فرم دستگاه. (مکعبی، استوانه ای، لوکوموتیوی)
  • ظرفیت. (یکی از مهمترین و موثرترین عوامل تعیین کننده‌ی قیمت دستگاه رب گیری صنعتی)
  • توان موتور
  • انتخاب متریال بدنه و وزن کلی محصول. (مسلماَ سیستم های با بدنه استیل، گرانتر و البته ماندگارتر از مدلهای با بدنه پلاستیکی هستند)
  • فیلتراسیون تک یا چند نمره‌ای
  • جنس شاسی و پایه ها و چرخ‌ها.
  • تجهیز به آپشن های اضافه. (قابلیت باز شوندگی راحت، سیستم auto clean، تایمر، مجرای دفع تفاله های گوجه و غیره)
  • میزان مصرف برق و سرعت آبگیری گوجه ها
  • توان فشردن میوه های نرم و سخت.

البته گزینه‌های متعدد دیگری را نیز میتوان در هنگام خرید و قیمتگذاری این محصولات در نظر داشت. اما در مجموع توصیه میشود پیش از هرگونه اقدام عملی برای خرید، با مشاوران برجسته گروه صنعتی تجهیز گستر تماس گرفته و از قیمت بروز انواع آب گوجه گیری صنعتی اطلاع کسب نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *