آبسردکن صنعتی

آبسردکن صنعتی از پرکاربردترین تجهیزات سرمایشی است که در هر سالن غذاخوری، اداره و اماکن پر رفت و آمدی دیده می شود و کاربرد دارد. از دیر باز آب به صورت خنک مصرف می‌شود و انسان ها همیشه به دنبال راهی بودند که بتوانند آب را به طور دائم خنک کنند. در ابتدا برای خنک نمودن آب از سردآبهای قدیمی استفاده می‌شد، بعدها با افزایش جمعیت و نیاز به آب خنک در مدارس و ادارات و کارخانه ها اولین شکل از آبسردکن ها شکل گرفت.

آبسردکن ها اولیه هیچ برودتی نداشت و فقط از یک منبع آب که یخ داخل آن ریخته می شد تشکیل شده بود. این آبسردکن ها به دلیل اپراتور محور بودن و همچنین امکان ورود آلودگی به داخلشان خیلی مناسب نبودند و نیازهای خریداران را برطرف نمی کرد. آبسردکن ها صنعتی که سیستم برودت در داخلشان وجود دارد آخرین مدل آبسرد کنها است، این دستگاه معمولا از یک بدنه فلزی به همراه منبع آب متناسب با ظرفیت و تعدادی شیر آب ساخته می شود. بخش برودتی آبسردکن صنعتی از یک کمپرسور، کندانسور و شیر برقی و اواپراتور ساخته می‌شود که معمولا در پایین دستگاه قرار دارد.

قیمت آبسردکن صنعتی

قیمت آبسردکن صنعتی ظرفیت دستگاه یعنی میزان آبدهی روزانه یا ساعتی، جنس متریالی که در ساخت بدنه مورد استفاده قرار گرفته است که استیل گرانترین آنهاست و کیفیت یونیت بردوتی که در تولید و ساخت سیستم مورد استفاده قرار گرفته است بستگی دارد.

ظرفیت آبسرد کن صنعتی در واقع همان تعداد شیرهای این دستگاه و حجم منبع آب است. هرچه حجم منبع آب بیشتر شود تعداد شیرهای دستگاه بیشتر می شود و در نهایت دستگاه گران قیمت تر خواهد بود. جنس بدنه آبسرد کن صنعتی همانطور که قبلا هم گفتیم باید از استیل 304 باشد حال در این میان تولید کنندگان سودجویی وجود دارند که به جای ورق استیل 304 از ورقهای دیگری که شباهت زیادی به این نوع استیل دارند استفاده می کنند مانند استیل 430 و 201 که قیمت به مراتب پایینتری نسبت به استیل 304 دارند ولی این نوع استیل ها از لحاظ کیفی برای محیط های در ارتباط با آب مناسب نبوده و خیلی زود اکسید می شوند.

اصلی ترین بخش آبسرد کن صنعتی یونیت برودتی آن است، در این قسمت امکان کاهش و یا افزایش قیمت بسیار زیاد است. برند و توان کمپرسوری که در آبسرد کن صنعتی استفاده می شود تاثیر بسیار زیادی بر قیمت آبسرد کن صنعتی دارد. ما در بخش تولید از  کمپرسور با برند سکاپ که یکی از نام آشناترین برندها در بازار جهان است استفاده می کنیم و به همین دلیل دستگاه های برودتی این شرکت گارانتی کمپرسور نیز دارند.

در بخش کندانسور ابعاد و توان حرارتی اهمیت بسیار زیادی هم از نظر کیفی و هم قیمتی دارد. استفاده از کندانسور های شرکتی صابکول یکی دیگر وجه تمایزهای دستگاه های آبسردکن صنعتی تولید تجهیز گستر خاورمیانه است که موجب می‌شود این دستگاه در شرایط بد آب و هوایی مانند مناطق حاشیه دریاها و مناطق گرم کویری افت برودت نداشته و بدون مشکل کار کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و استعلام قیمت آبسرد کن صنعتی با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید.

انواع آبسردکن‌های صنعتی

آبسردکن های صنعتی معمولا براساس ظرفیت تقسیم بندی می شوند. ظرفیت هر دستگاه در واقع به میزان حجم منبع داخل دستگاه و شیرهای آب دستگاه بستگی دارد. آبسردکن های صنعتی که در ادارات ، مدارس و سایر محل های پر جمعیت استفاده می شوند باید حتما از منبع تحت فشار برخوردار باشند تا همیشه به اندازه منبع‌شان آب خنک داشته باشند. مخزن تحت فشار در آبسرد کن صنعتی به این معنی است که شما وقتی یک لیوان آب از آبسردکن خارج کنید به اندازه یک لیوان به صورت اتوماتیک از آب شهر وارد منبع آبسرد کن می‌شود به این صورت دستگاه همیشه به اندازه منبع آبسرد خواهد داشت.

یکی از عمده دلایل اختلاف قیمت آبسرد کن صنعتی که در کارخانه های معتبر تولید می شود با تولیدات کارگاهی همین مخزن تحت فشار است. آبسرد کن هایی که دارای منبع تحت فشار هستند نیاز به کمپرسور قدرتمند تری دارند و به همین دلیل قیمتشان نیز گرانتر از نمونه‌های معمولی است. تعداد شیر نیز یکی دیگر از المانهای متمایز کننده آبسرد کن صنعتی می باشد. هرچه تعداد شیر های این دستگاه بیشتر باشد دستگاه باید مجهز به منبع بزرگتری باشد و طبیعتا یونیت برودتی آن نیز قدرتمند تر باید در نظر گرفته شود. البته گروهی از آبسردکن ها نیز هستند که منبع تحت فشار ندارند اینگونه آبسرد کن ها از لحاظ قیمتی ارزان هستند و کارایی صنعتی ندارند و شما مثلا از یک آبسرد کن 2 شیر که بدون منبع تحت فشار است 10 لیتر آب خارج کنید بعد از این 10 لیتر آبی که دستگاه به شما می دهد آب گرمی است که هیچگونه عملیات برودتی بر روی آن انجام نشده است. آبسرد صنعتی استاندارد است که همیشه آب 9 درجه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

تولید کننده آبسردکن‌ صنعتی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد آبسردکن صنعتی از یک بدنه فلزی تشکیل می شود. حال بهتر است توضیح دهیم این بدنه فلزی چه ویژگیهایی باید داشته باشد. همانطور که می دانیم معمولا آبسرد کن ها در محیط های شلوغ و محیط هایی که امکان آلودگی درآن ها زیاد است استفاده می شوند پس باید بدنه آبسرد کن از متریالی ساخته شود که امکان تمیز نمودن آن بصورت دائمی وجود داشته باشد و در صورت برخورد با آب زنگ نزند. ما و تمام شرکت های معتبر دیگر تولید کننده آبسردکن صنعتی بر این موضوع اتفاق نظر داریم که بهترین متریال برای تولید بدنه آبسردکن صنعتی استنلس استیل 304 خش دار است.

این نوع استیل به دلیل داشتن کروم و نیکل در آلیاژ خود در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است و با شستشو یا قرار گرفتن در محیط های مرطوب به هیچ وجه زنگ نمی‌زند. به طور کلی استیل 304 در محیط ها یا دستگاه‌هایی که رعایت بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است مناسب ترین گزینه است. قسمت دیگر دستگاه آبسرد کن منبع تحت فشار آن است باز هم بهترین گزینه برای این کار استنلس استیل 304 است و در نهایت بخش اصلی دستگاه که یونیت برودتی آن است، یونیت برودتی دستگاه آبسرد کن از یک کمپرسور سمی هرمتیک به همراه یک کندانسور و اکسپنشن ساخته می شود. در قسمت یونیت برودتی امکان کاهش یا افزایش هزینه وجود دارد و این قسمت نیز یکی از تفاوت های شرکتهای معتبر و کارگاه‌های کوچک است.

آبسرد کن صنعتی

مشخصات فنی آبسردکن صنعتی استیل

  • بدنه آبسرد کن ها از جنس استیل 304 می باشد که در اصطلاح به استیل ضد زنگ معروف هستند. این آلیاژ به این دلیل انتخاب می شود تا بدنه آبسردکن از هر لحاظ بهداشتی و مقاوم باشد
  • بخش برودتی دستگاه آبسرد کن از یک یا دو کمپرسور هرمتیک (medium pressure یا low pressure) بالا صفری تشکیل می شود. ظرفیت این کمپرسور بسته به ظرفیت آبسردکن و منبع آب آن دارد. هر چه آبسردکن دارای ظرفیت بالاتری باشد کمپرسور نیز باید دارای قدرت بیشتری باشد.
  • در آبسرد کن صنعتی برای خنک نمون گاز مبرد رادیات یا همان کندانسور بخشی است که در دستگاه تعبیه می شود. کندانسورها از برندهای معتبر داخلی مانند آرشه، نیک، صابکول و نوین تهیه می شود. ابعاد و توان کندانسور متناسب با کمپرسور آنها تعیین می گردد.
  • بخش خط مایع دستگاه آبسردکن صنعتی از یک تانک رسیور که محل انباشت گاز است بعلاوه شیر برقی، اکسپنشن ولو و… تشکیل می شود. تانک رسیور نیز از برند های مرغوب داخلی تعیه می شود. اکسپنشن ولو هم از برند نام آشنای دانفوس استفاده می شود.
  • قسمت اواپراتور دستگاه آبسرد کن صنعتی در گذشته بوسیله لوله مسی و قلع کاری ساخته می شد .در حال حاضر نیز بسیاری از شرکتها از لوله مسی و قلع کاری برای انتقال برودت به آب استفاده می کنند. در دستگاه‌های تولیدی تجهیز گستر خاورمیانه از پیلو پلیت (Pillow Plates) به عنوان اواپراتور استفاده می شود. پیلو پلیت هم دارای بازدهی بالاتری نسبت به لوله مسی است و هم به دلیل استنلس استیل بودن بهداشتی تر از قلع و مس است.
  • وان آب یخ دستگاه از یک مخزن استنلس استیل 304 ساخته می شود.وان آب یخ حتما باید استنلس استیل 304 باشد تا به دلیل تماس دائمی با آب زنگ نزند.
  • اگر به صورت دائمی به آب برودت وارد شود پس از گذشت زمان آب یخ می زند پس ما نیاز به یک وسیله کنترلی داریم. ترموستات وسیله ایست که در دستگاه آبسردکن صنعتی استفاده می شود تا زمانی که آب به دمای دلخواه رسید کمپرسور قطع کند.
  • شیر های آبسرد کن در واقع رابط بین کاربر و دستگاه هستند. شیر ها حتما باید از آلیاژ استیل تهیه شوند تا در عین مقاوم بودن به راحتی قابل تمیز کردن باشند و همچنین زنگ نزنند. تعداد شیر در آبسرد کن صنعتی بسته به خواست مشتری و ظرفیت آبسرد کن دارد.
  • آب سرد کن

مهمترین برندهای آبسردکنهای صنعتی موجود در بازار ایران که بهمراه آبسردکن صنعتی تجهیزگستر دارای نام و نشان خوبی هستند عبارتند از: الکترو استیل، سبلان، زاگرس، شرق، یخ نوش که تعدادی از این کارخانجات در شهرک صنعتی شکوهیه قم در حال فعالیت هستند.

سایر محصولات که شاید علاقمند به مطالعه آنها باشید:

یخچال صنعتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *