کباب پز تابشی

کباب پز تابشی شامل مشعل های تابشی است که با سوختن گاز گرم می شوند. کباب پز تابشی با  انتقال حرارت یکنواخت به کباب‌ها و جوجه‌ها، غذایی مطبوع طبخ می کند. این حرارت تابشی به عمق گوشت نفوذ خواهد کرد و سبب پخت یک دست گوشت و کباب می شود.

در زیر دستگاه سینی قرار دارد که به منظور جمع آوری روغن و آب گوشت و جلوگیری از ریختن آنها بر روی قطعات دستگاه نصب شده است. کباب پز تابشی در سال 1961 با فناوری پیشرفته و با گرمای مادون قرمز اختراع و تولید شد.

این دستگاه ها به علت داشتن دریچه تهویه از ایجاد دود در فضای آشپزخانه‌های صنعتی جلوگیری می نمایند. در حال حاضر کباب پز بدون دود (تابشی) یکی از سریع ترین و بهترین روش ها برای پخت و پز کباب است.

کباب پز تابشی به صورت اتوماتیک دارای چهار مشعل تابشی است و به دلیل این که کباب ها در دو مرحله پخته می شود برای کسب و کار هایی مناسب است که کوبیده با تعداد بالا سفارش دارند یا کباب های طویل مثل جوجه، برگ و … را می توان در کم ترین زمان آماده کنند.

با قرار دادن سیخ های کوبیده در این دستگاه به صورت اتوماتیک حرکت می کند و از بین دو مشعل اول عبور می کند و به صورت یکدست و یکنواخت پخت می شوند. به علت چهار مشعله بودن، سرعت پخت و پز فوق العاده بالاست، به عبارتی با عبور از دو مشعل اول حالت نیم پز می شود و با عبور از مشعل های بعدی، کاملا پخته می شود.

با این دستگاه می توان در 45 دقیقه به میزان 800 سیخ کوبیده تهیه کرد. قابلیت پخت 1200 تا 1100 کوبیده را دارد و قابلیت 600 تا 650 جوجه در همین زمان وجود دارد چرا که به علت اینکه پخت و تهیه جوجه نیاز به زمان بیشتری دارد.

این دستگاه ها شامل یک تابلو برق است که بر روی آن یک کلید جرقه زن وجود دارد که مشعل ها را به صورت اتوماتیک روشن می کند. یک کلید مربوط به میزان سرعت دستگاه نصب شده است که می توانید سرعت زنجیره پخت را کنترل کنید به عبارتی برای پخت کباب سرعت زنجیره را بیشتر می کنید و برای جوجه سرعت زنجیره را کم تا بهتر و به صورت کامل پخته شوند. همچنین با بکارگیری از کباب پز تابشی بدون دود طعم غذاهای شما حفظ می شود و دیگر خبری از سوخته شدن کباب و جوجه در حرفه و کسب و کار شما وجود ندارد.

ویژگی‌های کباب پز تابشی

ویژگی‌های کباب پز تابشی

یکی از جدیدترین و بهترین تولیدات تجهیز گستر، کباب پز تابشی است که به هیچ وجه دود و آلودگی را در فضا و محیط آشپزخانه شما ایجاد نمی کند. مهم ترین مزیت این دستگاه پخت بدون دود به واسطه تابش حرارت از بالا از طریق شعله های سرامیکی بر روی کباب می باشد.

این دستگاه زیر مجموعه تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود می باشد. محصول تمام استیل است. دارای چند سال گارانتی و خدمات پس از فروش است. پخت بدون دود انواع کباب، جوجه، ماهی کبابی، همبرگر با این دستگاه امکان پذیر می باشد.

عملکرد کباب پز بدون دود بر خلاف کباب پز گازی (سنتی) تمام چربی، روغن و اشک های تولید شده از کباب بر اثر حرارت بر روی سینی چربی گیر ریخته می شود و ضمن جلوگیری از تولید دود به راحتی از طریق شیر تخلیه سینی قابل تخلیه و شست و شو می باشد. این کار که با ابتکار گروه صنعتی تجهیز گستر ساخته شده است با بروز ترین متد روز توانسته یکی از پر فروش ترین محصولات این روز ها باشد.

آیا کباب پز تابشی برای از بین بردن باکتری ها مناسب است؟

کباب پزهای گازی برای گرم شدن نیاز به 10 دقیقه زمان دارند و کباب پز زغالی به 20 دقیقه جهت گرم شدن احتیاج دارند. در صورتی که کباب پز تابشی 3 الی 5 دقیقه نیاز به گرم شدن دارد و به خوبی می تواند باکتریها را از بین ببرد.

وجه تسمیه کباب پز تابشی

در همه کباب پزها حرارت از سمت پایین به کباب ها برخورد می کند، و با ریخته شدن قطرات چربی به روی سطح داغ (ذغال، کباب پزهای چدنی و..) باعث ایجاد دود فراوانی می شود، حال با قرار دادن سرامیک های تابشی در بالای کباب پز ها ( سقف آن ها) و یا کناره های آن ها این مشکل حل شده و قطرات چربی کباب وارد سینی که در کف کباب پز تابشی در نظر گرفته شده ریخته می شود و دیگر به هیچ عنوان دود نمی کند.

در کباب پز های تابشی از تعدای سرامیک تابشی که در سقف دستگاه قرار داده اند استفاده شده که در اثر سوختن گاز طبیعی سرخ و با ایجاد یک لایه ابری در سطح سرامیک ها (ساطع شدن امواج مادون قرمز)، حرارت به عمق گوشت نفوذ کرده و باعث مغز پخت شدن و یک دست شدن گوشت می شود.

مزایای استفاده از کباب پز تابشی

همانطور که ذکر شد یکی از برجسته ترین و بارزترین مزایای این نوع کباب پز ها گرم شدن سریع و پخت یکنواخت می باشد. در ادامه به برخی از مزایای دیگر این دستگاه پرداخته شده است.

زمان پخت سریعتر

این مدل از کباب پزها زمان پخت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. آن ها فقط 5 دقیقه طول می کشند تا گرم و داغ شوند و به این دلیل است که به جای تکیه بر جریان های همرفت و حرکت هوای گرم برای پخت غذا، غذا به صورت مستقیم گرم و پخته می شود؛ برخلاف کباب پز های سنتی که نیاز به 15 دقیقه زمان برای گرم شدن دارند.

کیفیت برتر مواد غذایی

به علت سرعت بالا و حفظ کیفیت غذا در پخت، کوبیده یا غذاها طعم لذیذتر و بهتری دارند. کباب پزهای تابشی گرما و حرارت را به صورت یکنواخت در سطح گوشت پخش می کنند که موجب می شود تا کوبیده یا جوجه شما به صورت یکدست و عالی پخته شود و این امر از سوختن گوشت یا نیم پز شدن پیشگیری می کند.

تمیز کردن و نگهداری آسان

می توانید حرارت را زیاد کنید و بگذارید به مدت 5 دقیقه بماند تا بقایای مواد غذایی تبدیل به خاکستر شود و به راحتی آن را تمیز کنید. بدنه این نوع کباب پز ها از استیل ساخته شده است که تمیز کردن و پاکسازی بدنه آن را امری آسان و راحت کرده است.

مصرف سوخت کمتر کباب پز بدون دود

همانطور که اشاره شد این کباب پز ها توانایی و سرعت بالایی در پخت و گرم کردن غذا دارند که سبب استفاده از سوخت کمتری می شود و به شما در مصرف هزینه سوخت کمک می کند. انرژی مادون قرمز مستقیماً به غذا ساطع می شود که منجر به زمان پخت سریع تر و توانایی رسیدن به دمای پخت بالا در مدت زمان کوتاهی می شود. همچنین به زمان کمتری برای گرم کردن و طعم بهتر گوشت نیاز دارید زیرا اگر گوشت به سرعت پخته شود می تواند کیفیت خود را حفظ کند.

نصب کباب پز تابشی

نصب کباب پز تابشی

یک مکان مناسب را انتخاب کنید، اولین گام برای نصب و راه اندازی کباب پز بدون دود، تصمیم گیری برای انتخاب مکان مناسب است. مکان و موقعیتی را که انتخاب می کنید باید برای قرار گرفتن و اجرای دستگاه شما مناسب و مطابق با ابعاد و ظرفیت، استانداردها و قوانین نصب کباب پز تابشی باشد. جهت نصب یک کباب پز تابشی باید مواردی از قبیل: لوله کشی، خطوط گاز، خطوط برق و .. مورد توجه خاص قرار گیرد، لذا عدم توجه به این موارد موجب اختلال و ضعیف شدن عملکرد دستگاه شما می شود.

در انتخاب موقعیت و مکان مناسب برای نصب کباب پز تابشی، به فاکتورهایی از جمله: تمیز کردن آن، میزان مقاومت در برابر گرما و اینکه چقدر با محیط و فضای کسب و کار شما مطابقت دارد توجه کنید.

پس از نصب کباب پز بدون دود، حال نوبت به راه اندازی و استفاده از کباب پز تابشی و تهیه غذاهای لذیذ و با کیفیت است.

نگهداری کباب‌پز تابشی

پس از هر بار استفاده، درب را ببندید و مشعل ها را به مدت 5 تا 10 دقیقه در حالت “بالا” قرار دهید. این کار باعث می‌شود که باقی مانده های غذا از بین بروند، عملکرد آن را بهبود می ‌بخشد و طول عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهد.

زنگ زدگی و ترک در بدنه سرامیک‌ها و… باعث تضعیف کارکرد دستگاه شما می شود. به منظور پیشگیری و بروز چنین اتفاقات ناگواری می توانید با بازرسی دوره ای و ماهانه به صورت مرتب و کاملا برنامه ریزی شده انجام شود که سبب بر طرف نمودن ایرادها و مشکلات دستگاه شما می شود و موجب بهبود عملکرد دستگاه شما می‌گردد.

برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن کباب پز بدون دود، محلولی از یک چهارم فنجان سرکه سفید و یک گالن آب صابون درست کنید. از این محلول برای شستن و شستشوی دستگاه و قطعات آن استفاده کنید.

تفاوت کباب پز تابشی با سایر کباب پزها

در بالای کباب پز بدون دود یا همان تابشی سرامیک های نسوز کانادایی استفاده شده است که زمانی که گاز وارد دستگاه می شود. سطح سرامیک‌ها یکدست و گداخته می شود و حالت مادون قرمز ایجاد می شود که این حالت سبب می شود تا مغز کباب و کوبیده یا جوجه خام شما به خوبی پخت شود.

همانطور که در متن فوق اشاره شده است این دستگاه دود ایجاد نمی کند، از آن جایی که تابش از بالا به سطح جوجه و کوبیده شما می تابد باعث می شود اشک کباب در سینی که زیر دستگاه قرار دارد ریخته شود. اما در دستگاه های چدنی و ذغالی چون حرارت از پایین به سطح کباب شما بر خورد می کند همان اشک روی سطح داغ ریخته می شود و دود ایجاد می کند.

از عوامل وجه تمایز این دستگاه با کباب پز های دیگر، وجود یکنواختی سرامیک ها در بالای دستگاه است که منجر به پخت یکدست و یک نواخت کوبیده و جوجه شما می شود. تابش(Radiation) نوعی روش انتقال حرارتی است. در این روش امواج الکترو مغناطیسی از طریق حرارت بالا منتقل می شوند. سرعت این انتقال تقریبا برابر با سرعت انتقال نور است.

علت اصلی انتقال حرارت به وسیله تابش حرکات دورانی و ارتعاشی مولکول، اتم ها و الکترون ها است. از این رو با افزایش دما نرخ انتقال حرارت تابشی بیشتر می شود. در این نوع تابش، انرژی تابیده شده در گروه امواج بی خطر قرار می گیرد.

استفاده از انرژی تابشی برای پخت و پز

حال که از بی خطر بودن امواج تابشی حرارتی مطمئن شده باید بتوانیم استفاده مناسبی از این موج بی خطر داشته باشیم. بهترین استفاده از این موج برای پخت و پز است. یک پخت و پز عالی و بدون دود و مناسب برای دنیای مدرن و شهر نشینی امروزی. شرکت تجهیز گستر خاورمیانه با توجه به همین امر مهم و با اتکا به تجربه مهندسان خود توانسته است از این انرژی تابشی در زمینه پخت کوبیده و جوجه که یکی از لذیذ ترین غذاهای ایرانی است، استفاده کند.

خرید کباب پز تابشی

برای یک خرید کباب پز تابشی مناسب و کاربردی، اولین نکته ای که باید از خود بپرسید این است که آیا این کباب پز را برای مصارف خانگی می خواهید یا مهمانی ها و دورهمی ها یا برای آشپزخانه های صنعتی.

اگر قصد دارید برا مصارف خانگی تهیه کنید مسلما به کباب پزی نیاز دارید که پخت کمتری دارد و حجم و ظرفیت کمتری را اشغال می کند یا اگر برای مهمانی ها قصد خرید کباب پز دارید مسلما نیاز به کباب پزی  دارید که حجم بیشتری از مواد غذایی را بتواند برای شما پخت نماید.

برای آشپزخانه های صنعتی بنا به نیاز روزانه و پخت مورد نظر دستگاهی را انتخاب می کنید که انتظارات شما را بتواند به خوبی  برآورده کند. کباب پزهای تابشی از 8 سیخ شروع می شوند و تا 1600 سیخ در بازار موجود می باشد.

نکته دوم اینکه با توجه به انواع کباب پزها که شامل: کباب پز ذغالی، کباب پز تابشی، کباب پز های گازی و… است، بهترین نوع کباب پز را بسته به کسب و کار خود انتخاب کنید. کباب پز های گازی حرارت تقریبا یک نواختی را به طول کباب می دهد، در مقابل کباب پزهای تابشی علاوه بر تزریق حرارت یکنواخت به تمامی طول کباب و جوجه، بدون دود این عمل را انجام داده و از سرعت پخت بالایی برخوردار است که امروزه در دو نوع خانگی و صنعتی تولید و طراحی می شود و همچنین در مطرح ترین رستوارن ها و آشپزخانه های صنعتی از این نوع کباب پزها استفاده می شود.

نکته بعدی در انتخاب کباب پز تابشی، لوازم جانبی است. اکثر کباب پزهای تابشی از لوازم جانبی و قطعات با کیفیتی برخوردار هستند و با توجه به نیاز کسب و کار خود می توان آن ها را انتخاب کرد. این لوازم جانبی شامل: محلی برای قرار دادن سیخ ها، توری ماهی، کف‌گیر و … می شود.

برای خرید کباب پز بدون دود بی نقص حتما به گزینه تنظیم و کنترل حرارت آن دقت نمایید. به عنوان مثال برای پخت کوبیده و ماهی که بافت تردی دارد باید بر روی حرارت کم و برای پخت استیک و جوجه بر روی حرارت بالا و بیشتر گذاشته شود.

نکته چهارم برای خریدکباب پز تابشی، توجه به جنس بدنه کباب پز بدون دود است. به دلیل برخورد و تماس مستقیم مواد غذایی باید جنس بدنه کباب پزها، از جنس مرغوب باشد که اغلب این کباب پزها از جنس استیل است. امکان نصب کباب پزهای بدون دود به علت عدم وجود دود در فضا های بسته و باز وجود دارد.

نکته دیگری که در خرید کباب پز تابشی باید توجه شود، قیمت آن است. هنگام خرید این دستگاه احتمالا با قیمت های متفاوتی مواجه می شوید در ابتدا تفاوت دستگاه ها را جویا شوید و با دانستن تفاوت آنها بهترین دستگاه را خریداری کنید.

مسئله مهم بعدی که خریداران به راحتی از کنار آن عبور می کنند، داشتن ضمانت نامه و گارانتی دستگاه است که تولید کننده می بایست اصالت دستگاه خود را تضمین می کنند و خدمات پس از فروش کاملی داشته باشد.

قیمت کباب پز تابشی

قیمت کباب پز تابشی

همانگونه که در متن فوق ذکر شد هنگام خرید کباب پز تابشی بدون دود، امکان دارد با قیمتهای مختلف رو به رو شوید که ممکن است برخی از دستگاه‌ها از قیمت بالاتر و برخی از قیمت پایین تری برخوردار باشند و با پرس و جو کردن علت آن حتما متوجه خواهید شد که کباب پزهای تابشی بدون دود با قیمت پایین تر از کیفیت پایین تری برخوردار هستند و حداکثر طول عمر آن ها 2 یا 3 سال می باشد و این موجب افزایش هزینه های تعمیر یا خرید مجدد دستگاه می شود.

بنابراین کیفیت نهایی دستگاه و همچنین طراحی و ساخت کباب پز تابشی بر اساس استانداردها یکی از مهم ترین عامل ها در قیمت کباب پز تابشی می باشد.

داشتن گارانتی و ضمانت نامه و خدمات پس از فروش نیز جزء عوامل تاثیر گذار بر قیمت کباب پز بدون دود است. ناگفته نماند که ظرفیت و ابعاد دستگاه و میزان پخت کباب و جوجه نیز از موثرترین عامل های تغییر قیمت این دستگاه است. از سایر موارد مهمی که سبب تغییر قیمت کباب پز تابشی یا بدون دود می شود عبارتند از: لوازم جانبی، شکل ظاهری، نوسانات بازار و…

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *