انتخاب بهترین تجهیزات آشپزی صنعتی برای فضای باز

امروزه بسیاری از رستورانها، فست فودها و کافی شاپها به دنبال ایجاد مکانی جذاب و مفرحی در فضای باز هستند. ازهمین رو موضوع انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی در فضای باز، بیش از پیش پراهمیت میشود. صاحبان کسب و کارهای رستورانی، غالباَ برای دستیابی به این هدف، به سراغ فضاهایی میروند که دارای باغ، بالکنهای باز و یا حیاط خلوت در کنار خود باشد.

وجود چنین فضاهایی اگر با یک دیزاین و محوطه سازی جذاب و بکارگیری گل‌ها/گیاهان زیادی همراه باشد، غالباَ احساسات مثبت مشتریان را برانگیخته خواهد کرد. همچنین آرامش را نیز برای تمامی افراد حضوریافته، به ارمغان می‌آورد. اما با تمام این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، اگر رستورانی در سرویس دهی مناسب با مشکلاتی روبرو باشد، آیا بازهم باید به حضور مجدد مشتریان امیدوار بود؟!. و یا چنانچه غذاها از طعم خوبی برخوردار نباشند، آیا دیگر میتوان حضور در فضای باز را به عنوان یک مزیت اصلی در نظر گرفت؟. مسلماَ خیر! اینجاست که انتخاب مناسب‌ترین تجهیزات آشپزی صنعتی، همانند یک برگ برنده عمل خواهد کرد.

تجهیزات ضروری آشپزخانه صنعتی در فضای باز

تجهیزات ضروری آشپزخانه صنعتی در فضای باز

آشپزی در فضای باز، راهی عالی برای این است که مردم بتوانند از وعده های غذایی خود در میان:

  • فضای سرسبز و
  • با تنفس هوای آزاد

لذت ببرند. چه یک غذاساز حرفه ای باشید و چه در حال اداره کردن رستورانی با آشپزخانه در فضای باز هستید، به تجهیزات مناسب آشپزخانه صنعتی در فضای باز نیاز دارید تا سریع و آسان کباب، پیتزا و غذای گریل‌شده بپزید. مشخصاَ برای اینکه یک آشپزخانه در فضای باز واقعاً کاربردی باشد، باید همه ابزارها و لوازم آشپزی لازم را برای تهیه غذا برای مشتریان داشته باشد. اما ما در این راهنما، قصد داریم به تجهیزاتی که در فضای باز کارایی بیشتر/ کم‌خطرتری دارند، بپردازیم.

نکات موثر در انتخاب بهترین تجهیزات آشپزی صنعتی در فضای باز

تجهیزات مناسب برای آشپزی در فضای باز

انتخاب بهترین تجهیزات تجاری برای پخت و پز در فضای باز، می‌تواند یک کار دلهره آور باشد. زیرا طیف گسترده‌ای از گزینه های موردنظر در بازار وجود دارد. با این حال، در اینجا چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب خود در نظر بگیرید:

ظرفیت پخت و پز رستورانی

یکی از مهم ترین ملاحظات هنگام انتخاب تجهیزات آشپزی در فضای باز، اندازه منطقه پخت و پز است. بطوریکه:

  • مقدار غذایی که می‌پزید،
  • تعداد مشتریانی که غذاها را سرو می‌کنند؛
  • و دفعات استفاده

را در نظر بگیرید.

فضا را ارزیابی کنید

راه اندازی آشپزخانه صنعتی در فضای باز

برای انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی خود، ارزیابی فضای موجود آشپزخانه در فضای باز بسیار مهم است. ابعاد کلی را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای پخت و پز و تهیه غذا وجود دارد. اگرچه ممکن است وسوسه انگیز و البته غیرممکن باشد که تمام لوازم آشپزخانه‌ای خود را در فضای باز جای دهید. اما مهم است که منطقه را بیش از حد شلوغ نکنید. ضمناَ درنظر داشته باشید که برای احساس آرامش مشتریان از بارشهای جوی، فضاهای باز عمدتاَ دارای:

  • سایبانهای دائم یا چتری،
  • پیش آمدگیهای بنا،
  • سقفهای شیشه ای،
  • پرگولا و…

هستند و به خودی خود دارای شلوغی بصری میشوند. بنابراین بازهم تأکید داریم که فضای باز، نباید بیش از حد با تجهیزات رستورانی شلوغ شود. درعوض، روی استفاده از وسایلی تمرکز کنید که بیشتر از آنها استفاده می کنید.

تأثیر روش پخت در انتخاب بهترین تجهیزات رستورانی

روش پخت، یکی از عوامل موثر در انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. چندین روش مختلف برای پخت و پز در فضای باز وجود دارد؛ از جمله:

  • کباب کردن،
  • دودی‌کردن،
  • برشته سازی غذا؛
  • و سرخ کردن.

بنابراین، قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه تجاری در فضای باز، در نظر بگیرید که کدام روش برای منوی شما و ترجیحات مشتریانتان بهترین کارایی را دارد.

بودجه را در نظر بگیرید

هنگام انجام یک کار مهم مانند ساخت آشپزخانه صنعتی در فضای باز، تعیین بودجه و پایبندی به آن بسیار مهم است. در انجام این کار، اقلام ضروری مورد نیاز خود را شناسایی کنید و بخشی از بودجه خود را به آنها اختصاص دهید. یعنی عاقلانه است که:

  1. هزینه لوازم مورد نظر خود را تعیین کنید؛
  2. و اطمینان حاصل نمایید که روی محصولات با کیفیت عالی و بادوام، سرمایه گذاری می‌کنید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی دارای رتبه در فضای باز را انتخاب کنید

محیط‌های بیرونی می‌توانند برای لوازم خانگی/صنعتی آشپزی خشن باشند. بنابراین هنگام طراحی آشپزخانه در فضای باز، انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی که با کیفیت بالا و به طور خاص مهندسی شده‌اند تا در برابر:

  • خوردگی،
  • اکسیداسیون و
  • خراش

مقاومت کنند، ضروری است. بعنوان مثال بدنه عمده‌ی تجهیزات رستورانی از استنلس استیل ضدزنگ است و در فضای باز دچار مشکل نمیشوند. همچنین باید از دستگاه‌هایی استفاده نمود که امکان ورود مستقیم باران به سیستم‌های الکتریکی آنها وجود نداشته باشد. استفاده از لوازم با استاندارد داخلی، در آشپزخانههای قرارگرفته در فضای باز اشتباه است. زیرا عملکرد لازم را ارائه نمی‌دهند و به سرعت فرسوده می‌شوند. هزینه و ناراحتی تعویض آنها به سادگی ارزش ندارد.

نمونه تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب برای فضای باز

راه اندازی رستوران در فضای باز

لیست بلندبالایی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را میتوان برشمرد که قابلیت بکارگیری موثر در فضای باز را دارند. بنابراین در زیر به چند نمونه از مهمترین تجهیزات ضروری رستوران در فضای باز اشاره خواهیم داشت:

گریل صنعتی

این ضروری‌ترین وسیله برای یک آشپزخانه در فضای باز است. گریل صنعتی گازی یا زغالی برای پختن گوشت، ماهی و سبزیجات ایده آل است. قطعاَ مشتریانی که در یک فضای باز و زیبای رستورانی حضور یافته‌اند، انتظار غذاهایی با طعمهای خاص و لذیذ را دارند. چنین انتظاری را قطعاَ میتوان با گریل ها و اسموکرها برآورده نمود. برخلاف اجاقهای چند شعله، اجاق پلوپز زمینی و… که دارای شعله‌ی بدون حفاظ هستند، گریلها به دلیل داشتن برنر درونی، گزینه‌ای مناسب برای رستورانهای دارای فضای آزاد می‌باشند.

اسموکر؛ برای آشپزی صنعتی در فضای باز

دودی کن غذا

برای طعم و مزه‌ی خاص‌تر غذاها، می توانید برای آشپزخانه بیرون خود روی یک اسموکر سرمایه گذاری کنید. اسموکرها برای آهسته پختن گوشت ها و اعطای طعم های دودی به آنها ایده آل هستند. انواع دستگاه دودی کن غذا، بدون استفاده از حرارت، طعم و عطر طبیعی دود سرد را به:

  • گوشت،
  • ماهی،
  • سبزیجات،
  • سس‌ها و
  • کوکتل ها

اضافه می‌کنند. البته گاهاَ مقدار کمی حرارت نیز به خوراک القا میشود. بطور دقیقتر باید گفت که:

انتخاب اینگونه تجهیزات آشپزخانه صنعتی، بایستی با تسلط بر روی نوع طراحی آنها انجام گیرد. چراکه دودی کن غذا یا همان اسموکر، میتواند بسته به نوع طراحی خود دارای یک منبع گرما در پایین، یک ظرف آب یا تراشه چوب در بالای منبع گرما و قفسه‌های باز یا قلاب های فولادی روی ظرف آب باشد. (قلابها/قفسه‌ها برای نگه داشتن غذا در طول فرآیند دودی‌کردن ساخته شده‌اند)

تکه‌های کوچک‌تر غذا روی قفسه‌های بالایی قرار می‌گیرند. درحالیکه قفسه‌های پایینی قطعات بزرگ‌تر را نگه می‌دارند. منبع گرمای اسموکرها ممکن است:

  • چوب،
  • زغال چوب طبیعی یا مصنوع،
  • گاز،
  • و برق

باشد. درحقیقت مکانیزم اینگونه تجهیزات آشپزخانه صنعتی چنین است که ابتدا حرارت داخلی به دمای خاصی می‌رسد. سپس خرده های چوب خیس‌شده در آب به آن اضافه می‌شود تا دود تولید گردد و به غذا طعم دهد. لازم بذکر است که آشپزهای حرفه‌ای از انواع مختلفی از چوبهای معطر مانند:

  • توسکا،
  • سیب،
  • گیلاس،
  • افرا،
  • بلوط
  • و اسپند

برای دادن طعم دودی متمایز به غذا استفاده میکنند. یک Smoker ممکن است به سادگی یک کیسه فر باشد. چنانکه به آن کیسه سیگار اجاق گاز یا جعبه دود اجاق گاز گفته میشود. علاوه بر انواع کوچکتر اسموکرها، انواع دودی کن‌های غذای بزرگتر و مستقل با اجاقهای پخت، که ممکن است مربع یا بیضی شکل باشند نیز وجود دارند که با منابع حرارتی الکتریکی، چوبی یا ذغالی گرم می‌شوند.

دستگاه جوجه گردان

چنانچه کاربری موردنظرتان در فضای باز، یک فست فود است، میتوانید با خیال راحت از دستگاه جوجه گردان استفاده نمایید. البته با توجه به کارایی خاص سیستمهایی نظیر:

  • هنی پنی (نیاز مدام به پخت فست فودی)
  • و دستگاه مرینیتور (نیاز مداوم به واردسازی مواد اولیه به آن)،

استفاده از آنها در فضای باز فست فودها پیشنهاد نمیشود و بهترست در مطبخ‌های داخلی استقرار یابند.

انتخاب تجهیزات تبریدی آشپزخانه صنعتی برای فضای باز

انتخاب تجهیزات تبریدی آشپزخانه صنعتی برای فضای باز

بدنه‌ی انواع یخچال های صنعتی برای مقابله با رطوبت و بارش‌ها مقاوم هستند. اما مسلماَ باید توجه داشته باشید که:

نباید سیستم های تبریدی را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داد. البته آسیب دیدن در برخورد مداوم با اشعه‌های فرابنفش خورشیدی، تنها مربوط به یخچال‌ها نبوده و برای بسیاری از تجهیزات آشپزی صنعتی دیگر نیز صدق می‌کند.

انواع یخساز صنعتی نیز از دیگر لوازمی هستند که بایستی عمدتاَ در فضاهای بسته مورد استفاده قرار گیرند. پرواضح است که برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در آشپزخانه بیرونی خود، به یخچال نیاز دارید. همچنین فریزرهای صنعتی با بدنه استیل نیز برای نگهداری مواد غذایی منجمد و یخ ضروری خواهند بود. (با این حال، یک فریزر با درجه بندی و استاندارد قرارگیری در فضای باز را انتخاب کنید)

سینک ها و وان‌های شستشو

خرید سینک صنعتی مخصوص آشپزی در فضای باز

شاید راحت‌ترین انتخاب تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای فضای باز، مربوط به سینک‌ها و وانهای شستشو باشد. زیرا سینک صنعتی همواره از جنس استیل بوده و فاقد هرگونه قطعات الکتریکی و دغدغه‌مند است. اگرچه که بهترست از سینکهای با شیوه تولید پرسی، در فضای باز استفاده شود. زیرا در ساخت آنها از جوش استفاده نشده و درنتیجه آب نمیتواند به درزهای جوشکاری‌شده نفوذ کند. از آنجایی که سینک برای شستن ظروف و تهیه غذا ضروری است، اطمینان حاصل کنید که منبع آب سرد و گرم دارید. همچنین به فکر نصب یک شوتینگ دفع زباله برای مواد غذایی باشید تا:

  • هم ظاهر مناسب آشپزخانه حفظ شود؛
  • و هم روند خدمات دهی و نظافت رستوران، سرعت یابد.

نکته: سینک‌های پرسی علیرغم اینکه استحکام و طول عمر بالایی ارائه میدهند. اما نمیتوان آنها را در ابعاد و اندازه‌های دلخواه سفارش داد.

فر صنعتی در رستوران‌های فضای باز

فرهای مجزا و با ساختار بسته، دارای استاندارد استفاده در فضای باز رستوران‌ها می‌باشند. برخلاف مدلهای متصل به اجاق گاز که درپی بارش باران، تمامی شعله‌های چدنی و سطح رویی اجاق در فضای باز، دچار خرابی و فرسودگی تدریجی میشود. انواع فرهای آجری برای چنین شرایطی، بهترین انتخاب در میان تجهیزات آشپزخانه صنعتی هستند. زیرا می‌توانند علاوه بر مقاومت محیطی، به دمای بالا برسند و غذاها را به سرعت بپزند. مجموعاَ می‌توان برای پخت:

  • خمیرهای خاص و نان،
  • پیتزا،
  • انواع برگر

و سایر غذاها، از فر (فرهای با ساختار بسته( در فضای باز استفاده کرد.

شوتینگ سیب زمینی

یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای فضای باز، توانایی آنها در گرم نگاه‌داشتن غذاهاست. بطوریکه اصطلاحاَ کاری کنند که: «غذاها از دهان نیفتد!». بدین منظور میتوان از انواع تجهیزاتی نظیر:

و غیره بهره گرفت. رستورانها و بخصوص فست فودها در کنار تحویل سفارش انواع غذاهای خود، سیب زمینی‌های سرخ شده‌ی پرطرفدار نیز ارائه میدهند. پس از طبخ مقدار زیادی سیب زمینی، غالباَ آنها را بوسیله‌ی انواع شوتینگ سیب زمینی گرم نگه می‌دارند. درنتیجه همواره برای سرو، مناسب خواهند بود. (این مسئله بخصوص برای فضای باز، موضوعی بسیار پراهمیت است)

فضاهای ذخیره سازی

شما به فضای ذخیره سازی زیادی برای ظروف آشپزی، لوازم سرو و مواد غذایی خود نیاز دارید. یونیت ها و کابینت‌های قفسه بندی استیل، گزینه‌های خوبی برای آشپزخانه های فضای باز هستند. از سردخانه صنعتی نیز میتوان برای کمک به ذخیره سازی مواد غذایی در چنین کاربریهایی بهره گرفت. (البته سردخانه‌ها در دسته‌ی تجهیزات برودتی، طبقه‌بندی میشوند)

محدوده‌ی بسته آشپزخانه رستوران در فضای باز

طراحی آشپزخانه صنعتی فضای باز

چنانچه اصرار داشته باشید که اکثر امور را در فضای باز انجام دهید، میتوانید از یک محدوده بیرونی سرپوشیده برای:

  • آب پز کردن،
  • سرخ کردن و
  • تفت دادن

خوراک استفاده نمایید. مواردی که برای تهیه سوپ، خورش و سس ضروری است؛ و همچنین از حساسیت انتخاب بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی برای فضای باز کم خواهد کرد. (بدلیل سرپوشیده‌ شدن یک محدوده‌ی خاص)

روشنایی آشپزخانه‌های صنعتی فضای باز

نور کافی برای آشپزخانه های فضای باز ضروری است. به‌خصوص اگر قصد دارید در شب آشپزی کرده و مشتری پذیری گسترده‌ای داشته باشید. برای ایجاد فضایی گرم و دلپذیر و البته کارآمد، می‌توانید نورپردازی را برای مناطق کاری خاص و محیط سرو، متفاوت درنظر بگیرید. (فضای سرو از نورهای لایت و یا طیفهای نور هیجانی بهره بگیرد. اما نور محیط آشپزخانه باز باید ترکیبی از عمومی و موضعی باشد)

نکته: زیبایی نورپردازی آنجایی بیشتر میشود که انواع المانهای دکوراتیو و گیاهان زینتی را نیز در رستوران باز خود قرار دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *