تأثیر طراحی زیبای آشپزخانه بر درآمد رستوران‌ها

هیچ فکر کرده‌اید که چگونه فضای داخلی رستوران و البته شکل و طرح تجهیزات آشپزخانه صنعتی، می تواند به شما در دستیابی به رشد در تجارت کمک کند؟!. اگر بحث کارایی تجهیزات آشپزخانه‌ای را کنار بگذاریم، بایستی گفت که شکل و زیبایی آنها میتواند در هارمونی بخشی کلی به فضا، بسیار تأثیرگذار باشد. بخصوص آندسته از لوازم کوچکی که بر روی پیشخوان‌ها و در دید مشتری قرار میگیرند و میتوانند برای فضای داخلی رستوران ها الهام‌بخش باشند.

بعنوان مثال کافه یا رستورانی را تصور کنید که دارای طراحی داخلی بسیار جذابی است. اما کارفرما به سراغ خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی کهنه، کثیف و یا بدشکل رفته است. آیا هارمونی مناسبی میان فضا و تجهیزات رستورانی شکل میگیرد و مشتریان حس خوبی خواهند داشت؟!. مسلماَ خیـــــــــــر. بنابراین بطور واضح میتوان گفت که مشتریان علاوه بر دریافت خدمات غذایی خوب، به حضور در فضایی زیبا نیاز دارند که هم به آنها آرامش دهد. و هم به عکاسی و ثبت خاطرات با پس زمینه‌های زیبای رستوران، ترغیب شوند.

فضای داخلی زیبا و افزایش درآمد رستوران

طراحی فضای داخلی رستوران

نشستن در یک کافه و نوشیدن یک فنجان قهوه که تازه از دستگاه اسپرسوساز صنعتی بیرون آمده، یا صرف یک وعده غذایی رضایت بخش در یک رستوران پس از یک روز طولانی در محل کار، و یا گذراندن وقت با دوستان در یک اغذیه فروشی، چیزی است که همه همیشه آرزوی آن را دارند. طراحی داخلی رستوران میتواند نکات زیادی را در مورد حال و هوای یک رستوران و شخصیت و رفتار کارفرما و کارکنان بیان نماید. همچنین یک فضای داخلی زیبا، میتواند مشتریان و گردشگران را به حضور دوباره در رستوران موردنظر ترغیب کند. به‌همین دلیل است که یک طراحی داخلی جذاب، نقش مهمی در رشد درآمدهای هر رستوران ایفا می‌کند. زیرا تأثیر مثبتی بر روان مشتری می‌گذارد و اطمینان می‌دهد که مردم دائماً برای تکرار تجربه مثبتشان، بازگردند.

موفقیت یک کسب و کار رستورانی، در گروی برقراری رابطه با مشتریان است. یعنی نه فقط از نظر هزینه‌ها؛ بلکه از نظر رضایت مشتری از محیط، رفتار پرسنل و طعم غذاها. درنتیجه افزایش سود شما نیز در رستوران خود، از همین مسیر رقم میخورد. یک طراحی داخلی خوب، در اولین بازدید مشتری تاثیر ماندگار خود را بر جای میگذارد.

چنانکه دکور ضعیف حتی اگر کیفیت غذا عالی باشد، می تواند برخی از مشتریان را دلزده کند. بنابراین مهم است که دکوراسیون داخلی با در نظر گرفتن این واقعیت طراحی شود که فضای داخلی باید برای خود بیانیه‌ای را بیان کند. تمام این موارد نشان میدهد که تفکر و سرمایه‌گذاری بر روی فضای داخلی مناسب رستوران، هرگز ایده بدی نیست. زیرا مطمئناً بازدهی دلپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. (به جرات میتوان گفت که هر چه فضای داخلی بهتر باشد، سود بهتری برای کارفرما دربر خواهد داشت)

تجهیزات پیشنهادی: سینک صنعتی

کارایی یا زیبایی تجهیزات آشپزخانه صنعتی؛ کدامیک؟

کارایی و زیبایی تجهیزات آشپزخانه صنعتی در رستوران

مسلماَ در بحث اولویت بندی کیفیت و یا زیبایی تجهیزات آشپزخانه صنعتی، بایستی کارایی آنها را بطور جدی مدنظر قرار داد. البته این بدین معنی نیست که لوازم رستورانی نباید زیبا باشند!!. بخصوص اگر قرار باشد که برخی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در معرض دید مشتریان قرار دهید یا آنها را بر روی سطوح مرتفع و میزهای پیشخوان مستقر نمایید، توجه به زیبایی آنها و ایجاد هارمونی مناسب رنگی با کل فضای سرو، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. لازم‌بذکر است که بخصوص برای آشپزخانه‌های صنعتی و رستورانهای بزرگ، کارایی برخی از تجهیزات شدیداَ کمک‌کننده خواهد بود. من‌باب مثال بایستی درنظر داشت:

خرید این تجهیزات کمک میکند تا حجم زیادی از سیب زمینی‌ها را در مدت کوتاهی خلالسازی و آماده طبخ نمایید. البته پیش از خلالسازی، پوست سیب‌زمینی‌ها نیز به کمک دستگاه‌های پوست کن صنعتی گرفته میشود.

وجود این دستگاه‌ها کمک میکند تا ظرف مدت کوتاهی، تعداد زیادی از مرغهای سوخاری را مزه‌دار کنید. (مزه‌دار کردن دستی مرغهای سوخاری، هم بسیار زمانبر خواهد بود؛ و هم نتیجه نهایی ممکنست چندان مطلوب نباشد)

  • سبزی خردکن صنعتی:

طی مدت زمان کوتاهی، قادرست تا حجم زیادی از سبزی‌های خورشتی را خرد کند.

  • اسلایسر صنعتی گوشت:

تکه‌های بزرگ ژامبون، ماهی، گوشت و مرغ بدون استخوان را به سرعت در ضخامتهای مختلف، ورقه‌سازی خواهد کرد.

  • یخساز صنعتی:

طی کوتاهترین زمان ممکن، اب لوله کشی را به توده‌های یخ کوچک و زیادی تبدیل میکند. (بسته به فرم برشزنی و ظرفیت دستگاه)

فضای کافی، ایمن، ضدزنگ، محکم و بطورکلی مناسبی را برای انجام امور آماده سازی مواد غذایی در اختیار تیم‌های آشپزی قرار میدهد.

این دستگاه میتواند صدها سیخ کثیف را در کبابی‌ها با بالاترین دقت آلودگی‌زدایی، بیشترین سرعت کارکردی و بهینه‌ترین میزان مصرف آب، شستشو دهد.

تاثیر جنس تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر سودآوری رستوران

تاثیر جنس تجهیزات آشپزخانه صنعتی بر سودآوری رستوران

عمده‌ی تجهیزات آشپزخانه صنعتی با توجه به فرآیندهای مداوم آماده‌سازی و طبخ متعدد، دائماَ دچار آلودگی میشوند. فلذا مرتباَ نیاز به شستشو دارند. بمنظور عدم زنگ زدن بدنه لوازم رستورانی (در پی برخورد دائمی با آب)، غالباَ بدنه اصلی این تجهیزات از جنس استنلس استیل انتخاب میگردد. ورقه‌های استیل علاوه بر عدم زنگ زدگی، بلحاظ ضربه پذیری نیز بسیار مقاوم هستند و بعنوان پوششی مطلوب برای قطعات الکتریکی و مکانیکی تعبیه‌شده در درون دستگاه‌ها شناخته میشوند. امروزه اغلب تجهیزات آشپزخانه صنعتی اعم از:

و ده‌ها محصول دیگر از بدنه‌های استنلس استیل ضدزنگ بهره می‌برند. فارغ از کیفیات فنی و ماندگاری بالا، ظاهر دستگاه‌های از جنس استیل نیز بسیار زیباست. چنانکه از یکسو میتوانند در هر نوع دیزاین داخلی رستوران ها، بلحاظ بصری پذیرفته شوند. و از سوی دیگر باتوجه به براقیت خود، به انعکاس نورها و روشن‌تر شدن فضا کمک خواهند کرد. البته بایستی اشاره داشت که برخی قطعات کم‌اهمیت‌تر همانند پایه‌ها و شاسی دستگاه‌ها را میتوان از متریالهای پلیمری و یا آهن تولید نمود. برخی از جداره‌های داخلی بهداشتی نیز غالباَ از متریالهای استاندارد abs ساخته میشوند. ضمن اینکه گاهاَ بسته به کارایی هرچه بهتر تجهیزات آشپزخانه صنعتی (مثلاَ در شعله گریل صنعتی یا بدنه برخی سیستم‌های سوئیپر جاروب صنعتی)، از چدن و آلومینیوم نیز بهره گرفته میشود.

اهداف اصلی طراحی کارآمد فضای رستوران

افزایش سودآوری با طراحی زیبای نمای داخلی رستوران

تمرکز بر طراحی داخلی رستوران هنری/و کارآمد، مزایای مختلفی دارد که اصلی‌ترین آنها در زیر ذکر شده است:

  • به جذب مشتری کمک می کند:

فضای خاص/یا زیبای یک رستوران، مشتریان را به حضور در آن مکان ترغیب میکند. باید توجه داشت که مفهوم زیبایی برای هر فرد متفاوت است. یعنی یک کاربر فضای مدرن را می‌پسندد، دیگری به مکانهای سنتی و مملو از گیاه علاقه دارد؛ و یا یک مشتری، عاشق رستورانیست که سبک و سیاق سلطنتی داشته باشد.

  • افزایش فروش در راه خواهد بود:

در اختیار داشتن یک محیط داخلی زیبا و دلربا که در آن انواع غذاهای سنتی، مدرن و بین المللی با بالاترین کیفیت ممکن عرضه میشود، یعنی سقف خواسته‌های یک رستوران دار. بنابراین قطعاَ شاهد افزایش فروش بینیظیری خواهید بود.

  • شرایط برای توجیه قیمت‌های منوی رستوران فراهم است:

در بسیاری از مواقع، این دیزاین داخلی؛ چشم‌انداز، لنداسکیپ زیبا و… است که میتواند تفاوت قیمت‌ها را توجیه کند. چنانکه بدون شک شاهد این مسئله بوده‌اید که قیمت یک غذا در رستورانهای سطح پایین با قیمت همان غذا در یک فضای مجلل، زیبا و در بهترین نقطه‌ی شهر، شدیداَ متفاوت است!

  • انتشار دهان‌به‌دهان نکات مثبت:

عواملی همچون:

  • کیفیت خوب غذا،
  • استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی مدرن و ارائه غذاهای متنوع،
  • رفتار مناسب پرسنل،
  • طراحی فضای داخلی رستوران به شکلی خاص و زیبا،
  • هارمونی رنگ مناسب میان تجهیزات آشپزخانه صنعتی و محیط سرو/و فضاهای واسطه،
  • جای پارک کافی و دسترسی راحت به رستوران،
  • سرعت عمل،
  • راحتی مشتری در فضا و در برخورد با عوامل اجرایی رستوران و…

همه و همه از جمله ویژگیهای جذابی هستند که میتوانند موجب انتشار تبلیغات دهان به دهان مثبت برای رستورانتان شود. یعنی هر کاربر راضی، علاوه بر اینکه خود به رستورانتان باز خواهد گشت؛ به سفیر مثبتی برای تبلیغات غیرمستقیم شعبه‌ی شما تبدیل میشود.

جذب مشتری با زیباسازی فضای داخلی رستوران

جذب مشتری با زیباسازی فضای داخلی رستوران

نما و تابلوی هر رستوران، اولین چیزی است که در لحظه عبور از خیابان با آن مواجه میشویم. اگرچه با عبور از درب و در قدم دوم، طراحی داخلی رستوران چشم مشتریان را به‌خود جلب می‌کند. اما بسیار میتواند در دلبستگی نهایی کاربر به محیط، موثرتر باشد.

امروزه طراحی‌های داخلی جذاب، برای افرادی که به دنبال دکورهای جدید و منحصر به فرد داخلی بوده و دوست دارند غذای لذیذ خود را در محیطهایی خاص سرو کنند، بینهایت هیجان انگیز خواهد بود. چنین مشتری‌هایی که تعدادشان نیز کم نیست، همواره میخواهند از تجربه‌های هیجان‌انگیز و جدید خود لذت ببرند. بدین ترتیب در مواقعی که مردم دوست دارند بخشی از هر چیز تازه و هیجان انگیز باشند، طراحی داخلی رستوران شما به فروشنده خاموش شما تبدیل می‌شود. حال میتوانید با تهیه تجهیزات رستورانی متنوع و ارائه غذاهای خاص و لذیذ، میخ آخر جذب مشتری را نیز محکم بکوبید!

طراحی داخلی و دکور جالب رستوران به جلب توجه مشتری از نظر بصری کمک می کند. همچنین نگاه کاربران رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی را نیز به شما خیره میکند تا از هر نقطه از کشور، به دیدار رستورانتان بیایند. درنتیجه به‌لطف بستر مجازی، به افراد بیشتری دسترسی خواهید داشت و تجارت خود را افزایش می‌دهید.

الگوی رنگی فضای داخلی رستوران ها

معماری فضای داخلی رستوران

بسته به عواملی نظیر:

  • برند خاص،
  • سبک معماری فضای داخلی رستوران،
  • نگاه زمینه گرایانه،
  • پیشینه بنا،
  • و مسائل روحی – روانی،

الگوهای رنگی مختلفی برای فضای داخلی و حتی نمای بیرونی رستوران ها در نظر گرفته میشود. بعنوان مثال هنگامی که خانه‌ها و اماکن سنتی و قدیمی به کافی شاپ و رستوران تغییر کاربری میدهند، غالباَ از رنگ‌های آبی نیلی و رنگهای پخته و آرامشبخش برای بازسازی استفاده میگردد. همچنین در نقاط لوکس و در طراحی داخلی رستوران‌های درون برجها، رنگ طلایی بکار گرفته میشود.

گاهاَ نیز برندهایی همچون مک دونالد سعی دارند از رنگ قرمز متناسب با رنگ برند خود، در طراحی فضاهای داخلی استفاده کنند. البته رنگ قرمز بلحاظ روحی روانی نیز میتواند برای فست فودها مثمرثمر باشد. چراکه طبق نظر محققان، رنگ قرمز شدیداَ اشتها آور خواهد بود. آندست از رستورانهایی که از ترکیب های رنگی متنوع استفاده میکنند، برای هماهنگ سازی رنگ تجهیزات آشپزخانه صنعتی با محیط داخلی خود، دغدغه‌ی کمتری خواهند داشت. بطورمثال شرایط خرید یخساز صنعتی کوچک و رومیزی، معمولاَ در انواع رنگها مهیا است. بنابراین نگرانی خاصی برای ترکیب نهایی رنگها وجود نخواهد داشت. نهایتاَ بایستی اشاره داشت که برخی از رستورانها به سبک صنعتی طراحی میشوند. در چنین رستوران هایی میتوان عبور متعدد لوله‌های صنعتی و کانالهای اگزاست فن را در سقف مشاهده نمود. بدون اینکه فضا زشت و بدترکیب بنظر بیاید.

پیشنهاد می شود حتما صفحه طراحی آشپزخانه صنعتی را مطالعه کنید.

افتتاح رستوران با گروه صنعتی تجهیز گستر

گروه صنعتی تجهیز گستر به‌لطف طراحی و تولید طیف عظیمی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی و واردات برخی از گونه‌های صنعتی باکیفیت و در اختیار داشتن مشاورین فنی کارآزموده، امروزه بعنوان یک پشتیبان محکم در مسیر افتتاح رستورانها، فست فود، فودکورت، آشپزخانه‌های صنعتی، کترینگ، سلف سرویس و… شناخته میشود. بطوریکه علاوه بر تأمین تمامی تجهیزات رستورانی، مشاوره‌های لازم نیز در رابطه با چگونگی چیدمان، فضاهای موردنیاز (بلحاظ ابعاد) و سلسله مراتب دسترسی تیم‌های آشپزی به هریک از خطوط آماده‌سازی، انبار، طبخ، نظافت و لاندری و… ارائه میگردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *