بازار جهانی تجهیزات تبرید صنعتی

اندازه بازار جهانی انواع تجهیزات تبرید صنعتی در سال 2020، معادل 21.9 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و پیش بینی می شود تا سال 2032 به 41.7 میلیارد دلار برسد. بدین معنی که در دوره‌ی حدوداَ 10 ساله قابل پیش بینی، ارزش بازار جهانی خرید یخچال و فریزر صنعتی و سایر سیستمهای خنکساز/برودتی، با نرخ رشد CAGR 5.2 درصد (از سال 2023 تا 2032) ارتقا می‌یابد. سیستم‌های تبرید صنعتی به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله غذا و نوشیدنی استفاده می شوند.

واحدهای فرآوری، تاسیسات سردخانه‌ای، تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی، صنایع دارویی و سایر بخش هایی که محصولاتی را تولید می‌کنند که به دمای سرد و کنترل شده در حین نگهداری/و حمل و نقل نیاز دارند، از مهمترین مجموعه‌های ارتقا دهنده بازار جهانی فریزرها و سایر تجهیزات تبرید صنعتی بشمار می‌آیند. بطورکلی با استفاده از سیستمهای تبریدی، صنایع میتوانند کیفیت، تازگی و طول عمر کالاهای فاسد شدنی را تضمین کنند و عملکرد یکپارچه عملیاتهای صنعتی مختلف را تسهیل نمایند.

عوامل منفی بازار جهانی تبرید صنعتی

سیستم های برودتی صنعتی

بازار ادوات تبرید صنعتی در سالیان اخیر، تحت تأثیر رکودهای اقتصادی ناشی از:

  • جنگ در اوکراین،
  • جنگهای مختلف در خاورمیانه؛ و
  • تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا

قرار گرفته است. ضمن اینکه قیمت جهانی بالای مواد خام و افزایش مستمر هزینه انرژی، تأثیرات شدیدی بر مصرف کنندگان نهایی تبرید صنعتی دارد. مجموعه‌ی این عوامل، رشد بازار جهانی یخچال های صنعتی را محدود میکند. بازار تبرید صنعتی به دلیل همه‌گیری COVID-19 و رکود اقتصادی ناشی از تورم در سراسر جهان، شاهد موانع مختلفی در فعالیت‌های منظم خود بود. پیش از این نیز، قرنطینه های جهانی به دلیل COVID-19 منجر به کاهش فعالیت های صنعتی و عرضه غذا شد و در نهایت منجر به کاهش تقاضا برای بازار جهانی تبرید صنعتی گردید.

پارامترهای پویایی بازار جهانی تبرید صنعتی

پارامترهای پویایی بازار جهانی تبرید صنعتی

بازار دستگاه‌های تبرید صنعتی عمدتاً تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند:

  • رشد در صنایع غذایی و آشامیدنی و داروسازی،
  • افزایش صنایع زنجیره سرد
  • و افزایش صنعتی شدن،

در اقتصادهای در حال توسعه درحال پیشرفت می‌باشد. در این صنایع از سیستمهای تبرید صنعتی برای تعبیه محیطی مناسب برای نگهداری و حمل و نقل کالاهای فاسد شدنی و همچنین مواد شیمیایی فرار که نیاز به خنکسازی دارند، استفاده می شود. علاوه بر فریزرهای مختلف رستورانی، صنایع مختلف از سیستم های تبرید مانند چیلرها، کمپرسورها و سایر تجهیزات/قطعات برای خنک نگه داشتن ماشین آلات در صنایع و همچنین در مراکز داده استفاده میکنند.

لازم بذکر است که توسعه فناوری، یک فرصت عمده و سودآور را برای بازار تبرید صنعتی و شرکتهای سازنده کلیدی آن بوجود می‌آورد. بعنوان مثال، گنجاندن فناوری هایی مانند:

  • هوش مصنوعی،
  • اینترنت اشیا (IoT)،
  • اتصال ابری و…،

شدیداَ در سیستمهای تبرید صنعتی در حال برنامه ریزی هستند. برند «Danfoss iMCHE» یکی از شرکتهای نوآور این حوزه است که به مدارهای مختلف اجازه می دهد تا در ناحیه انتقال حرارت، از یک سیم پیچ استفاده کنند. بدین ترتیب کارایی سیستم را تا بیش از 20 درصد افزایش می‌دهند. این امر همچنین در:

  • به‌حداکثر رساندن راندمان انتقال حرارت و
  • کاهش شارژ مبرد در یک طراحی فشرده و سبک،

کمک می کند. مدیریت میزان نشت مبرد و حفظ محیط زیست نیز از پارامترهاییست که سازندگان معتبر جهانی، بر روی آنها توجه ویژه‌ای دارند.

اهمیت خرید یخچال صنعتی و سایر سیستمهای تبریدی

تجهیزات تبرید صنعتی در رستوران

بخش قابل توجهی از تجارت فیزیکی خوراک در جهان، شامل محصولات فاسد شدنی است که برای حفظ کیفیت و جلوگیری از فساد به شرایط دمایی خاصی نیاز دارند. این کالاها معمولاً از بخش‌هایی مانند داروسازی، مواد غذایی و نوشیدنی‌های منجمد و غیر منجمد، مواد شیمیایی و صنایع مختلف دیگر هستند. علاوه بر این، تقاضا برای مواد غذایی و نوشیدنی های منجمد و غیر منجمد مانند:

و غیره نیز در سراسر جهان رو به افزایش است. براساس گزارش موسسه غذای منجمد آمریکا (AFFI) خرده فروشی مواد غذایی منجمد در سال 2021 نسبت به سال 2019 به میزان قابل توجه 23 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، توسعه مشابهی را می توان در اروپا نیز مشاهده کرد. به‌عنوان مثال، بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط Freshfel’s Consumption Monitor، اتحادیه اروپا شاهد افزایش قابل توجهی در مصرف میوه و سبزیجات در سال 2021 بود. سرانه مصرف روزانه این محصولات میوه و سبزیجات به 364.58 گرم رسید که نشان دهنده رشد قابل توجه 2.2 درصدی نسبت به سال قبل یعنی 2020 بوده است. علاوه‌بر این، این رقم از میانگین مصرف اتحادیه اروپا در پنج سال گذشته 1.27 درصد پیشی گرفته است.

با توجه به رشد تجارت و مصرف محصولات فاسد شدنی، شرکت‌های مختلفی که در زمینه ارائه لجستیک تجهیزات زنجیره سرد فعالیت داشته و درحال گسترش قابلیت‌های خود هستند. تولید و خرید سردخانه صنعتی و سردخانه کانکسی، از جمله اقداماتیست که میتواند نیازهای ذخیره‌سازی گسترده را پوشش دهد. (مخصوص مواد فاسدشدنی و محصولاتی که نیاز به ذخیره‌سازی مدت‌دار دارند)

چالش بازار جهانی تبرید صنعتی برای محیط زیست!

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، از دستگاه‌های تبریدی یک فروشگاه معمولی خرده‌فروشی مواد غذایی، سالانه حدود 25 درصد مبرد نشت می‌شود. امری که منجر به تأثیر منفی بر محیط‌زیست خواهد شد. بنابراین اهمیت تنظیم استفاده از مبردها برای محافظت از سیاره زمین، بیش از پیش احساس میشود. بسیاری از کارفرمایان درهمین راستا، در هنگام خرید یخساز صنعتی ، یخچال کبابی و دیگر سیستمهای تبریدی:

  • نوع مبرد (که دوستدار محیط زیست باشد)؛ و
  • میزان نشت مبرد از دستگاه

را مورد توجه قرار میدهند. دولت‌ها در سرتاسر جهان، مقررات سخت‌گیرانه‌ای را در مورد طیف وسیعی از مبردها اجرا کرده‌اند. اگرچه که انتظار می‌رود این قوانین سختگیرانه، رشد بازار جهانی تجهیزات تبرید صنعتی را تاحدودی را مهار کند. به‌عنوان مثال، دولت ایالات متحده برنامه ریزی کرده است که استفاده از مبردهای با GWP بالا، از جمله:

  • R134a،
  • R410A،
  • وR407C

را از استفاده در چیلرهای جدید در ایالات متحده از اول ژانویه 2024 ممنوع کند. آر22 یکی از مبردهای استاندارد است که در انواع یخساز حبه ای، پولکی، قالبی و دیگر سیستم های برودتی لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی قرار داده میشود.

بخش‌های مختلف بازار جهانی تجهیزات برودتی صنعتی

بازار جهانی تبرید صنعتی بر اساس فاکتورهایی نظیر:

  • قطعات و اجزاء،
  • نوع مبرد،
  • کاربردها،
  • مدل سیستم برودتی،
  • نوع فروش
  • و البته منطقه جغرافیایی

به بخشهای مختلفی تقسیم بندی می‌شود. درادامه بطور اجمالی به هریک از بخشها اشاره خواهد شد.

مهمترین قطعات سیستمهای برودتی

بر اساس اجزاء: کمپرسورها، کندانسورها، اواپراتورها، کنترل بورد و…، نقش مهمی را در اندازه بازار جهانی یخچال فریزر صنعتی، یخسازهای صنعتی و مجموعاَ سیستمهای برودتی ایفا میکنند. البته که اجزای دیگری نیز در این مسیر نقش دارند. مثلاَ قطعات مهمی نظیر درام را نیز بایستی به هنگام خرید یخساز پولکی مورد توجه قرار داد.

از نظر درآمد، بخش کمپرسور در سال 2022 سهم عمده‌تری را در بازار تبرید صنعتی دراختیار داشت. کمپرسور جزء کلیدی یک سیستم تبرید است که انرژی زیادی مصرف می‌کند. در نتیجه، سازندگان برجسته در حال توسعه کمپرسورهایی هستند که فرآیند تبرید را با انرژی کارآمد، قابل اعتماد و طولانی مدت ارائه دهند. همچنین امروزه سیستم‌های تبریدی به  واحدهای کنترل مدرن نیاز دارند تا عملیات سیستم تبرید خودکار، کم مصرف و قابل اعتماد را انجام دهند. نوع و توان کمپرسور همواره در تعیین قیمت یخساز پودری، قالبی، پولکی و… شدیداَ موثر می‌باشد.

بازار تبرید صنعتی برمبنای نوع مبرد

بخش بندی بازار جهانی مبرد صنعتی

بر اساس نوع مبرد، بازار تبرید صنعتی به گونه‌های مختلف:

  • آمونیاک،
  • دی‌اکسید کربن،
  • هیدروفلوئوروکربن ها(HFC)،
  • هیدروکلرو فلوئوروکربن ها (HCFC)

و غیره تقسیم می شود. در سال 2022، بخش آمونیاک از نظر درآمد بر بازار تبرید صنعتی تسلط داشت و انتظار می‌رود بخش دی اکسید کربن شاهد رشد با CAGR بالاتر در طول دوره پیش‌بینی باشد. بطورکلی دی اکسید کربن یک مبرد ارزان است. همچنین به طور گسترده در دسترس است و به راحتی از احتراق هیدروکربن ها به دست می آید. آمونیاک یک مبرد طبیعی است و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند. بیاد داشته باشید که:

مبردهای هیدروفلوئوروکربنی (HFC) به دلیل افزایش نگرانی‌های مربوط به مسائل زیست‌محیطی، مانند تخریب لایه اوزون و گرم شدن زمین، به تدریج از کاربردهای تجاری حذف می‌شوند. درنتیجه بازار سیستم های تبرید صنعتی با ایمنی بیشتری شناخته خواهد شد.

کاربردهای جهانی سیستمهای برودتی

کاربردهای جهانی سیستمهای برودتی

برحسب کاربرد، بازار جهانی تجهیزات تبرید صنعتی به:

  1. میوه‌ها و سبزیجات تازه،
  2. گوشت، مرغ و ماهی،
  3. لبنیات و بستنی،
  4. حفظ و ارائه نوشیدنی‌های خنک،
  5. تولید مواد شیمیایی،
  6. داروسازی،
  7. پتروشیمی و غیره

طبقه بندی میشود. بخش گوشت، مرغ و ماهی بذلیل حفظ موثر و عدم فسادزایی، سهم بازار بالاتری را در سال 2022 به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بخش داروسازی با توجه به افزایش تقاضا برای مواد شیمیایی از تقریباً همه انواع صنایع تولیدی (نساجی، پتروشیمی، الکترونیک، پلاستیک و سایر صنایع)، نرخ رشد بالاتری را در طول دوره پیش‌بینی ثبت کند.

وضعیت بازار جهانی براساس نوع سیستم تبرید صنعتی

سیستمهای تبرید ثابت و تبرید حمل و نقل، دو نوع مختلف دستگاه‌هایی هستند که بازار جهانی تجهیزات تبرید صنعتی را در اختیار دارند. در سال 2022، بخش تبرید ثابت از نظر درآمد بر بازار تبرید صنعتی تسلط داشت و انتظار می‌رود که بخش تبرید حمل‌ونقل شاهد رشد با CAGR بالاتر در طول دوره پیش‌بینی باشد. سیستم های تبرید ثابت غیر متحرک هستند و به طور دائم در محل خود ثابت می‌شوند. آنها نسبتاً بزرگ هستند و ظرفیت بیشتری نسبت به حمل و نقل دارند. گسترش سریع انبارهای یخچالی برای نگهداری و فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی باعث افزایش تقاضا برای تحهیزات تبرید ثابت صنعتی شده است. از سوی دیگر، افزایش تجارت کالاهای فاسد شدنی باعث رشد تبریدهای قابل حمل و نقل میشود.

تجهیزات پیشنهادی: کانتر سرد تاپینگ پیتزا

بازار جهانی سیستمهای برودتی صنعتی برحسب منطقه

میزان فروش سیستم های برودتی بر اساس منطقه

برحسب منطقه، آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را در درآمد بازار جهانی سیستم های برودتی صنعتی در سال 2022 داشته است. این تسلط احتمالاً در طول دوره پیش بینی نیز ادامه خواهد داشت. گسترش صنایع تولید تجهیزات برودتی صنعتی با:

  • افزایش مصرف مواد غذایی،
  • توسعه در بخش سردخانه و
  • سیر صعودی تعداد انبارهای یخچالی در منطقه

حمایت شده است. تقاضای قابل توجهی به خصوص از چین و ژاپن به بازار جهانی تزریق شده است. درواقع حجم این تقاضاها از یکسو مربوط به مواد غذایی منجمد و فرآوری‌شده می‌باشد. و از سوی دیگر با ارائه انواع بستنی‌ها و جذب گردشگر مرتبط است. (انواع تجهیزات بستنی ساز، دستگاه یخ در بهشت ساز، یخ‌ساز، دستگاه وافل ساز بستنی، خرید آبسرد کن صنعتی و…)

شرکت های سازنده برتر سیستمهای بردوتی صنعتی

شرکتهای معتبر سازنده سیستمهای برودتی صنعتی

طی این گزارش همچنین قصد داریم که به معرفی تیتروار شرکتهای سازنده برتر که بطور جدی در اندازه بازار جهانی تجهیزات تبرید صنعتی موثرند، اشاره خواهیم داشت:

  1. Swegon،
  2. Mayekawa Mfg. Co،
  3. GEA Group AG،
  4. Dover،
  5. Swegon AB،
  6. Gordon،
  7. Rivacold srl،
  8. Dorin S.p.A،
  9. Baltimore Aircoil Company Inc،
  10. EVAPCO, Inc،
  11. Johnson Controls International plc،
  12. LU-VE Group،
  13. BITZER Group،
  14. اسکاتمن،
  15. Mayekawa Mfg. Co،
  16. Refplus،
  17. HVAC&R Pty،
  18. Emerson Electric،
  19. ABB Ltd،
  20. Trane Technologies plc (Thermo King)،
  21. Corporation،
  22. Brothers Industries Pty Ltd،
  23. Daikin Industries،
  24. کربی،
  25. Carrier Global Corporation و…

برای رقابتی ماندن، بازیگران اصلی استراتژی‌های توسعه مختلفی مانند راه‌اندازی محصول، گسترش کسب‌وکار، خرید و سایر موارد را اتخاذ می‌کنند. به‌عنوان مثال در مارس 2023،Danfoss A/S  شرکت BOCK GmbH را که یک تولید کننده پیشرو کمپرسور بوده و در آلمان مستقر است، خریداری کرد. این خرید سبد محصولات Danfoss را با کمپرسورهای CO2 و GWP کم، تقویت می‌کند. به‌طور مشابه، در ماه مه 2022، شرکت امرسون الکتریک کمپرسور اسکرول Copeland را برای کاربردهای مختلف معرفی کرد که از مبردهای با دمای پایین مانند A1 و A2L استفاده میکند. تمامی این پیشرفتها، نهایتاَ موجب ارتقای اندازه بازار جهانی سیستم های تبرید صنعتی میگردد.

بررسی تحلیلگر برای بازار جهانی تبرید صنعتی

بازار جهانی تبرید صنعتی در چند سال گذشته به دلیل افزایش تجارت جهانی کالاها از جمله کالاهای فاسدشدنی مانند غذا و نوشیدنی و دارو، شاهد رشد قابل توجهی بوده است. همچنین تقاضا برای مبردهای با انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست مانند CO2 و آمونیاک، به دلیل قوانین مختلف دولتی که استفاده از آنها را محدود میکند، در حال افزایش است. علاوه بر این، سایر مبردهای طبیعی؛ پنتان، پروپان و بوتان نیز نرخ پذیرش نسبتاً بالاتری را تجربه می‌کنند. بعنوان مثال نوع مبرد دستگاه یخساز قالبی برای امور صنعتی گسترده و سنگین، بسیار قابل توجه است.

مجموعاَ تقاضا برای مبرد CO2 در ایالات متحده بسیار گسترده نیست. بطوریکه بیشتر توسط شرکتهای محدود و همچنین فروشگاه‌های خرده فروشی که به شدت از سیاست های توسعه پایدار خود پیروی می کنند، درخواست میشود. لازم بذکر است که کشورهای اروپایی در پذیرش سیستمهای تبرید صنعتی مبتنی بر CO2 پیشرو هستند. ژاپن نیز در میان کشورهای برتری است که سیستم های تبرید مبتنی بر CO2 را در آسیا و اقیانوسیه به‌کار میگیرد. طبق بیانیه رئیس انجمن تبرید آمونیاک (AAR) هند نیز در سال 2019، حدود 90 درصد از تجهیزات تبرید صنعتی در هند از آمونیاک به عنوان یک مبرد مطمئن و مطمئن استفاده می کنند.

برعکس، طبق گزارشی که در سال 2020 توسط مرکز تجزیه و تحلیل تولید انرژی پاک منتشر شد، چین به طور گسترده ای تولید مبردهای معمولی خود را برای مصارف داخلی و همچنین صادرات افزایش می‌دهد.

محصول پرفروش: دستگاه مرینیتور | سس زن صنعتی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *